Keskon myynti helmikuussa

Keskon myynti kasvoi helmikuussa 4,2 %, vertailukelpoisesti myynti laski 0,8 %.

”Helmikuussa Keskon myynti kasvoi 4,2 %, ja laski 0,8 % vertailukelpoisesti edellisestä vuodesta. Myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan yksi toimituspäivä enemmän kuin edellisenä vuonna. Myynti kasvoi päivittäistavarakaupassa. Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa myynti kasvoi toteutettujen yritysostojen ansiosta, mutta laski vertailukelpoisesti”, Keskon pääjohtaja Jorma Rauhala sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli helmikuussa 491,1 milj. euroa ja se kasvoi 4,7 %. Päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille kasvoi 5,6 %. K-Citymarketin käyttötavarakaupan myynti kasvoi. Kespron myynti kasvoi 1,7 %.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli helmikuussa 336,2 milj. euroa. Se kasvoi 5,9 % ja laski vertailukelpoisesti 8,7 %. Rautakaupan myynti kasvoi 6,4 % ja laski vertailukelpoisesti 10,7 %. Teknisen kaupan myynti kasvoi 5,1 % ja laski vertailukelpoisesti 6,8 %. Myynti laski vertailukelpoisesti Suomessa 11,9 %, Ruotsissa 12,0 % ja Norjassa 5,2 %. Tanskalaisen Davidsen-rautakauppaketjun myyntiluvut on yhdistelty rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialan lukuihin 1.2.2024 alkaen.

Autokaupan toimialan myynti oli helmikuussa 93,7 milj. euroa ja se laski vertailukelpoisesti 1,4 %. Autokaupassa myynti kasvoi vertailukelpoisesti 2,8 %. Urheilukaupan myynti laski 21,2 %.

Kesko-konsernin myynti oli helmikuussa 2024 yhteensä 919,0 milj. euroa ja se kasvoi 4,2 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa helmikuussa 2024:

Helmikuu 2024 Vertailukelpoinen
Milj. e Muutos, % muutos, %
Päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille ja käyttötavarakauppa yhteensä 397,6 +5,4 +5,5
Kespro 93,4 +1,7 +1,7
Päivittäistavarakauppa yhteensä 491,1 +4,7 +4,7
Rautakauppa 162,5 +6,4 -10,7
Tekninen kauppa 178,4 +5,1 -6,8
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 336,2 +5,9 -8,7
Autokauppa 80,6 +0,2  +2,8
Urheilukauppa 13,2 -21,2 -21,2
Autokauppa yhteensä 93,7 -3,5 -1,4
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -2,0
Kaikki yhteensä 919,0 +4,2 -0,8
Suomi yhteensä 734,4 -0,2 +0,1
Muut maat yhteensä 184,6 +26,7 -5,1
Kaikki yhteensä 919,0 +4,2 -0,8

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-helmikuussa 2024:

1.1.-29.2.2024 Vertailukelpoinen
Milj. e Muutos, % muutos, %
Päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille ja käyttötavarakauppa yhteensä 804,0 +4,4 +4,4
Kespro 187,9 +3,3 +3,3
Päivittäistavarakauppa yhteensä 991,9 +4,2 +4,2
Rautakauppa 285,1 -4,5 -12,6
Tekninen kauppa 360,4 +2,8 -7,4
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 635,8 -0,5 -9,9
Autokauppa 164,3 +0,1  +2,5
Urheilukauppa 25,8 -21,1 -21,1
Autokauppa yhteensä 190,1 -3,4 -1,5
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -3,9
Kaikki yhteensä 1 813,8 +1,7 -1,4
Suomi yhteensä 1 476,9 -0,8 -0,6
Muut maat yhteensä 337,0 +14,5 -5,9
Kaikki yhteensä 1 813,8 +1,7 -1,4

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman 2023 ja 2024 toteutuneiden yrityskauppojen vaikutusta. Lisäksi vertailukelpoisen myynnin kehityksen laskennassa on otettu huomioon Norjan teknisen kaupan liiketoimintamallissa tapahtunut vähäinen muutos.

Kesko-konsernin raportoituun myyntiin sisältyvät vuonna 2023 ja vuonna 2024 toteutetut yrityskaupat niiden toteutuspäivien mukaisesti. Vuonna 2023 maaliskuussa toteutui Elektroskandia Norge AS:n yritysosto Norjassa, huhtikuussa Zenitec Sweden AB:n yritysosto Ruotsissa ja lokakuussa Geitanger Bygg AS:n yritysosto Norjassa. Maaliskuun 2023 lopussa toteutui kuorma- ja linja-automarkkinassa toimivan MAN-liiketoiminnan myynti. Helmikuussa 2024 yksittäisen Neste K -liikenneaseman liiketoiminta siirtyi Keskolle. 1.2.2024 alkaen Tanskassa Davidsen Koncernen A/S on ollut osa Keskoa.

Urheilukauppa siirtyi autokaupan toimialaan 1.4.2023 alkaen rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialalta. Tässä tiedotteessa urheilukaupan myynti on sisällä autokaupan myyntiluvuissa vuoden 2023 alusta.

Helmikuussa 2024 Keskon päivittäistavarakaupassa ja Kesprossa sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa oli yksi toimituspäivä enemmän kuin edeltävänä vuonna. Tammi-helmikuussa toimituspäiviä oli yksi enemmän päivittäistavarakaupassa ja rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Norjassa, kun taas Kesprossa ja rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Suomessa ja Ruotsissa oli kaksi toimituspäivää enemmän edelliseen vuoteen verrattuna. Päivittäistavarakaupassa lauantait ovat tukkumyynnin toimituspäiviä toisin kuin Kesprolla ja rakentamisen ja talotekniikan kaupassa. Yhden toimituspäivän vaikutus Keskon tukkumyyntiin normaaliolosuhteissa toimialasta riippuen on noin 2-4 prosenttiyksikköä.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän kauppojen vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antavat sijoittajasuhdejohtaja Hanna Jaakkola, puh. 010 53 23540 ja talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

www.kesko.fi