K-ryhmän myynti alkuvuonna oli Pohjois-Suomen alueella 307 miljoonaa euroa

K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 28.4.2020

K-ryhmän myynti Pohjois-Suomen alueella oli tammi-maaliskuussa yhteensä 307 miljoonaa euroa alv 0 % ja se kehittyi 3,4 %.

Päivittäistavarakaupan myynti oli 227,4 miljoonaa euroa ja se oli plussalla 5,3 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa myynti kävi 79,6 miljoonalla eurolla.

K-ryhmän Pohjois-Suomen alueeseen kuuluvat Pohjois-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Kainuu ja Lappi.

”Poikkeusolot ovat lisänneet ruuan verkkokauppaa merkittävästi. Ketjuista parhaiten myynti on kasvanut K-Citymarketeilla yli 10 %. Toisaalta poikkeusaika on vaikuttanut heikentävästi kaupankäyntiin raja- ja matkailupaikkakunnilla”, kertoo aluejohtaja Jari Saarinen. ”Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa päivittäistavarakaupan kehitys oli erinomainen, 9 %:n luokkaa. Ja Kainuussa rakentaminen talotekniikka olivat plussalla 7,4 %”, jatkaa Saarinen.

Maaliskuussa Inarissa avattiin uusi K-Market.  Kuusamon K-Citymarketissa ja Oulun Haapalehdon K-Marketissa ovat meneillään laajat uudistustyöt.

Pohjois-Suomen alueella toimii 65 ruuan verkkokauppaa

K-ryhmän Pohjois-Suomen alueella toimii 65 K-ruokakauppaa, jotka toimivat k-ruoka.fi:n verkkopalvelun kautta. Eniten verkkokauppoja on Pohjois-Pohjanmaalla yhteensä 34 kpl. Uusia verkkokauppoja avautuu koko ajan lisää melkein päivittäin.

Lisätietoja: Keskon Pohjois-Suomen aluejohtaja Jari Saarinen, puh. 0500 677 878

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 43 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 11 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 25 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu yli 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin ruokakaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi