Investointi lähes 10 miljoonaa euroa – Kesko sähköistää rekkakuljetuksiaan

Keskon suunnitelmissa on lisätä päivittäistavarakaupan kuljetuksissa sähköautojen määrää asteittain noin 200 autoon vuoteen 2030 mennessä. Kaikkiin päivittäistavarakaupan logistiikkakeskuksiin rakennetaan lähivuosina raskaan kaluston latauspisteet. Kuljetusten sähköistämisellä Kesko tavoittelee merkittävää päästöjen vähentämistä sekä kuljetusten tehostamista. Investointien arvo kohoaa kokonaisuudessaan lähes 10 miljoonaan euroon.

”Päivittäistavarakaupan logistiikkakeskuksista lähtee päivittäin noin 700 kuormaa eri puolille maata. Suurena toimijana lähdemme avaamaan tietä kattavammassa sähkökuorma-autojen hyödyntämisessä. Tämä on tärkeä askel päästövähennystavoitteidemme saavuttamiseksi, sillä noin puolet oman toimintamme ilmastovaikutuksista syntyy juuri kuljetuksista”, päivittäistavarakaupan toimitusketjuista ja logistiikasta vastaava johtaja Jyrki Tomminen kertoo.

Keskolla on Vantaan keskusvaraston lisäksi eri puolella Suomea alueterminaaleja, joilla katetaan päivittäistavaroiden toimitukset noin 1 200 K-ruokakauppaan sekä useille tuhansille Kespron asiakkaille. Tänä vuonna suunnitelmissa on Vantaan keskusvaraston latauspisteiden päivitys sekä kokonaan uusien latauspisteiden rakentaminen Tampereen ja Seinäjoen terminaaleihin.

”Uudet latauspisteet tekevät mahdolliseksi säännöllisen sähkökuorma-autoliikenteen aloittamisen, ja se tehdään jo tämän vuoden aikana Vantaan ja Tampereen välisellä reitillä. Lisäksi sähkökuorma- ja sähköpakettiautoja tulee Uudenmaan, Seinäjoen ja Tampereen alueilla lähijakeluun. Sähkökuorma- ja sähköpakettiautojen määrää suunnitellaan laajennettavan alihankkijaverkostossamme tasaisesti. Tavoitteena on, että vuonna 2030 meillä on niitä ajossa jo noin 200”, Keskon päivittäistavarakaupan kotimaan kuljetuksista vastaava tuotantojohtaja Jarmo Nikupeteri toteaa.

Ensi vuonna sähkökuorma-autoja jo useammalla keskeisellä reitillä

Ensi vuonna sähkökuorma-autot aloittavat suunnitelmien mukaan liikennöinnin Vantaa–Turku- ja Tampere–Turku-runkolinjoilla. Lähijakelussa sähkökuorma-autoja puolestaan lisätään Oulun, Turun, Mikkelin ja Jyväskylän alueilla. Raskaan kaluston latauspisteet rakennetaan Oulun, Turun, Mikkelin ja Jyväskylän terminaaleihin. Kuopion alueterminaaliin raskaan kaluston latauspiste on suunnitelmissa rakentaa vuonna 2026.

Tavoitteena on myös lisätä lähivuosina sähköautoja ruoan verkkokauppatoimituksissa.

”Kaikki latauspisteet eri toimipaikkoihin toteutetaan Keskon oman K-Latauksen kautta. Verkkokauppatoimitusten sähköistymisen osalta vilkkaasti toimituksia tekevien kauppojen yhteyteen rakennetaan kokonaan uusia sähköauton latauspisteitä. Näin varmistetaan latauspisteiden riittävyys sekä henkilöasiakkaille että verkkokaupan jakeluautoille”, K-Latauksesta vastaava Iiro Määttänen toteaa.

Sähköautojen lataukseen käytetään Keskon kiinteistöissä hiilidioksidipäästötöntä sähköä.

Kesko on asettanut omasta toiminnastaan syntyville päästöille (Scope 1 ja 2) tieteeseen perustuvat 90 %:n päästövähennystavoitteet vuoden 2030 loppuun mennessä vuoden 2020 lähtötasosta.

Kuvia sähkörekasta median käyttöön on tiedotteen liitteenä. Kuvaaja: Mikko Käkelä.

Jyrki Tomminen, johtaja, toimitusketjun ohjaus, logistiikka ja kaupan palvelut, puh. 050 5725 970, jyrki.tomminen@kesko.fi

Jarmo Nikupeteri, tuotantojohtaja, kotimaan kuljetukset, puh. 050 5020 532, jarmo.nikupeteri@kesko.fi

K-ryhmän viestintä, puh. 010 53 50 200, viestinta@kesko.fi

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka vähittäismyynti on noin 16 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan johtavia kaupan alan toimijoita ja se työllistää noin 45 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on noin 12 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 18 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. www.kesko.fi