Kesko päivittää kasvustrategiaansa – taustoittava sijoittajatilaisuus tänään

Kesko Oyj:n hallitus on vahvistanut yhtiön päivitetyn strategian. Keskon strategian peruspilarit pysyvät ennallaan, mutta kilpailuetuja ja tavoitteita on kirkastettu toimialoittain. Keskon kasvustrategian ytimessä on edelleen kannattava kasvu kolmella valitulla toimialalla: päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Kaikissa liiketoiminnoissa tavoitellaan myynnin kasvua, parempaa asiakaskokemusta ja kannattavuutta sekä tehokkuutta muun muassa digitaalisia palveluita ja tekoälyä hyödyntämällä.

”Keskolla on hyvä ja toimiva strategia, joten tarvetta isoille muutoksille ei tällä strategiakaudella 2024–2026 ole. Kirkastimme kilpailuetujamme kaikissa liiketoiminoissamme, erityisesti asiakkaan näkökulmasta. Kaikilla kolmella toimialalla on hyviä kasvumahdollisuuksia, joten liiketoimintaportfolioon ei ole tarvetta tehdä muutoksia”, Keskon pääjohtaja Jorma Rauhala sanoo.

Päivittäistavarakaupassa Keskon tavoitteena on vahvistaa markkina-asemaansa ja samalla säilyttää hyvä kannattavuustaso. Strategian fokusalueina ovat osuvat kauppakohtaiset liikeideat, kauppapaikkaverkoston kehittäminen ja uusien kauppojen avaaminen etenkin kasvukeskuksiin sekä toimenpiteet hintakilpailukyvyn parantamiseen. Tärkeää on Kespron hyvän kehityksen jatkaminen foodservice-liiketoiminnassa.

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa palvelee ammattirakentajia, teknisen tukkukaupan asiakkaita ja kuluttajia Pohjois-Euroopassa. Kasvustrategian toteuttamista jatketaan maakohtaisesti, ja kasvua haetaan sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta. Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa keskiössä ovat kannattavuuden varmistaminen ja kassavirran parantaminen. Suomessa tavoitteena on jatkaa kasvua ja vahvistaa edelleen markkina-asemaa sekä Onnisen että K-Raudan liiketoiminnoissa. Ruotsissa ja Norjassa tavoitteena on parantaa kaikkien liiketoimintojen kannattavuutta sekä saattaa ostettujen yritysten integraatiot päätökseen synergiaetujen saavuttamiseksi. Tanskassa saatetaan loppuun Davidsenin integraatio ja tavoitteena on parantaa kannattavuutta myynnin kasvun kautta.

Autokaupassa Keskon tavoitteena on markkinaa parempi kehitys kaikilla liiketoiminta-alueilla: uusissa autoissa, käytetyissä autoissa ja palveluissa. Uusissa autoissa strategia perustuu vahvaan yhteistyöhön Volkswagen Groupin ja Porsche AG:n kanssa.

Keskon keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet pysyvät ennallaan: vertailukelpoinen liikevoitto-% yli 6,0 %, vertailukelpoinen sidotun pääoman tuotto yli 14,5 % ja korolliset nettovelat/käyttökate, ilman IFRS 16 -vaikutuksia, enintään 2,5.

Kesko järjestää tänään tiistaina 4.6.2024 kello 16.00 alkaen tilaisuuden, jossa yhtiön uusi pääjohtaja Jorma Rauhala, toimialajohtajat sekä talous- ja rahoitusjohtaja kertovat sijoittajille, analyytikoille ja median edustajille yhtiön päivitetystä strategiasta ja muista ajankohtaisista teemoista. Tilaisuutta voi seurata osoitteessa: kesko.fi/sijoittajatilaisuus-kesa-2024. Tilaisuus on englanninkielinen.

Viestintäjohtaja Karoliina Partanen, puh. 010 53 20744
Sijoittajasuhdejohtaja Hanna Jaakkola, puh. 010 532 3540