• K-ryhmä/

K-ryhmältä uusi muovilinjaus: Kaikki Pirkka-muovipakkaukset muutetaan kierrätettäviksi

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 16.10.2018 KLO 12.00

K-ryhmä asettaa päivitetyssä muovilinjauksessaan entistä tiukempia tavoitteita muovin kierrättämiseksi, vähentämiseksi ja välttämiseksi. Kaikkien K-ryhmän omien merkkituotteiden pakkausten muovimäärää vähennetään ja pakkauksista tulee kierrätettäviä vuoteen 2025 mennessä.

Muoviroskan kulkeutuminen vesistöihin ja muualle luontoon on maailmanlaajuinen ongelma. Kaupan alan toimijana K-ryhmä kantaa vastuuta tuotteistaan ja niiden pakkauksista aina valmistuksesta kierrätykseen saakka.

”Olemme jo pitkään tehneet töitä muovin kierrättämiseksi ja kertakäyttökulutuksen vähentämiseksi. Suuntaus on hyvä, mutta tarvitaan vielä lisää toimenpiteitä. Muovi on yksi päivittäin asiakkaitamme puhuttavista asioista. Haluamme tehdä muoviin liittyvät kestävät valinnat kaupassa asiakkaillemme entistä helpommiksi”, sanoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

Muovi uusiokäyttöön tehokkaasti

Monelle elintarvikkeelle muovi on erinomainen pakkausmateriaali, joka suojaa tuotteen tehokkaasti ja vähentää ruokahävikkiä. Keveytensä puolesta muovi pienentää logistiikan ympäristökuormaa. Muovi on myös hyvä materiaali monissa kestävyyttä ja pitkäikäisyyttä vaativissa rakennustarvikkeissa ja trooppista puuta korvaavissa terassikalusteissa. Muovijäte aiheuttaa kuitenkin merkittäviä ongelmia päätyessään vesistöihin ja muualle luontoon.

”Olemme arvioineet, että ympäristön kannalta tärkein teko on edistää muovin uusiokäyttöä. Uuden muovilinjauksemme myötä teemme muovin kierrättämisen asiakkaillemme entistä helpommaksi. Meillä on tällä hetkellä K-ruokakauppojemme yhteydessä 185 Rinki-muovinkeräyspistettä ja tavoitteemme on saada muovinkeräys kaikkien K-ruokakauppojemme yhteydessä oleviin Rinki-ekopisteisiin vuoden 2022 loppuun mennessä”, K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske kertoo.

Uusia tuotteita kierrätysmuovista

Uuden muovilinjauksen mukaisesti K-ryhmä kasvattaa kierrätysmuovista valmistettujen tuotteiden ja pakkausten määrää omissa merkkituotteissaan. Valikoimissa on jo nyt esimerkiksi Pirkka ESSI -kiertotalouskassi sekä kierrätysmuovista valmistettu Pirkka-jätesäkki ja Pirkka-pesuainepullo. Loppuvuodesta K-ruokakauppoihin tulee ensimmäinen kierrätysmuovista valmistettu Pirkka-kestokassi ja K-Rauta-kauppoihin FXA-merkkinen kierrätysmuovista valmistettu jätekassi ja roskapussi.

”Haemme kauppojen palvelutiskien ja takeaway-pisteiden kertakäyttöaterimille, pilleille ja kertakäyttöastioille muovia korvaavia materiaaliratkaisuja, ja pilotoimme biohajoavia, kierrätettäviä pakkausratkaisuja Pirkka-hedelmä- ja vihannesvalikoimassamme. Vuonna 2019 K-kauppojen valikoimiin tulee kertakäyttömuovia korvaavat Pirkka ja Menu -kattaussarjat ja kaikkien Pirkka-vanupuikkojen muovivarret vaihtuvat kartonkivarsiksi. Etsimme jatkuvasti uusia tapoja yhä tehokkaammin vähentää turhaa muovia”, sanoo Timo Jäske.

Mikromuovit pois kosmetiikasta ja pesuaineista

Kosmetiikkatuotteissa käytetään usein pieniä mikromuovirakeita, jotka pääsevät jätevedenpuhdistamojen ohi vesistöihin. K-ryhmä poisti mikromuovirakeet Pirkan kosmetiikkatuotteista vuonna 2017. Mikromuovirakeet poistetaan Pirkka-pesuaineista vuoden 2018 aikana.

Matti Kalervo, vastuullisuusjohtaja, K-ryhmä, puh. 050 306 4081

Lue lisää muovilinjauksesta: www.kesko.fi/muovilinjaus
Lue lisää K-ryhmän toimista muovin kierrättämiseksi ja vähentämiseksi: www.kesko.fi/muovi

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 42 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 10 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 25 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin kaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi