K-ryhmä vauhdittaa muovikassien vähentämistä uudella hinnoittelulla K-ruokakaupoissa

K-ryhmän asiakkaiden muovikassien käyttö on vähentynyt suhteellisesti viime vuoden aikana kaikissa Suomen maakunnissa. K-ryhmä vauhdittaa muovin vähentämistä hinnoittelemalla jatkossa muovi-, paperi- ja biohajoavat kassit saman hintaisiksi kaikissa K-ruokakaupoissa.

-  Tavoitteemme on, että jatkossa yksikään K-ruokakauppojen asiakas ei joudu valitsemaan muovikassia sen halvimman hinnan takia. Siksi muutimme hinnoitteluamme siten, että kassalle tullessaan asiakkaillamme on nyt edessään kolme saman hintaista vaihtoehtoa. Näin haluamme omalta osaltamme vähentää muovin käyttöä, toteaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.

Muovi-, paperi-, ja biohajoavat ostoskassit maksavat K-Supermarketeissa ja K-Marketeissa jatkossa 21 senttiä kappale ja K-Citymarketeissa 20 senttiä kappale. Näiden lisäksi tarjolla on erihintaisia kangas-, juutti ja kestokasseja. Muovikassien ostaminen on vähentynyt vuosien 2016 - 2017 aikana suhteellisesti kaikissa Suomen maakunnissa.

-  Ympäristötietoisuus ohjaa yhä useammin asiakkaittemme valintoja. Muovijätteen vähentäminen ja muovin kierrätyksen lisääminen on yhteinen tavoitteemme. Kehitämme K-ryhmässä jatkuvasti uusia keinoja, joilla muovin ja muovikassien käyttöä voidaan arjessa vähentää, sanoo Jäske.

-  Kevään aikana olemme tuoneet uusia kestokassi- ja paperikassivaihtoehtoja asiakkaillemme tarjolle. Tarjoamalla mahdollisimman laajan valikoiman ostoskassivaihtoehtoja haluamme helpottaa asiakkaidemme vastuullisten arkivalintojen tekemistä, Jäske jatkaa.

Kaupan ala edistää yhteisvoimin muovikassien vähentämistä

K-ruokakaupoissa paperikassien myynti kasvoi vuoden 2017 aikana reilu 20 prosenttia ja kesto- sekä muiden ostoskassivaihtoehtojen myynti 10 prosenttia. Ohuiden pikkupussien kulutus laski 20 prosenttia. Vuoden 2017 jälkeen pikkupusseja on tarjottu asiakkaille K-ruokakauppojen kassalinjastoilla vain erikseen pyydettäessä.

K-rauta-ketjussa muovikassien määrä on laskenut vuodesta 2016 vuoteen 2017 noin neljänneksen. Intersportissa muovikassien määrä on vähentynyt yli 40 prosenttia sen jälkeen, kun muovikassit muutettiin syksyllä 2017 maksullisiksi.

Yritysasiakkaita palvelevissa Onninen Express -myymälöissä muovikassien käyttöä on pyritty vähentämään jakamalla kanta-asiakkaille kestäviä ostoskoreja, jotka asiakas voi viedä mukanaan työmaalle ja ottaa mukaansa seuraavalle ostoskäynnille. Asiakkaille on lisäksi myynnissä jättisuuria kestokasseja.

K-ryhmä on mukana 9.4. käynnistyvässä Kaupan liiton, ympäristöministeriön ja kaupan alan toimijoiden kuluttajakampanjassa, jonka tavoitteena on vähentää muovikassien kertakäyttöistä kulutusta, säästää luonnonvaroja ja vähentää roskaantumista. Kampanjan taustalla on vuonna 2016 solmittu Green Deal -sopimus, johon myös K-ryhmä on sitoutunut*.

*Ympäristöministeriön ja Kaupan liiton 31.10.2016 solmiman Green Deal -sopimuksen tavoitteena on, että EU:n pakkausjätedirektiivin muovikassien kulutusta koskevat vähentämistavoitteet saavutetaan Suomessa (vuodessa max. 40 muovikassia/hlö vuoteen 2025 mennessä). K-ryhmä on yhdessä muiden kaupan toimijoiden kanssa sitoutunut tähän sopimukseen.

Tietoa Green Deal -sopimuksesta: http://kauppa.fi/tietoa_kaupasta/vastuullisuus/muovikassisopimus

Timo Jäske, vastuullisuuspäällikkö, päivittäistavarakauppa, K-ryhmä
p. 050 529 2028, timo.jaske@kesko.fi

Jesse Mether, vastuullisuuspäällikkö, rakentaminen ja talotekniikka, K-ryhmä