K-kauppojen työntekijämäärä kasvoi korona-aikana tuhannella – K-ryhmän maksamat palkat nousivat yli miljardiin

Suomalaiset asioivat korona-aikana aiempaa enemmän sekä K-ryhmän ruoka-, rauta- että vapaa-ajankaupoissa. Lisääntyneet ostosmäärät näkyvät myös K-kauppojen työllistämien henkilöiden määrässä: K-kauppojen työntekijämäärä kasvoi vuoden 2019 lopusta vuoden 2021 loppuun lähes tuhannella henkilöllä. Korona-aikana Keskon ja K-kauppojen yhteensä maksamat palkat nousivat myös yli miljardiin euroon.

”Kaupat ovat yksi niistä paikoista, joissa asiakasmäärät kasvoivat korona-aikana. Lisääntynyt kotikokkailu, remontointi ja ulkoilubuumi ovat kaikki vaikuttaneet K-kauppojen asiakasmääriin ja -myyntiin. Tämän myötä K-kaupat ovat myös pystyneet tarjoamaan työpaikan yhä useammalla ihmiselle ympäri Suomen”, sanoo Keskon henkilöstöstä vastaava johtaja Matti Mettälä.

Keskon työntekijämäärä säilyi korona-aikana ennallaan. Kaiken kaikkiaan Keskosta ja K-kaupoista koostuva K-ryhmä työllistää Suomessa ja muissa toimintamaissaan yhteensä noin 39 000 työntekijää.

”Työllistäjänä kokoamme havainnollistaa myös se, että vuonna 2021 K-kauppiaiden ja Keskon työntekijöilleen maksama palkkasumma kasvoi yli miljardiin euroon”, kertoo Mettälä.

Isona toimijana K-ryhmällä on aina myös työpaikkoja avoinna. Tällä hetkellä haetaan kauppojen työntekijöiden lisäksi mm. uusia logistiikkatyöntekijöitä K-ryhmän logistiikkakeskuksiin sekä työntekijöitä erilaisiin tehtäviin autotoimialalle. Myös uusia digi-, IT- ja markkinointialojen osaajia palkataan jatkuvasti. Myös korona-ajan vaikutuksista kärsineet K-ryhmän toiminnot, kuten Kespron foodservice-liiketoiminta, ovat palanneet kasvu-uralle.

K-kaupoissa sekä työn että työntekijöiden määrä kasvoi

K-kauppiaat työllistivät vuoden 2021 lopussa Suomessa vertailukelpoisesti lähes tuhat työntekijää eli noin 5 prosenttia enemmän työntekijöitä kuin vuoden 2019 lopussa. Työtunteja K-kaupoissa tehtiin vuonna 2021 noin seitsemän prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.

Suomalaisten muuttuneet kulutustottumukset näkyvät siinä, että työntekijämäärä lisääntyi korona-aikana sekä K-Marketeissa, K-Supermarketeissa, K-Citymarketeissa, Neste K -huoltamoissa, Intersporteissa että K-Raudoissa.

“Hyvä esimerkki korona-ajan tuomasta muutoksesta on ruoan verkkokauppa: Verkkokauppa kasvoi korona-aikana räjähdysmäisesti, ja samalla kasvoi asiakkaiden tilauksia keräilevän henkilöstön määrä. Esimerkiksi yhdessä suuressa K-Citymarketissa keräilijöitä saattaa olla kymmeniä”, kuvailee Mettälä.

Kesätyöpaikkoja edelleen tarjolla

Työntekijämäärien kasvu näkyy korostuneesti myös korona-ajan kesätyöntekijöiden määrissä: K-ryhmä palkkasi kesällä 2021 noin 6000 kesätyöntekijää. Kasvua koronaa edeltäviin vuosiin verrattuna kertyi noin 20 prosenttia. Mukana luvussa ovat sekä Keskon että K-kauppiaiden työntekijät niin logistiikassa, autotoimialalla, ruoka- ja rautakaupoissa, vapaa-ajankaupoissa, tukuissa kuin toimistoissa ympäri Suomen. Yhtä suurta kesätyöntekijämäärää ennustetaan myös kesälle 2022.

Keskon henkilöstöstä vastaava johtaja Matti Mettälä, matti.mettala@kesko.fi, p. 050 047 5931

K-ryhmän noin 39 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa ja Puolassa. Autamme noin 1 800 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin www.kesko.fi.