Jesse ei ole tavannut hankalia asiakkaita

K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 3.1.2020

Joulukuun Sykähdys-palkittu on 28-vuotias Jesse Lehtonen Turun K-Citymarket Länsikeskuksesta. Hän valloittaa asiakkaat hymyllä, katsekontaktilla ja puheliaisuudellaan sekä iloitsee, jos voi pelastaa asiakkaan päivän. Yhdeksän vuoden uran aikana Jesse ei ole kohdannut yhtään hankalaa asiakasta.

Ammatinvalintavaihtoehdot olivat NHL-pelaaja tai K-Citymarketin kassamyyjä

Tuore Sykähdys-voittaja tuntee olevansa omalla alallaan, vaikka yläasteelle mentäessä kaupassa työskentely oli vasta kakkossijalla hänen urasuunnitelmissaan. Kun koulussa piti kirjoittaa kirje tulevaisuudensuunnitelmista, nuoren jääkiekkoilijan ainut tavoite oli NHL. Opettaja kuitenkin vaati asettamaan realistisemman tavoitteen, jolloin Jesse kirjoitti varasuunnitelmaksi: "Jos en pelaa änärissä, niin kai mä olen sitten sittarin kassalla!"

"Enkä pelaa änärissä. Olen sittarin kassalla. Ja todella onnellinen," Jesse toteaa nyt.

Hän onkin työskennellyt kaupan alalla 18-vuotiaasta lähtien ja viimeiset kuusi vuotta Turun Länsikeskuksen K-Citymarketissa, jossa hänen työnkuvaansa kuuluu muun muassa kassatyötä, kärryjen työntelyä ja välillä vapaa-ajan osaston myyjänä toimimista.

Jesse on saanut asiakkailta paljon positiivista palautetta ja tiesi olevansa ehdolla Sykähdys-palkinnon saajaksi, mutta tieto valinnasta tuli silti yllätyksenä.

"Hyvältähän se tuntui ja mieltä lämmitti. Kehuja on aina mukava saada, koska tietää että jotain on tullut tehtyä oikein."

Katsekontakti ja hymy tärkeitä

Jesse kertoo olevansa perusluonteeltaan asiakaspalveluhenkinen ja olleensa aina sosiaalinen, puhelias sekä hyvä lukemaan ihmisiä ja tilanteita. Asiakkaatkin ovat häntä kiitelleet puheliaisuudesta. Hän korostaa myös hymyn ja katsekontaktin merkitystä asiakaspalvelussa.

"Hyvä asiakaspalvelija on mielestäni hyvä kuuntelemaan ja puhuu luontevasti. Asiakaskontakti lähtee aina katsekontaktista ja hymystä. Elekieli kertoo meistä paljon. Olen sitten kassalla, myymälässä tai parkkihallissa työntämässä kärryjä, pyrin aina luomaan katsekontaktin jokaiseen asiakkaaseen ja morjestamaan ohi meneville."

Jessen motto työssä on "Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan".

"Asiakaspalvelutyössä minua viehättää nähdä päivittäin, miten hyvä palvelu vaikuttaa ihmisiin. Usein on ollut tilanteita, joissa on huomannut asiakkaan olevan huonolla päällä tai kärttyinen, mutta omalla tekemisellään on saanut jonkun päivän pelastettua. Siitä jää itsellekin todella hyvä olo".

Jesselle työssä ehdottoman tärkeää on K-Citymarket Länsikeskuksen hyvä työporukka ja ilmapiiri. Innostusta työhön tuo myös se, että jokainen päivä on erilainen ja työtehtävät vaihtelevia.

"Huonoja päiviä on meillä kaikilla välillä, mutta on eri asia, näyttääkö sitä asiakkaalle. Itselläni huono päivä yleensä häviää, kun pistän työvaatteet päälle ja juon kupin kahvia. Löytyy meiltä tiloista kyllä nyrkkeilysäkkikin, jos pitää päästä aggressioita purkamaan tai muuten vain urheilemaan", Jesse kertoo.

"Hankalia asiakkaita en ole vielä yhdeksänvuotisen urani aikana tavannut. Vastaan on tullut haastavia tilanteita, mutta sitä hankalaa asiakasta vielä odottelen", hän jatkaa.

Sykähdys-voittaja on myös tuore isä, jonka vapaa-ajasta iso osa kuluu vaipanvaihdossa ja tuutulauluja laulellen. Lisäksi hän nauttii telttailusta, kitaran soitosta, laulujen kirjoittelusta ja leffailloista.

Sykähdys-palkinto luovutetaan kuukausittain K-ruokakaupan tai Neste K -aseman työntekijälle, jonka toiminta on aikaansaanut sykähdyttävää asiakaspalautetta.

K-Citymarket Länsikeskus, asiakaspalvelupäällikkö Ulla-Maija Kiesi, puh. 01053 87403
K-ryhmä päivittäistavarakauppa, projektipäällikkö Nina Elo-Hakala, puh. 040 547 9440