K-ryhmän myynti kasvoi tammi-kesäkuussa Etelä-Suomen alueella 8 %

K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 23.7.2021

K-ryhmän myynti kasvoi tammi-kesäkuussa Etelä-Suomen alueella 8,0 % ja oli yhteensä 945,6 miljoonaa euroa (alv 0 %). Päivittäistavarakaupan myynti oli 661,6 miljoonaa euroa ja se kehittyi 4,5 %. Rakentamisen, talotekniikan ja urheilukaupan myynti oli yhteensä 204,5 miljoonaa euroa ja se oli plussalla 13,4 %. Autokaupan myynnin arvo oli 79,4 miljoonaa euroa ja se kasvoi 27,5 %.

K-ryhmän Etelä-Suomen alueeseen kuuluvat Kanta-Häme, Kymenlaakso, Päijät-Häme ja Uusimaa, josta pois luetaan Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen.

Kanta-Häme

Kanta-Hämeessä K-ryhmän myynti oli 154,7 miljoonaa euroa ja se kehittyi 9,7 %. Päivittäistavarakaupan myynti oli 97,4 miljoonaa euroa ja se oli plussalla 4,9 %. Rakentamisen, talotekniikan ja urheilukaupan myynnit kasvoivat 14,6 % ja myynnin arvo oli 36,7 miljoonaa euroa. Autokaupan myynti oli 20,6 miljoonaa euroa ja se kasvoi 27,9 %.

Kymenlaakso

Maakunnassa K-ryhmän myynti oli yhteensä 150,6 miljoonaa euroa ja se kehittyi 5,9 %. Päivittäistavarakaupan myynti oli 95,9 miljoonaa euroa ja siinä oli kehitystä 1,9 %. Rakentamisen, talotekniikan ja urheilukaupan myynti oli 35,9 miljoonaa euroa ja se kehittyi 10,2 %. Autokaupan myynti oli 18,9 miljoonaa euroa ja se oli plussalla 20,6 %.

Päijät-Häme

K-ryhmän myynti maakunnassa oli yhteensä 171,3 miljoonaa euroa ja se kehittyi 8,1 %. Päivittäistavarakaupan myynti oli 108,9 miljoonaa euroa ja se oli plussalla 3,9 %. Rakentamisen, talotekniikan ja urheilukaupan myynti oli yhteensä 42,8 miljoonaa euroa ja se kehittyi 9,4 %. Autokaupan myynti oli 19,6 miljoonaa euroa ja se oli plussalla 36,0 %.

Uusimaa (pl. Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen)

K-ryhmän myynti alueella oli yhteensä 468,9 miljoonaa euroa ja se kehittyi 8,1 %. Päivittäistavarakaupan myynti oli 359,4 miljoonaa euroa ja se oli plussalla 5,4 %. Rakentamisen, talotekniikan ja urheilukaupan myynti oli 89,2 miljoonaa euroa ja se kasvoi 16,2 %. Autokaupan myynti oli 20,3 miljoonaa euroa ja se oli 26,2 % kehityksellä.

Lisätietoja: Keskon Etelä-Suomen aluejohtaja Timo Heikkilä, puh. 0500 496 170, mail: timo.heikkila@kesko.fi

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka vähittäismyynti on 14 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 39 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on noin 11 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 18 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin ruokakaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi