• K-ryhmä/

Kesko laajentaa merkittävästi toimintaansa Tanskassa ostamalla kolme keskeistä rautakauppatoimijaa

Kesko on sopinut ostavansa kolme rautakauppatoimijaa Tanskassa: Roslev Trælasthandel A/S:n, Tømmergaarden A/S:n sekä CF Petersen & Søn A/S:n. Ostettavien yritysten liikevaihto on yhteensä noin 400 miljoonaa euroa. Yritysostot ovat osa Keskon Pohjois-Eurooppaan keskittyvää kasvustrategiaa ja toteutuessaan ne tekevät Keskon tytäryhtiö Davidsenista merkittävän maanlaajuisen toimijan Tanskan rautakauppamarkkinoilla.

”Yksi Keskon kasvustrategian tavoitteista on kasvattaa rakentamisen ja talotekniikan kaupan yritysasiakasliiketoimintaa Pohjois-Euroopassa. Davidsenin yritysosto oli meille tärkeä strateginen askel, joka mahdollisti pääsyn Tanskan merkittävän kokoisille rautakauppamarkkinoille. Nyt julkistetut yrityskaupat antavat Davidsenille mahdollisuuden palvella asiakkaita maanlaajuisesti ja vahvistavat markkinaosuuttamme Tanskassa merkittävästi. Meillä on hyvät edellytykset jatkaa kasvua, kun rakentamisen suhdanne kääntyy. Nämä yrityskaupat ovat hyvä osoitus Keskon kyvystä toteuttaa kasvustrategiaansa tehokkaasti ja täsmällisesti”, toteaa Keskon pääjohtaja Jorma Rauhala.

Kesko laajensi toimintaansa Tanskan markkinoille ostamalla Davidsen Koncernen A/S:n tammikuussa 2024. Davidsen on Tanskan suurimpia rautakauppayrityksiä: sen markkinaosuus koko maassa on noin 10 prosenttia ja Etelä-Tanskassa noin 33 prosenttia. Tänään julkistettujen yritysostojen myötä Davidsenin osuus koko Tanskan rautakauppamarkkinasta nousee noin 20 prosenttiin. Markkinaosuus Pohjois- ja Keski-Jyllannissa nousee noin 22 prosenttiin ja Sjellannissa noin 11 prosenttiin.

Roslev Trælasthandel A/S toimii pääasiassa Keski-Jyllannissa ja keskittyy yritysasiakkaisiin. Vuonna 2023 yhtiön liikevaihto oli noin 104 miljoonaa euroa (780 milj. Tanskan kruunua) ja liikevoitto 6 miljoonaa euroa (ilman IFRS 16 -standardin vaikutusta). Yhtiön markkinaosuus on Keski-Jyllannissa noin 9 prosenttia. Roslevilla on Keski-Jyllannissa neljä omaa myymälää ja noin 150 työntekijää.

Tømmergaarden A/S toimii Pohjois- ja Keski-Jyllannissa ja palvelee pääasiassa yritysasiakkaita. Yhtiön markkinaosuus Pohjois- ja Keski-Jyllannissa on noin 11 prosenttia. Vuonna 2023 yhtiön liikevaihto oli noin 185 miljoonaa euroa (1 370 milj. Tanskan kruunua) ja liikevoitto 8 miljoonaa euroa (ilman IFRS 16 -vaikutusta). Tømmergaardenilla on Pohjois- ja Keski-Jyllannissa 17 omaa myymälää ja noin 400 työntekijää.

CF Petersen & Søn A/S palvelee yritysasiakkaita Sjellannissa. Yhtiön markkinaosuus Sjellannissa on noin 8 prosenttia. Vuonna 2023 yhtiön liikevaihto oli noin 113 miljoonaa euroa (840 milj. Tanskan kruunua) ja liikevoitto 5 miljoonaa euroa (ilman IFRS 16 -vaikutusta). Yhtiöllä on Sjellannissa 5 myymälää ja noin 210 työntekijää.

Roslev Trælasthandel, Tømmergaarden ja CF Petersen & Søn ovat tällä hetkellä yksityisomistuksessa ja kuuluvat XL Byg -ketjuun. Keskon tytäryhtiö Davidsen – josta Kesko omistaa 90 prosenttia ja Davidsenin perhe 10 prosenttia – ostaa kaikki kolme toimijaa kokonaisuudessaan. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa.

Kaikkien kolmen yrityskaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää sekä tiettyjen muiden ehtojen täyttymistä. Yrityskauppojen odotetaan toteutuvan viimeistään vuoden 2025 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Sami Kiiski, Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtaja, puh. 010 533 9090, sami.kiiski@kesko.fi
Hanna Jaakkola, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 0105 323 540, hanna.jaakkola@kesko.fi

Kesko Oyj

www.kesko.fi