Kengät ostetaan yhä useammin hypermarketista

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 7.10.2016

K-citymarketien kenkämyynti on kasvussa. Joka kuudennet kenkäostokset tehdään nykyään K-citymarketeissa ja jalkineiden myynti on kehittynyt ketjun kaupoissa alaa paremmin. K-citymarketeissa myydään 2,4 miljoonaa kenkäparia vuodessa.

Joka kuudennet kenkäostokset tehdään nykyään K-citymarketeissa. Ketjun markkinaosuus Suomen jalkinemyynnistä on jo 14,1 % ja luku on kasvussa. Verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon kenkämyynti on kehittynyt K-citymarketeissa tammi–elokuussa 3,4 %, kun koko alan kehitys on ollut vain 0,6 %.

Myös syksyn jalkinemyynti on sujunut vilkkaasti. Esimerkiksi vuoden 2015 elokuuhun verrattuna, kenkämyynti kasvoi ketjun kaupoissa lähes 20 %.

Jalkinemyynnissä on tapahtunut merkittävä muutos viime vuosina. Urheilukauppojen markkinaosuus kengän myyjinä on kasvanut, kun taas perinteiset kenkäkaupat ja tavaratalojen kenkäosastot ovat menettäneet myyntiä. Hypermarketit ovat menestyneet tilanteessa hyvin.

”Tässä muutoksessa hypermarkettien tilanne on ollut suurien asiakasvirtojen ansiosta hyvä. Myymme monipuolisesti naisten, lasten ja miesten jalkineita sekä urheilu- ja vapaa-ajan jalkineita. Meidän on helppo reagoida asiakkaiden toiveisiin ja muuttuviin trendeihin nopeasti. Hyödynnämme asiakastietoa ja asiakaspalautejärjestelmiämme valikoimien kehittämiseen”, toteaa K-citymarket Oy:n valikoimapäällikkö Pentti Joronen.

Suomalaiset ostavat keskimäärin kolmet kengät vuodessa. Jalkineostosten määrä on verrattain vähäinen, sillä keskieurooppalaiset ostavat uusia kenkiä jopa kuudet parit vuodessa.

Näitä kenkiä suomalaiset nyt ostavat

Syksyn kenkätrendeissä näkyvät nyt nilkkurit, kumpparit ja lenkkarit. K-citymarket-ketjun vinkit syksyn ja tulevan talven kenkävalintoihin.

1. Naisten jalkineissa nilkkurit ovat syksyn must hankinta. Erityisesti chelsea-bootsit, eli nilkkurit, joiden sivussa on joustava venyke, ovat nyt muodissa.
  2. Rennot tennari- ja lenkkarimallit jatkavat suosiotaan kaikissa kokoryhmissä. Nyt asiakkaamme ostavat erityisesti vuorellisia tennareita.
  3. Vedenpitävyys on tärkeä ominaisuus niin lasten kuin aikuisten kengissä. Lastenkengissä erityisesti nousussa ovat vedenkestävät varsitennarit. Myös kumisaappaiden suosio on jatkunut tänä syksynä.
  4. Syksyn värit ovat ruskea, musta, keltainen ja vaaleanpunainen.

Kuvia syksyn jalkinemuodista liitteenä.

K-citymarketeissa vietetään Kenkäpäiviä 6.–12.10.

Valikoimapäällikkö Pentti Joronen, K-citymarket Oy, p. 050 568 0304

K-citymarket on suomalainen moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset ja laajat valikoimat elintarvikkeita sekä käyttötavaraa. K-citymarket tunnetaan parhaista tarjouksistaan, paikallisista valikoimistaan ja ruokaosaamisestaan. Jokaisessa K-citymarketissa toimii kauppiasyrittäjä. Suomessa on tällä hetkellä 80 K-citymarketia.