Kesko vauhdittaa liiketoiminnan tuloskäännettä Ruotsissa – myy Onnisen LVI-urakoitsijaliiketoiminnan ja keskittyy Onnisen infra-asiakkaiden palvelemiseen

Kesko Oyj on tehnyt sopimuksen Onninen AB:n LVI-urakoitsijoita palvelevan liiketoiminnan myymisestä Solar AS:lle. LVI-urakoitsijaliiketoiminta palvelee Ruotsissa pääosin pieniä ja keskisuuria LVI-urakoitsijoita. Kaupan myötä Kesko pystyy keskittymään Ruotsissa rakentamisen kuluttaja- ja yritysasiakaskauppaan sekä infra-liiketoimintaan teknisessä kaupassa.

K-ryhmä on Pohjois-Euroopan johtavia rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimijoita ja sillä on toimintoja kahdeksassa maassa. Vuonna 2018 K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialan liikevaihto Pohjois-Euroopassa oli 4,1 miljardia euroa. Ruotsissa rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialalla on 17 K-rautaa, yksi K Bygg & Grund -myymälä ja 13 Onnisen myymälää sekä 1 000 työntekijää. Myytävän Onnisen LVI-urakoitsija-asiakkaita palvelevan liiketoiminnan liikevaihto Ruotsissa vuonna 2018 oli 70 miljoonaa euroa.

Keskon strateginen tavoite rakentamisen ja talotekniikan kaupassa on markkina-aseman vahvistaminen Pohjois-Euroopassa ja kannattavuuden parantaminen kaikissa toimintamaissa. Vauhdittaakseen liiketoimintansa tuloskäännettä Ruotsissa ja voidakseen keskittyä täysipainoisesti Onnisen kasvavaan infrarakentamisen liiketoimintaan, Kesko on päättänyt myydä Onninen AB:n LVI-urakoitsijaliiketoiminnan Solar AS:lle. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa.

”Ruotsi on rakentamisen ja talotekniikan kaupan markkinassa suurin yksittäinen markkina-alue ja infrastruktuuri-investoinnit Ruotsissa ovat kasvussa. Nyt julkistettu kauppa tukee pitkän tähtäimen strategiaamme. Kaupan myötä voimme jatkossa keskittyä Ruotsissa täysipainoisesti rakentamisen kuluttaja- ja yritysasiakaskauppaan sekä infra-liiketoimintaan teknisessä kaupassa”, toteaa Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtaja ja Keskon pääjohtajan sijainen Jorma Rauhala.

Ruotsissa Onnisen LVI-urakoitsijoita palveleva liiketoiminta työllistää noin 80 alan ammattilaista. He siirtyvät 12 myymälän mukana uuden omistajan palvelukseen. Infrarakentamisen asiakkailleen Onninen tarjoaa jatkossakin Ruotsissa palveluja monikanavaisesti. Infrarakentamisen asiakkaita palvellaan osaavan projektimyyntiorganisaation, tehokkaan logistiikan ja kattavien sähköisten kanavien kautta.

Kaupan toteutuminen edellyttää Ruotsin kilpailuviranomaisten hyväksyntää sekä muiden kauppaan liittyvien ehtojen täyttymistä.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtaja, Keskon pääjohtajan sijainen
Jorma Rauhala, puh. 010 53 22211, jorma.rauhala@kesko.fi
Media: Viestintäjohtaja Jessica Diktonius, K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kauppa, puh. 040 709 9176, jessica.diktonius@kesko.fi
Analyytikot: Sijoittajasuhdejohtaja Kia Aejmelaeus, puh. 010 53 22533, kia.aejmelaeus@kesko.fi