• K-ryhmä/

Jo yli 300 tonnin muovisäästöt - K-ryhmän pakkausuudistukset vähentävät muovia tehokkaasti

K-ryhmässä on tehty pakkausuudistuksia kuluvan vuoden aikana jo noin 60:een omien merkkien tuotteeseen. Tähän mennessä syntyneet muovisäästöt vastaavat noin 14 miljoonaa muovikassia. K-ryhmän tavoitteena on vähentää omien tuotemerkkien pakkausten muovimäärää ja tehdä pakkauksista kierrätettäviä, biohajoavia tai uudelleen käytettäviä vuoteen 2025 mennessä. Selkeämmillä lajitteluohjeilla ja pakkausten materiaalivalinnoilla K-ryhmä kannustaa asiakkaitaan kuluttajapakkausten kierrättämiseen.

Kuluttajat toivovat elintarvikepakkauksiin mahdollisimman vähän muovia ja mahdollisimman helppoa kierrätettävyyttä. K-ryhmän pakkauskehitystä ohjaavat K-ryhmän pakkaus- ja muovilinjaukset. Keskeinen tavoite on vähentää omien tuotemerkkien pakkausten muovimäärää ja tehdä pakkauksista kierrätettäviä, biohajoavia tai uudelleen käytettäviä vuoteen 2025 mennessä.

Vuoden 2020 aikana K-ryhmä on tehnyt muovilinjauksensa mukaisia pakkausuudistuksia yhteensä noin 60:een omien merkkiensä tuotteeseen. Tähän mennessä muovia on säästetty pakkauskehitystoimilla jo yli 300 tonnia ja tavoitteesta on saavutettu 40 prosenttia. Määrä vastaa noin 14 miljoonaa muovikassia.

Kuluvan vuoden aikana muovia on vähennetty muun muassa Pirkka marjatuotteiden, jauhelihan, maitojuomien, chilin, persiljan ja tillin, salaatin ja tiettyjen sienien pakkauksissa. Uusia tuotteita, kuten Pirkka -luomutuotteet: aprikoosi, nektariini ja rypäleet, on pakattu kierrätysmuovirasioihin. Kierrätysmuovilla on korvattu useiden tuotteiden, kuten esimerkiksi Pirkka pesu-, huuhtelu- ja astianpesuaineiden pakkausmateriaali. Pirkka ruusubegonian suojakääreissä on pilotoitu kotimaista, sertifioidusta havusellusta valmistettua pakkausmateriaalia.

Rullakkomuovista wc-paperikääreeksi

”Kiertotalousajattelu ohjaa pakkauskehitystyötämme. Oivalsimme äskettäin, että kauppojemme rullakoissa käytettyä pakkauskalvoa voidaan hyödyntää Pirkka wc- ja talouspaperipakettien pakkausmateriaalina. Etsimme toiminnastamme jatkuvasti vastaavanlaisia materiaalien hukkavirtoja, joita saisimme fiksulla tavalla palautettua hyötykäyttöön”, sanoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Oman pakkauskehityksen lisäksi K-ryhmä tekee tiivistä yhteistyötä myös kumppaniensa kanssa. Tavoitteena on tuoda K-kauppojen valikoimiin tuotteita, joissa hyödynnetään rohkeita materiaali-innovaatioita. Eräs esimerkki on K-ruokakaupoissa myytävä Fazerin Moomin suklaarae, joka on ensimmäisenä elintarvikkeena pakattu puupohjaiseen, kierrätettävään Paptic® Gavia -pakkaukseen.

Oikein lajiteltu pakkaus on hyvis

Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata tuotetta.

”Pakkauskehitys on tarkkaa tasapainottelua, sillä muovi ei ole yksioikoinen pahis. Muovi suojaa ja säilöö tehokkaasti elintarvikkeita ja auttaa vähentämään ruokahävikkiä. Ruokahävikki on pakkaustakin suurempi ympäristön kuormittaja ja siksi arvioimme tuotekohtaisesti, missä muovi on edelleen tarpeen, missä sitä voidaan korvata ja miten se saadaan mahdollisimman tehokkaasti takaisin kiertoon”, toteaa Jäske.

Ympäristön näkökulmasta olennaista on, mitä pakkaukselle tapahtuu sen käytön jälkeen: päätyykö se kiertoon vai ei. Jotta muovi ja muut pakkausmateriaalit pystytään hyödyntämään uudestaan, on tärkeää, että ne lajitellaan oikein. Mitä enemmän kierrätetään, sitä vähemmän tarvitsee valmistaa uutta. Kiertotaloudessa jokaisen toimijan rooli on tärkeä.

”Kehitämme omien tuotemerkkiemme tuotepakkauksia myös selkeyttämällä niiden lajitteluohjeita, jotta kierrättäminen olisi asiakkaillemme mahdollisimman helppoa. Kuluttajapakkaukset voi kierrättää vaivattomasti kaupassakäynnin yhteydessä Rinki-ekopisteillä, joita tutkimustemmekin mukaan asiakkaamme kovasti arvostavat. Ekopisteitä on K-kauppojemme yhteydestä jo yli 400 ympäri Suomea ja niistä noin 230:ssa voi kierrättää myös muovit”, Jäske jatkaa.

Timo Jäske, vastuullisuusjohtaja, päivittäistavarakauppa, K-ryhmä
p. 050 529 2028, timo.jaske@kesko.fi

K-ruokakauppojen asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.