Ensimmäinen vastuulliseksi varmistettu kalatiski Mäntsälään

Mäntsälässä päästään valitsemaan ostoskoreihin vastuullista kalaa nyt entistäkin helpommin, kun K-Citymarket Mäntsälä sai kalatiskilleen ekologisesti kestävää kalastusta edistävän MSC-sertifikaatin. Koko Suomessa yhteensä yli 30 K-ruokakaupalla on MSC-sertifikaatti.

MSC- ja ASC-jäljitettävyyssertifikaatit myönnettiin toukokuussa K-Citymarket Mäntsälälle. MSC- ja ASC-merkinnät osoittavat, että kyseinen kala- tai äyriäistuote on pyydetty kalakantoja vaarantamatta tai kasvatettu luontoa kunnioittaen. Tuotteen matka on jäljitettävissä aina merestä kalatiskille. Sertifioitu kalatiski tarkoittaa, että kaupat voivat kalatiskillään myydä MSC- ja ASC-merkittyjä kala- ja äyriäistuotteita.

Sinkkujen kalaostokset kasvussa

Mäntsäläläisten top-5 tuorekalasuosikit ovat järjestyksessä lohi, kuha, silakka, muikku ja tonnikala. Useimmiten tuorekalaa ostoskoriinsa valitsevat Mäntsälän alueella eläkeläiset ja aikuistaloudet. Sinkut asioivat kalatiskeillä vähiten, mutta ovat samaan aikaan kuitenkin asiakasryhmä, jonka kalaostokset ovat kasvussa. Mäntsälässä sinkkujen kalaostokset ovat noin 60 prosentin kasvussa.

”Asiakkaamme ostavat kalansa useimmiten fileenä, vaikka kokonaisetkin kalat tekevät hyvin kauppansa. Kesää kohden kalan savustaminen yleistyy: grillaamisen rinnalla kokonaiset kalat sekä fileet savustuvat suomalaisten takapihoilla pitkin kesää”, kuvailee K-ryhmän päivittäistavarakaupan kalan valikoimapäällikkö Jonne Hyvönen.

K-ryhmän kalavalikoimat suosivat kestäviä kalakantoja

K-ryhmällä on Suomen suurin MSC-sertifioitujen kala- ja äyriäistuotteiden valikoima ja sertifioidut kalatiskit vahvistavat vastuullista kalavalikoimaa entisestään. Ensimmäiset K-ruokakauppojen MSC-sertifioidut kalatiskit myönnettiin syksyllä 2019 ja yhteensä K-ruokakaupoissa niitä on nyt yli 30 ympäri Suomen. Jokaisessa K-ruokakaupassa noudatetaan WWF:n Kalaoppaaseen pohjautuva kala- ja äyriäislinjausta, joka on ollut voimassa jo 11 vuoden ajan.

”Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä haluamme edesauttaa kalakantojen suojelemista ja samalla tehdä myös asiakkaillemme vastuulliset valinnat kaupassa mahdollisimman helpoiksi. Valitsemalla kaupan kalatiskiltä MSC- ja ASC-merkinnällä varustettuja tuotteita voi jokainen osaltaan edistää ekologisesti kestävää kalastusta,” sanoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Lisätietoa MSC-sertifikaatista: https://www.msc.org/fi/kotisivu
Katso lista kaikista sertifioiduista kalatiskeistä: https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/k-kaupassa/msc-sertifioitu-kalastiski