Keskon myynti kasvoi lokakuussa

Kesko-konsernin jatkuvien toimintojen myynti oli lokakuussa 2018 yhteensä 947,6 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 6,1 %. Raportoitu jatkuvien toimintojen myynti kasvoi 5,5 %. Tukkumyyntipäiviä oli yksi enemmän kuin vuotta aiemmin.

”Myynti kasvoi päivittäistavarakaupassa sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa. Autokaupassa myyntiä heikensi uuden WLTP-päästömittausmenetelmän voimaantulo Euroopassa”, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli lokakuussa 471,1 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 7,6 %. Myynti kasvoi kaikissa ketjuissa. Raportoitu myynti lokakuussa kasvoi 4,8 %.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli lokakuussa 407,7 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 7,5 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman erikoiskauppaa kasvoi 8,2 % vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa, Suomessa myynti kasvoi 11,4 % ja ulkomailla 5,6 %. Erikoiskaupassa vapaa-ajankaupan myynti laski 0,6 % ja konekaupan myynti kasvoi vertailukelpoisesti 1,3 %. Raportoitu rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti kasvoi 9,4 %.

Autokaupan myynti oli lokakuussa 68,7 milj. euroa ja se laski 8,2 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa lokakuussa 2018:

Lokakuu 2018 Vertailukelpoinen
Milj. e  Muutos, %  muutos, %
Päivittäistavarakauppa yhteensä 471,1 +4,8 +7,6
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 195,9 +9,4 +9,8
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 211,8 +9,4 +5,4
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 407,7 +9,4 +7,5
Autokauppa yhteensä 68,7 -8,2 -8,2
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit 0,1
Kaikki yhteensä 947,6 +5,5 +6,1
Suomi yhteensä 735,8 +4,5 +6,3
Muut maat yhteensä 211,8 +9,4 +5,4
Kaikki yhteensä 947,6 +5,5 +6,1

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-lokakuussa 2018:

1.1.-31.10.2018 Vertailukelpoinen
Milj. e    Muutos, %  muutos, %
Päivittäistavarakauppa yhteensä 4 458,6 +2,0 +5,5
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 1 732,9 -11,5 +4,3
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 1 826,0 -1,6 +0,3
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 3 558,9 -6,7 +2,2
Autokauppa yhteensä 787,0 +0,5 +0,5
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit 1,1
Kaikki yhteensä 8 805,6 -1,8 +3,6
Suomi yhteensä 6 979,6 -1,8 +4,5
Muut maat yhteensä 1 826,0 -1,6 +0,3
Kaikki yhteensä 8 805,6 -1,8 +3,6

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% on laskettu päivittäistavarakaupan osalta ilman yrityskauppojen vaikutusta ja sisällyttämällä myyntiin ne Suomen Lähikaupalta hankitut kaupat, jotka ovat kuuluneet verkostoon molempina vuosina. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman 2017 ja 2018 toteutuneiden yrityskauppojen vaikutusta. 16.2.2018 tiedotimme luopuvamme Venäjän rautakaupasta. Venäjän rautakauppaliiketoiminta raportoidaan lopetettuna toimintona eikä sisälly tämän tiedotteen jatkuvien toimintojen myyntilukuihin.

Kesko-konsernin jatkuvien toimintojen raportoituun myyntiin sisältyvät 2018 toteutetut yritysostot. Näitä ovat päivittäistavarakaupassa Reinin Liha ja Kalatukku E. Eriksson sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Skattum Handel AS ja Gipling AS .

Lokakuussa 2018 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 23 eli yksi enemmän kuin edellisenä vuonna. Tammi-lokakuussa myyntipäiviä oli yksi enemmän kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

www.kesko.fi

Yrityksestä

Jokainen ihminen, aika ja paikka ovat erilaisia. Sinä et ole äitisi, lauantai ei ole maanantai eikä Nilsiä Punavuori. Meille ei ole olemassa keskivertoasiakasta – siksi jokainen K-ruokakauppa on erilainen, asiakkaidensa näköinen. K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.