Keskon myynti huhtikuussa

Keskon myynti kasvoi huhtikuussa 6,6 %, vertailukelpoisesti myynti kasvoi 2,8 %.

”Huhtikuussa Keskon myynti kasvoi 6,6 %. Myynti kasvoi rakentamisen ja talotekniikan kaupassa. Päivittäistavarakaupassa myynti oli edellisen vuoden tasolla ja laski autokaupan toimialalla. Huhtikuussa myyntiin vaikutti pääsiäisen ajoittuminen ja toimituspäivien edellistä vuotta suurempi määrä”, Keskon pääjohtaja Jorma Rauhala sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli huhtikuussa 510,4 milj. euroa ja se kasvoi 0,3 %. Päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille oli edellisen vuoden tasolla. K-Citymarketin käyttötavarakaupan myynti laski. Kespron myynti kasvoi 4,8 %. Päivittäistavarakaupassa toimituspäiviä oli kaksi enemmän kuin edellisenä vuonna huhtikuussa. Kesprolla toimituspäiviä oli huhtikuussa kolme enemmän kuin edellisenä vuonna.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli huhtikuussa 413,5 milj. euroa. Se kasvoi 20,0 % ja vertailukelpoisesti 9,4 %. Huhtikuussa Suomessa ja Ruotsissa oli kolme toimituspäivää enemmän ja Norjassa neljä enemmän edelliseen vuoteen verrattuna. Kalenterivaikutus myyntiin oli noin +14 % - +16 %. Rautakaupan myynti kasvoi 27,8 % ja vertailukelpoisesti 5,5 %. Teknisen kaupan myynti kasvoi vertailukelpoisesti 12,7 %. Myynti kasvoi vertailukelpoisesti Suomessa 2,5 % ja Norjassa 27,8 % ja laski Ruotsissa 1,9 %. Tanskalaisen Davidsen-rautakauppaketjun myyntiluvut on yhdistelty rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialan lukuihin 1.2.2024 alkaen.

Autokaupan toimialan myynti oli huhtikuussa 106,4 milj. euroa ja se laski 5,7 %. Autokaupassa myynti laski 7,5 %. Myynti kasvoi palveluissa ja käytetyissä autoissa. Urheilukaupan myynti kasvoi 6,1 %.

Kesko-konsernin myynti oli huhtikuussa 2024 yhteensä 1 028,2 milj. euroa ja se kasvoi 6,6 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa huhtikuussa 2024:

Huhtikuu 2024 Vertailukelpoinen
Milj. e Muutos, % muutos, %
Päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille ja käyttötavarakauppa yhteensä 413,0 -0,7 -0,8
Kespro 97,3 +4,8 +4,8
Päivittäistavarakauppa yhteensä 510,4 +0,3 +0,3
Rautakauppa 211,5 +27,8 +5,5
Tekninen kauppa 207,7 +12,3 +12,7
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 413,5 +20,0 +9,4
Autokauppa 90,4 -7,5 -7,5
Urheilukauppa 16,0 +6,1 +6,1
Autokauppa yhteensä 106,4 -5,7 -5,7
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -2,1
Kaikki yhteensä 1 028,2 +6,6 +2,8
Suomi yhteensä 799,0 -0,1 -0,1
Muut maat yhteensä 229,2 +39,1 +16,9
Kaikki yhteensä 1 028,2 +6,6 +2,8

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-huhtikuussa 2024:

1.1.-30.4.2024 Vertailukelpoinen
Milj. e Muutos, % muutos, %
Päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille ja käyttötavarakauppa yhteensä 1 662,3 +1,1 +1,1
Kespro 383,7 +1,4 +1,4
Päivittäistavarakauppa yhteensä 2 046,0 +1,2 +1,2
Rautakauppa 683,9 +3,9 -10,5
Tekninen kauppa 748,3 -2,7 -7,4
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 1 411,3 +0,6 -8,8
Autokauppa 338,0 -7,1 -5,7
Urheilukauppa 57,3 -15,9 -15,9
Autokauppa yhteensä 395,3 -8,5 -7,3
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -7,6
Kaikki yhteensä 3 844,9 -0,1 -3,4
Suomi yhteensä 3 088,2 -3,2 -3,1
Muut maat yhteensä 756,7 +15,2 -4,8
Kaikki yhteensä 3 844,9 -0,1 -3,4

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman 2023 ja 2024 toteutuneiden yrityskauppojen vaikutusta. Lisäksi vertailukelpoisen myynnin kehityksen laskennassa on otettu huomioon Norjan teknisen kaupan liiketoimintamallissa tapahtunut vähäinen muutos.

Kesko-konsernin raportoituun myyntiin sisältyvät vuonna 2023 ja vuonna 2024 toteutetut yrityskaupat niiden toteutuspäivien mukaisesti. Vuonna 2023 maaliskuussa toteutui Elektroskandia Norge AS:n yritysosto Norjassa, huhtikuussa Zenitec Sweden AB:n yritysosto Ruotsissa ja lokakuussa Geitanger Bygg AS:n yritysosto Norjassa. Maaliskuun 2023 lopussa toteutui kuorma- ja linja-automarkkinassa toimivan MAN-liiketoiminnan myynti. Helmikuussa 2024 yksittäisen Neste K -liikenneaseman liiketoiminta siirtyi Keskolle. 1.2.2024 alkaen Tanskassa Davidsen Koncernen A/S on ollut osa Keskoa.

Huhtikuussa 2024 Keskon päivittäistavarakaupassa oli kaksi toimituspäivää enemmän kuin edellisenä vuonna. Kesprossa sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Suomessa ja Ruotsissa oli kolme toimituspäivää ja Norjassa neljä toimituspäivää enemmän edelliseen vuoteen verrattuna. Tammi-huhtikuussa toimituspäiviä oli yksi enemmän päivittäistavarakaupassa. Kesprossa sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Suomessa ja Ruotsissa oli kaksi toimituspäivää enemmän ja Norjassa yksi toimituspäivä enemmän kuin edeltävänä vuonna. Päivittäistavarakaupassa lauantait ovat tukkumyynnin toimituspäiviä toisin kuin Kesprolla ja rakentamisen ja talotekniikan kaupassa. Yhden toimituspäivän vaikutus Keskon tukkumyyntiin normaaliolosuhteissa toimialasta riippuen on noin 2-4 prosenttiyksikköä.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän kauppojen vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antavat sijoittajasuhdejohtaja Hanna Jaakkola, puh. 010 53 23540 ja talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

www.kesko.fi