Kasvispohjaisten tuotteiden myynti kasvaa edelleen voimakkaasti – vegehylly löytyy jo 200 K-ruokakaupasta

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 9.6.2017 KLO 9.00

Vuosi sitten K-ruokakaupoissa käyttöön otetut vegehyllyt ovat levinneet jo ympäri Suomen. Vegehylly löytyy 200 kaupasta ja niiden määrä kasvaa tasaisesti. Vegehyllyyn kootaan kaupan kasviproteiinituotteet ja se vastaa voimakkaaseen kasvisruoan kuluttajakysyntään.

– Kasvispohjaisten tuotteiden myynti K-ruokakaupoissa on viime vuosien aikana kasvanut voimakkaasti. Kasvua on tapahtunut useissa tuoteryhmissä sisältäen niin kasvisproteiinituotteet, vegaaniset jäätelöt, ei-maitopohjaiset juomat kuin soija- ja paputuotteetkin, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Ari Akseli.

– Erityisesti viime vuonna kasvisruoka löi Suomessa isosti läpi ja vegehyllyt vastasivat erinomaisesti asiakkaiden kulutustottumusten muutokseen. Saimme vegehyllykokeilusta asiakkailta niin paljon hyvää palautetta, että konsepti lähti nopeasti levitykseen ympäri Suomen, sanoo Akseli.

Esimerkiksi kasviproteiinipohjaisten tuotteiden, joihin hittiuutuudet Nyhtökaura ja Härkis kuuluvat, myynnin arvioidaan kasvaneen volyymissa mitattuna 20 % vuoden takaiseen verrattuna. Kahden vuoden takaiseen verrattuna kasviproteiinipohjaisten tuotteiden myynnin arvioidaan nousseen 50 %.

Vegehylly löytyy lihaosastolta

Vegehylly sijoitetaan kaupoissa lihatuotteita myyvien osastojen yhteyteen tai niiden läheisyyteen, jotta mahdollisimman moni asiakas löytäisi tuotteet helposti. Vegehyllyn tunnistaa kaupassa vihreistä teippauksista ja ”Vege”-tekstistä.

– Vegehyllyjen ansiosta yhä useampi asiakas on löytänyt kasvispohjaiset tuotteet, joka nostaa edelleen näiden menekkiä, vegehyllykonseptista vastaava osastopäällikkö Jani Tynkkynen.

Henkilökunnalle voi vinkata vegehyllyn saamikseksi omaan K-ruokakauppaansa, jos sellaista ei vielä ole. Myös vegehyllyn valikoimien suhteen kauppias kuuntelee mielellään asiakkaiden kehitysehdotuksia.

Näin kasviproteiinituotteiden myynti on kasvanut K-ruokakaupoissa vuodessa (volyymissa mitattuna)

• Ei-maitopohjaiset juomat, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 47 %
  • Ei-maitopohjaiset kermat, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 63 %
  • Ei-maitopohjaiset jogurtit, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 56 %
  • Ei-maitopohjaiset vanukkaat, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 26 %
  • Tofut, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 13 %
  • Kaikki vegaanipakasteet (esim. soijaleikkeet, falafelit, kasvispihvit), myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 41 %
  • Hummus- ja falafel -tuotteiden myynninkehitys + 305 %
  • Vegaaniset jäätelöt myynninkehitys - 5 %

Uusina tuotteina Nyhtökaura ja Härkis -tuotteiden myynninkehitys on todella voimakasta, useita satoja prosentteja. Viime vuosien vegeuutuuksia ovat myös Quorn ja Oumph! -tuotteet, jotka ovat jo vakiinnuttaneet asemansa vegetuotteiden joukossa ja joiden myynti kasvaa tasaisesti.

Esimerkki uudenlaisista vegetuotteista on tavallisen pastan kaltaisesti käytettävät linssi, - papu- ja kikhernepastat. Tällaisia tuotteita on lisätty valikoimiin viimeisen vuoden aikana. Pastaa korvaavien tuotteiden myynti on vielä pientä, mutta kasvussa.

Lue lisää vegehyllyn viime vuoden lanseerauksesta:

Ari Akseli, tavarakaupan johtaja, Keskon päivittäistavaratoimiala, p. 010 5323 490
Jani Tynkkynen, osastopäällikkö, Keskon päivittäistavaratoimiala, p. 050 494 8999
Otto Heinonen, tuottaja, Keskon päivittäistavaratoimiala, p. 050 566 2236

Noin 1400 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K‑ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä