K-ryhmälle Suomen ensimmäinen kotitalouksien kierrätysmuovista valmistettu muovikassi

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 17.1.2017 KLO 10.00

Pirkka ESSI Kiertokassit tulevat K-ruokakauppojen ostoskassien valikoimiin 17.1.2017. Niiden valmistuksessa on ensimmäistä kertaa Suomessa hyödynnetty kotitalouksien kierrättämää pakkausmuovia. Kiertokassien ja muovin keräyspisteiden avulla K-ryhmä haluaa helpottaa asiakkaidensa vastuullisten valintojen tekemistä ja kiertotalouteen siirtymistä.

K-ryhmä haluaa olla mukana edistämässä kiertotalousmalliin siirtymistä. Kiertotaloudessa jätettä ei synny enää lainkaan, vaan materiaalit hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti uusien tuotteiden raaka-aineina.

Uudet Pirkka ESSI Kiertokassit ovat Suomessa ensimmäiset kaupallisesti suuressa mittakaavassa tuotetut kiertotaloustuotteet, joihin on hyödynnetty kotitalouksissa syntyvää muovipakkausmateriaalia.

– Kiertokassien avulla myös K-ruokakauppojen asiakkaat voivat osallistua kiertotalouden edistämiseen päivittäisen ruokakaupassa asiointinsa yhteydessä. Samalla asiakas voi viedä kodissaan kertyneet muovipakkausjätteet K-ruokakaupan yhteydessä olevaan RINKI-ekopisteen muovinkeräykseen. Muovinkeräyspisteitä löytyy jo 161 K-ruokakaupan yhteydestä, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.

Tavallisen muovipussin hinta

Uudet Pirkka ESSI Kiertokassit tulevat lähes kaikkien K-ruokakauppojen valikoimiin. Kassia on saatavilla sekä valkoisena että harmaana. Kiertokassin hinta on asiakkaalle sama kuin tavallisen muovikassin, eikä se eroa ulkonäöllisesti tavallisesta muovikassista.

Kotitalouksien muovipakkausmateriaaleja on Suomessa kerätty vuoden verran mm. RINKI-ekopisteissä. RINKI-ekopisteiden muovi jalostetaan uuden tekniikan avulla laadukkaaksi CIRCO-uusiomuoviksi Ekokemin Muovijalostamolla Riihimäellä. Kiertokassit valmistaa Tampereella toimiva Amerplast.

– Tarvittava infrastruktuuri on nyt valmiina muovin kierrättämiseen, uudelleen käyttämiseen ja kiertokassien valmistamiseen. Suomalaiset voivat jo jättää perinteiset muovikassit menneisyyteen, sanoo Amerplastin toimitusjohtaja Børge Kvamme.

K-ryhmälle oma kiertotalousohjelma

– Tulemme tänä vuonna vahvistamaan toimenpiteitämme yhdessä kumppaniemme kanssa kiertotalousmallin edistämiseksi. Tavoitteena on innovoida ja pilotoida uusia kaupallisia kiertotaloushankkeita, sekä saattaa ne kiertokassin tavoin myös osaksi asiakkaidemme arkea, kertoo Jäske.

Vuonna 2016 K-ryhmä oli mukana viidessä keskeisessä kiertotaloushankkeessa. L&T:n kanssa solmittiin valtakunnallinen jätesopimus, joka tehostaa K-kaupoissa syntyvien jätteiden kierrätystä ja raaka-aineiden uusiokäyttöä. Kinkkutemppu-hankkeessa kotitalouksissa syntyviä joulukinkun paistinrasvoja kerättiin K-ruokakaupan yhteydessä oleviin keräyspisteisiin, ja rasvasta valmistettiin uusiutuvaa dieseliä. K-ryhmän omistamassa kauppakeskus Karismassa aloitettiin L&T:n kanssa vaatekeräyskokeilu, jonne tuodut tekstiilit ohjataan uusiokäyttöön tekstiiliteollisuuden yrityksille. Kaupunkiasujille tarkoitetussa Liiteri-kokeilussa testattiin K-raudan työvälineiden vuokrauspalvelua 24h vuokrauspisteestä jakamistalouden hengessä. Gasumin kanssa K-ryhmä on tehnyt yhteistyötä syksystä 2015 lähtien kaupan biojätteen jalostamisessa biokaasuksi, jonka energialla tuotetaan uusia Pirkka‑tuotteita.

Muovin kierrätyksen edistämisen lisäksi K-ryhmä on julkistanut muovilinjauksen, jonka tavoitteena on vähentää muoviroskan päätymistä vesistöihin ja muualle luontoon. K-ryhmä on myös sitoutunut Green Deal ‑sopimukseen ja sen muovikassien kulutuksen vähentämiseen tähtääviin toimenpiteisiin.

Pirkka ESSI Kiertokassien lisätiedot:

Timo Jäske, vastuullisuuspäällikkö, Keskon päivittäistavarakauppa, p. 050 529 2028
Ari-Pekka Pietilä, myynti- ja tuotekehitysjohtaja, Amerplast, p. 010 214 2284

Noin 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.