Kaikki K-citymarket-ketjun kaupat uudistuvat vuoden 2018 loppuun mennessä

K-citymarket-ketjun laaja, koko Suomen kattava uudistus on käynnistynyt, ja kaikki ketjun kaupat uudistetaan vuoden 2018 loppuun mennessä. Tavoitteena on luoda 81 erilaista, valikoimaltaan ja palveluiltaan oman asiakaskuntansa näköistä K-citymarketia. Vuosi 2015 sujui vaikeaan markkinatilanteeseen nähden valoisasti, mikä luo hyvän pohjan ketjun uudistukselle. Käyttötavaroiden eli pukeutumisen, kodin ja vapaa-ajan tuotteiden myynnin kehitys oli viime vuonna selvästi kilpailijoita parempaa.

”K-citymarket-ketjun uudistuksessa hyödynnetään aivan uudella tavalla asiakaspalautetta ja kauppakohtaista asiakastietoa. Keskitymme aikaisempaa selvästi vahvemmin kunkin kaupan oman asiakaskunnan palvelemiseen, ja kauppojen kauppakohtaiset liikeideat eroavat toisistaan suuresti. Tavoitteena onkin, että jokainen ketjun 81 kaupasta on valikoimaltaan ja palveluiltaan juuri oman asiakaskuntansa näköinen, kahta samanlaista K-citymarketia ei varmasti tule vastaan”, kertoo K-citymarket-ketjun johtaja Johanna Kontio.

Ketjun uudistaminen käynnistyi jo vuonna 2015 Espoon K-citymarket Sellosta, jonka remontti valmistui syyskuussa. Uudistus sai tunnustusta myös kansainvälisesti, kun arvostetun vähittäiskaupan markkinatutkimusyritys Kantar Retailin arvostelussa (*1) K-citymarket Sellolle myönnettiin Viikon kauppa -kunniamaininta.

”On hienoa, että uudistuksemme on saanut myös kansainvälistä tunnustusta. Asiakastutkimustemme mukaan kauppojemme tuoreosastot ovat markkinoiden parhaat. Toistuviin tarjouskampanjoihin perustuva toimintamallimme saa myös kiitosta, ja meiltä löytyy varmasti parhaat tarjoukset myös jatkossa. Lisäksi jokaisessa kaupassamme on palvelutiski ammattitaitoisine henkilökuntineen, mikä ei tänä päivänä ole enää itsestäänselvyys”, Kontio jatkaa.

Uudistuksessa panostetaan erityisesti kauppojen tuoreosastoihin, monipuoliseen valikoimaan ja asioinnin helppouteen. Lisäksi käyttötavaraosastoilla keskitytään erityisesti päivittäiseen asiointiin liittyviin tuoteryhmiin, kuten ruoanvalmistusvälineisiin, päivittäiskosmetiikkaan, kukkiin, kirjoihin ja paperitarvikkeisiin. Kauppojen yhteyteen avataan myös Postin ja DHL:n palveluita sekä Starbucks-kahviloita.

K-citymarket-ketjun käyttötavaroiden myynnin kehitys selvästi kilpailijoita parempaa vuonna 2015

K-citymarket-ketjun käyttötavaran eli pukeutumisen, kodin ja vapaa-ajan tuotteiden myynti kehittyi kilpailijoitaan paremmin vuonna 2015. Ketjun käyttötavaran myynnin kehitys oli 6,2 prosenttiyksikköä muita toimijoita edellä (*2).

”Olemme onnistuneet käyttötavaroiden myynnissä kilpailijoitamme paremmin. Kulutuskäyttäytymisessä näkyy selvä trendi, että isompien investointien sijaan panostetaan itse tekemiseen, ruoanlaittoon, hyvinvointiin ja kotiin. Hankalasta markkinatilanteesta huolimatta näiden kategorioiden myyntiluvut olivat erittäin hyviä”, kertoo Kontio.

Vahva asiakaskysyntä on näkynyt K-citymarketissa erityisesti kirjoissa ja paperitarvikkeissa, kukissa, kosmetiikkatuotteissa ja jalkineissa. Askartelutarvikkeissa, kirjoissa ja korteissa myynnin kasvu oli hyvällä tasolla jo kolmatta vuotta peräjälkeen. Vuonna 2015 myynnin kasvu näissä ryhmissä oli yhteensä liki 20 %.

”Näemme, että kirjojen myynnissä on tapahtumassa sama kehitys kuin kukkien myynnissä muutama vuosi sitten, eli kirjoja ostetaan aiempaa enemmän myös päivittäisasioinnin yhteydessä hypermarketeista”, Kontio jatkaa.

Kukkien myynti päivittäisasioinnin yhteydessä on kasvanut jo vuosia ja viime vuonna esimerkiksi leikkokukkia myytiin noin 2 miljoonaa kimppua. Jalkinemyynnissä K-citymarketit kasvattivat markkinaosuuttaan 15,4 prosenttiin. Ketju myy noin 2,3 miljoonaa kenkäparia vuodessa.

K-citymarketeissa on vuosittain yli 80 miljoonaa asiakaskäyntiä. Erikoiskampanjoiden, kuten Mammuttimarkkinoiden aikana K-citymarketeissa käy yli 15 miljoonaa asiakasta.

------

*1 Arvioinnin tekijä Bryan Roberts on kansainvälisesti arvostettu vähittäiskaupan asiantuntija ja hänen pääasiallisena tehtävänään on kiertää ja arvioida kauppoja ympäri maailmaa. Lue lisää: http://www.kantarretailiq.eu/Conversation/ConversationDetails.aspx?id=1485470

*2 Lähde: Päivittäistavarakauppa ry

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
K-citymarket-ketjun johtaja Johanna Kontio, 010-5322125, johanna.kontio@kesko.fi

K-citymarket on suomalainen moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset ja laajat valikoimat elintarvikkeita sekä käyttötavaraa. K-citymarket tunnetaan parhaista tarjouksistaan, paikallisista valikoimistaan ja ruokaosaamisestaan. Jokaisessa K-citymarketissa toimii kauppiasyrittäjä. Suomessa on tällä hetkellä 81 K-citymarketia. www.k-citymarket.fi.

K – Jotta kaupassa olisi kiva käydä.