Kesko ostaa 1A Groupin ja nousee Baltian suurimmaksi vähittäiskaupan monikanavaiseksi toimijaksi

Kesko Senukai, Kesko Oyj:n yhteisyritys Baltiassa, on sopinut ostavansa 1A Groupin, joka on yksi Baltian johtavista verkkovähittäiskaupan toimijoista. 1A Groupin viime vuoden liikevaihto oli noin 41 miljoonaa euroa. Kaupan myötä Kesko Senukai nousee yhdeksi Baltian johtavaksi verkkokauppatoimijaksi Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa.

Keskon strateginen tavoite rakentamisen ja talotekniikan kaupassa on markkina-aseman vahvistaminen Pohjois-Euroopassa ja kannattavuuden parantaminen kaikissa toimintamaissa. Ostamalla 1A Groupin Kesko saa vahvan jalansijan Baltian kasvavilla verkkokauppamarkkinoilla.

”Baltian verkkokauppamarkkinat kasvavat kivijalkamyymälöiden kasvuvauhtia nopeammin. Yritysoston myötä meistä tulee Baltian suurin monikanavainen toimija ja pystymme palvelemaan asiakkaitamme kauppaverkostomme lisäksi myös entistä kattavammin verkossa. 1A täydentää Kesko Senukai Digitalin nykyisiä verkkokauppatoimintoja erityisesti Latviassa ja Virossa ja antaa meille kattavan verkkokauppa-alustan koko Baltian markkinoiden palvelemiseen”, toteaa Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtaja ja Keskon pääjohtajan sijainen Jorma Rauhala.

Vuonna 2002 perustettu 1A Group on yksi Baltian johtavista verkkovähittäiskaupan toimijoista. Alun perin elektroniikan verkkokauppaan keskittynyt yritys on sittemmin laajentanut tarjontaansa muidenkin alojen tuotteisiin.

K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialalla on toimintaa kahdeksassa maassa ja yhä enenevissä määrin verkossa. Kesko Senukai on Baltian johtava rautakauppa, ja sillä on 22 K-Senukai-myymälää Liettuassa, 9 K-Senukai-myymälää Latviassa, 8 K-Rauta-myymälää Virossa ja 17 Oma-myymälää Valko-Venäjällä, sekä menestyksekäs verkkokauppa-alusta.

Kaupan toteutuminen edellyttää paikallisten kilpailuviranomaisten hyväksyntää sekä muiden kauppaan liittyvien ehtojen täyttymistä. Kaupan ennakoidaan toteutuvan vuoden 2018 jälkipuoliskolla.

Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtaja ja pääjohtajan sijainen Jorma Rauhala, puh. 010 53 22211, jorma.rauhala@kesko.fi
Viestintäjohtaja Jessica Diktonius, K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kauppa, puh. 040 709 9176, jessica.diktonius@kesko.fi

Kesko Oyj

www.kesko.fi