Keskon myynti kasvoi lokakuussa

Kesko-konsernin jatkuvien toimintojen myynti oli lokakuussa 2019 yhteensä 993,5 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 2,5 %. Raportoitu jatkuvien toimintojen myynnin kehitys oli +4,8 %.

”Raportoitu myynti kasvoi kaikilla toimialoilla. Erityisesti päivittäistavarakaupassa myynnin kehitys jatkui vahvana”, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli lokakuussa 492,6 milj. euroa ja se kasvoi 4,6 %. Myynti kasvoi kaikissa ketjuissa.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli lokakuussa 415,7 milj. euroa ja se laski vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 0,4 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman erikoiskauppaa kasvoi vertailukelpoisesti 0,3 %, Suomessa myynti kasvoi 1,6 % ja ulkomailla laski 0,9 %. Erikoiskaupassa vapaa-ajankaupan myynti laski 1,7 % ja konekaupan myynti laski vertailukelpoisesti 28,4 %. Raportoitu rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti kasvoi 2,0 %.

Autokaupan myynti oli lokakuussa 86,0 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 6,8 %. Raportoitu myynti kasvoi 25,2 %. WLTP-päästömittausmenetelmän käyttöönotto 1.9.2018 heikensi osaltaan vertailuvuoden lukuja.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa lokakuussa 2019:

Lokakuu 2019 Vertailukelpoinen
Milj. e  Muutos, % muutos, %
Päivittäistavarakauppa yhteensä 492,6 +4,6 +4,6
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 197,2 +0,7 +1,2
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 218,4 +3,1 -1,9
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä  415,7 +2,0 -0,4
Autokauppa yhteensä 86,0 +25,2 +6,8
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -0,8
Kaikki yhteensä 993,5 +4,8 +2,5
Suomi yhteensä 775,1 +5,3 +3,8
Muut maat yhteensä 218,4 +3,1 -1,9
Kaikki yhteensä 993,5 +4,8 +2,5

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-lokakuussa 2019:

1.1.-31.10.2019 Vertailukelpoinen
Milj. e  Muutos, % muutos, %
Päivittäistavarakauppa yhteensä 4 606,4 +3,3 +4,2
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 1 757,4 +1,4 +1,7
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 2 022,1 +10,7 +3,6
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä  3 779,5 +6,2 +2,6
Autokauppa yhteensä 735,2 -6,6 -13,3
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -4,7
Kaikki yhteensä 9 116,3 +3,5 +1,9
Suomi yhteensä 7 094,2 +1,6 +1,5
Muut maat yhteensä 2 022,1 +10,7 +3,6
Kaikki yhteensä 9 116,3 +3,5 +1,9

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% on laskettu päivittäistavarakaupan osalta ilman 2018 toteutuneiden yrityskauppojen vaikutusta ja sisällyttämällä myyntiin ne Suomen Lähikaupalta hankitut kaupat, jotka ovat toimineet kauppiasliiketoimintamallilla molempina vuosina. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman 2018 ja 2019 toteutuneiden yrityskauppojen vaikutusta.

Kesko-konsernin jatkuvien toimintojen raportoituun myyntiin sisältyvät 2018 ja 2019 toteutetut yritysostot. Näitä ovat päivittäistavarakaupassa Reinin Liha ja Kalatukku E. Eriksson, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Skattum Handel AS, Gipling AS, 1A Group, Sørbø Trelast AS ja Fresks-konserni sekä autokaupassa Huittisten Laatuauton, LänsiAuton ja Laakkosen Volkswagen-, Audi- ja SEAT-liiketoiminnot.

Lokakuussa 2019 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 23 eli yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Tammi-lokakuussa myyntipäiviä oli samoin yhtä monta kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

www.kesko.fi