Kesämökkiläinen – nappaa vaivattomat vinkit jätteiden lajitteluun

K-ryhmän aluetiedote 29.6.2022

Mihin viedä muovi-, kartonki-, metalli- ja lasipakkausjäte tai vanhat paristot mökkeillessä? Kesämökeillä jätteiden lajittelu voi tuntua haastavammalta kuin kaupunkikodeissa. Lajittelu sujuu kuitenkin vaivattomasti vaikkapa kauppareissun yhteydessä ja samalla arvokkaat raaka-aineet saadaan kiertoon.

Pakkausjätteet, pullot ja paristot kiertoon kauppareissulla

K-ryhmällä on Suomen laajin kauppaverkosto, joka ulottuu läpi koko maan aina Hangosta Nuorgamiin asti. Kattavalla kauppaverkostolla on tärkeä rooli lähipalveluiden pyörittämisessä, myös mökkiläisille.

K-ruokakauppojen yhteydestä löytyy yli 400 Rinki-ekopistettä, jonne voi viedä kierrätettäväksi kartonki-, lasi- ja metallipakkausjätettä. Yli 200 näistä voi palauttaa muovipakkausjätettä. Lisäksi lukuisista K-kaupoista löytyy SER-keräyspisteitä, joihin voi palauttaa käytöstä poistettuja pieniä sähkö- ja elektroniikkalaitteita. Kaikkien K-kauppojen palveluvalikoimasta löytyy myös pullonpalautusautomaatit sekä paristojen ja pienakkujen palautuspisteet.

’’Kesällä kaupassamme asioi paljon mökkiläisiä ja kauppareissulta haetaan jääkaapin täydennyksen ohella myös muita palveluita. Kauppamme pihalta löytyy esimerkiksi Rinki-ekopiste, jonka käyttöaste kasvaa mökkiläisten myötä kesäisin, ja meille voi palauttaa myös pullot sekä SER-jätteet. Asiakkaat arvostavat tarjoamiamme lajittelumahdollisuuksia ja saamme tästä kiitosta’’, kertoo joutsenolaisen K-Supermarket Piranan kauppias Topi Riutta.

Voit tarkistaa oman mökkipaikkakuntasi Rinki-ekopisteen sijainnin osoitteesta https://rinkiin.fi/.

Tarkista pakkauksen lajitteluohje – selkokielisenä entistä helpompaa

Lajittelun tulee olla helppoa - siksi kaikkiin yli 3000 Pirkka, Pirkka Parhaat ja K-Menu -tuotteiden pakkauksiin lisätään selkokieliset lajitteluohjeet korvaamaan kuvalliset materiaalimerkit. Suurin osa pakkauksista saa uuden lajitteluohjeen vuoden 2022 loppuun mennessä.

Kiertotalouden edistäminen on yksi K-ryhmän vastuullisuustyön kulmakivistä ja siihen siirtyminen edellyttää yhä tehokkaampaa materiaalien kiertokulkua.

’’Panostamme pakkausten kierrätettävyyteen ja haluamme tehdä lajittelusta mahdollisimman helppoa, jotta pakkaukset päätyisivät koti- ja mökkitalouksista kierrätykseen asti. Jokainen meistä voi minimoida ympäristökuormitusta lajittelemalla oikein ja varmistamalla, että roskat päätyvät raaka-aineiksi uusille tuotteille. Suomalaisten suosituin arjen vastuullisuusteko onkin jätteiden lajittelu, jota tekee 79 prosenttia K-ryhmän toteuttamaan Arkibarometri-tutkimukseen* vastanneista’’, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Suunnittele ruokaostokset etukäteen – vähennä hävikkiä

Kesämökeillä syntyvän ruokahävikin määrää voi vähentää huolellisella suunnittelulla. Ennen kauppareissua kannattaa miettiä, mitä tuotteita tarvitsee ja kuinka paljon. Ruokaostosten suunnitelmallisuutta voi lisätä tilaamalla ruoat etukäteen K-Ruoan verkkokaupasta, nouto onnistuu kätevästi mökkimatkalla. Lisäksi K-Ruoka-sovelluksesta löytyvä ostoslista-palvelu on oiva apu kauppaostosten suunnittelussa. Hellesäällä on erityisen tärkeää myös suunnitella, kuinka ruoat säilyvät hyvänä kaupalta mökille asti. Esimerkiksi herkästi pilaantuvia tuotteita on hyvä pakata kylmäpussiin tai -laukkuun.

Toteuta kiertotaloutta kompostoimalla biojätteet

Kaikki maatuva aines kannattaa kompostoida. Kompostointi on kestävä keino kierrättää nopeasti maatuvat jätteet ravinteiksi kasveille – ja helppo tapa toteuttaa kiertotaloutta omalla mökillä.

K-ryhmä aloitti viime vuonna yhteistyön Fortumin ja Kekkilän kanssa kierrätysmuovin käytön lisäämiseksi. Kolmen toimijan innovoinnin tuloksena syntyi Pihakompostori Eko, jonka raaka-aineena käytetään kuluttajilta kerätystä muovista valmistettua kierrätysmuovia. Pihakompostori on Avainlippu-tuote, ja se on yksinoikeudella myynnissä K-Raudan myymälöissä ja verkkokaupassa.

* Arkibarometri-tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena online-kyselynä K-Kylä-asiakaspaneelissa syksyllä 2021. Kohderyhmänä oli 18–70-vuotiaat aikuiset. Aineisto painotettiin Suomen aikuisväestöä vastaavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 1163 vastaajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on 0,9-3,2.

K-ryhmän viestintä (ark. 9-16), p. 010 53 50200, viestinta@kesko.fi

K-ryhmän noin 39 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa ja Puolassa. Autamme noin 1 800 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin www.kesko.fi