Keskon puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2024: Hyvä suoritus heikossa markkinassa

TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI:

4-6/2024

• Konsernin liikevaihto oli huhti-kesäkuussa 3 093,4 milj. euroa (3 104,7 milj. euroa). Raportoitu liikevaihto laski 0,4 % ja vertailukelpoisesti liikevaihto laski 4,1 %.
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 178,3 milj. euroa (207,6 milj. euroa)
  • Liikevoitto oli 159,2 milj. euroa (206,3 milj. euroa)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 309,0 milj. euroa (285,2 milj. euroa)
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,30 euroa (0,38 euroa). Raportoitu osakekohtainen tulos oli 0,26 euroa (0,38 euroa).

1-6/2024

• Konsernin liikevaihto oli tammi-kesäkuussa 5 852,9 milj. euroa (5 932,7 milj. euroa). Raportoitu liikevaihto laski 1,3 % ja vertailukelpoisesti liikevaihto laski 4,8 %.
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 277,7 milj. euroa (333,5 milj. euroa)
  • Liikevoitto oli 256,4 milj. euroa (328,9 milj. euroa)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 421,6 milj. euroa (312,2 milj. euroa)
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,46 euroa (0,60 euroa). Raportoitu osakekohtainen tulos oli 0,42 euroa (0,59 euroa).

KESKEISET TUNNUSLUVUT

4-6/2024 4-6/2023 1-6/2024 1-6/2023 1-12/2023
Liikevaihto, milj. € 3 093,4 3 104,7 5 852,9 5 932,7 11 783,8
Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. € 178,3 207,6 277,7 333,5 712,0
Liikevoitto-%, vertailukelpoinen 5,8 6,7 4,7 5,6 6,0
Liikevoitto, milj. € 159,2 206,3 256,4 328,9 695,4
Tulos ennen veroja, vertailukelpoinen, milj. € 150,4 188,9 227,6 296,9 630,4
Tulos ennen veroja, milj. € 131,1 187,6 205,9 292,3 613,5
Liiketoiminnan rahavirta, milj. € 309,0 285,2 421,6 312,2 1 049,5
Investoinnit, milj. € 128,4 161,2 457,4 393,0 678,9
Tulos/osake, €, laimentamaton ja laimennettu 0,26 0,38 0,42 0,59 1,25
Tulos/osake, vertailukelpoinen, €, laimentamaton 0,30 0,38 0,46 0,60 1,28
4-6/2024 4-6/2023 1-6/2024 1-6/2023 1-12/2023
Sidotun pääoman tuotto, vertailukelpoinen, %,  liukuva 12 kk 11,8 15,1 11,8 15,1 13,4
Oman pääoman tuotto, vertailukelpoinen, %,  liukuva 12 kk 18,3 23,3 18,3 23,3 18,5

Tässä puolivuosikatsauksessa liikevaihdon vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman 2024 ja 2023 toteutuneiden yrityskauppojen vaikutusta. Vertailukelpoinen liikevoitto on laskettu vähentämällä raportoidusta liikevoitosta vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT JA TULOSOHJEISTUS 2024 (täsmennetty)

Kesko-konsernin tulosohjeistus annetaan kuluvalta vuodelta 2024 ja sitä verrataan vuoteen 2023.

Vuonna 2024 Keskon toimintaympäristön arvioidaan jatkuvan haastavana.
Keskon liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan pysyvän hyvällä tasolla vuonna 2024 toimintaympäristön haasteista huolimatta. Yhtiö arvioi vuonna 2024 vertailukelpoisen liikevoiton olevan 620–680 miljoonaa euroa. Aiemmin vertailukelpoisen liikevoiton arvioitiin olevan 620–700 miljoonaa euroa. Tulosohjeistuksen täsmennys perustuu ensimmäisen vuosipuoliskon kehitykseen sekä päivitettyihin arvioihin rakentamisen ja talotekniikan kaupan sekä autokaupan loppuvuoden kehityksestä.

Tulosohjeistus perustuu arvioon suhteellisen lyhytaikaisesta taantumasta Keskon toimintamaissa. Keskeisiä näkymiin vaikuttavia epävarmuustekijöitä ovat inflaation ja korkotason kehitys sekä geopoliittiset kriisit ja jännitteet.

Päivittäistavarakaupassa kuluttaja-asiakaskaupan ja foodservice-markkinan arvioidaan pysyvän vakaana kiristyneestä hintakilpailusta huolimatta ja inflaation arvioidaan hidastuvan vuonna 2024. Päivittäistavarakaupan kannattavuuden arvioidaan pysyvän hyvänä myös vuonna 2024.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa markkinan ennakoidaan edelleen laskevan vuonna 2024. Suhdanne vaikuttaa eniten uudisasuntorakentamiseen, mutta muussa talonrakentamisessa, korjausrakentamisessa sekä infrarakentamisessa laskun ennakoidaan olevan pienempää. Suhdanteen ennakoidaan kääntyvän paremmaksi vuonna 2025. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan kannattavuuden arvioidaan jäävän vuodesta 2023, mutta pysyvän edelleen kohtuullisen hyvällä tasolla vuonna 2024.

Autokaupassa uusien autojen myynnin ennakoidaan jäävän alle vuoden 2023 tason. Käytettyjen autojen ja palveluiden myynnin ennakoidaan kasvavan. Autokaupan kannattavuuden arvioidaan pysyvän hyvällä tasolla vuonna 2024, mutta jäävän vuoden 2023 tasosta.

PÄÄJOHTAJA JORMA RAUHALA:

Vuoden 2024 toinen vuosineljännes oli ennakoidun mukainen, tulos oli jälleen hyvä suoritus haastavassa markkinassa. Liikevaihtomme oli 3 093,4 miljoonaa euroa ja se laski 0,4 % vuoden takaisesta, vertailukelpoisesti liikevaihto laski 4,1 %. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 178,3 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan rahavirta oli vahva 309,0 miljoona euroa ja kulutehokkuus pysyi hyvällä tasolla.

Päivittäistavarakaupassa liikevaihto oli 1 596,5 miljoonaa euroa ja se laski 1,7 %, vertailukelpoinen liikevoitto oli 114,5 miljoonaa euroa. K-ryhmän päivittäistavaramyynti laski 1,1 %. Ruoan verkkokaupan myynti kasvoi 13,5 % etenkin pikatoimitusten kasvun ansioista. Foodservice-liiketoiminnan liikevaihto laski 1,3 % ylittäen kuitenkin markkinakasvun. Päivittäistavaroiden hintainflaatio on hidastunut selvästi ja oli 0,1 %. Asiakasvirrat ovat kasvaneet edelleen kampanjoinnin ansiosta, asiakkaille hinnan merkitys on tärkeä. Kesäkuussa enintään 8 % alkoholia sisältävät juomat saatiin lakimuutoksen ansiosta ruokakauppoihin. Uudet alkoholituotteet on tuotu ruokakauppoihin vastuullisesti ja viini ostetaan tyypillisesti osana ruokaostoksia.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa kannattavuus heikentyi ennakoidusti johtuen rakentamisen heikosta suhdanteesta Pohjoismaissa. Puolassa ja Baltiassa suhdanne on kääntynyt parempaan ja Onnisen myynti on kääntynyt siellä kasvuun. Liikevaihto oli 1 203,7 miljoonaa euroa ja se kasvoi Davidsen-yrityskaupan ansiosta. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 56,1 miljoonaa euroa. Erityisesti aurinkoenergiatuotteiden myynti ja tulos alittivat vertailukauden tason ja tämä vaikutti Onnisen tuloskehitykseen. Sekä rautakaupassa että teknisessä kaupassa varasto on tervehtynyt. Markkinassa on nähtävissä piristymisen merkkejä kaikissa toimintamaissa, vaikka suhdanne on edelleen heikko.

Autokaupassa liikevaihto ja tulos laskivat  toisella neljänneksellä ennakoidusti. Uusien autojen kysyntä markkinassa oli vaisua, mutta käytettyjen autojen markkina kasvoi hieman. Liikevaihto oli 298,7 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto oli 14,9 miljoonaa euroa. Uusien autojen myynti laski, mutta uusien mallien asiakaskysyntä on hyvällä tasolla. Käytetyissä autoissa myynti kasvoi merkittävästi markkinaa vahvemmin. Myös palveluiden myynnin kasvu jatkui vahvana. Ilmoitimme toukokuussa ostavamme Autotalo Lohjan vahvistaaksemme myymäläverkostoamme Uudellamaalla strategiamme mukaisesti.

Kesko julkisti yhtiön päivitetyn strategian kesäkuussa. Keskon strategian peruspilarit pysyvät ennallaan. Päivitetyssä strategiassa kilpailuetuja ja tavoitteita on kirkastettu toimialoittain. Keskon kasvustrategian ytimessä on edelleen kannattava kasvu kolmella valitulla toimialalla: päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Kaikissa liiketoiminnoissa tavoitellaan myynnin kasvua, parempaa asiakaskokemusta ja kannattavuutta sekä tehokkuutta muun muassa digitaalisia palveluita ja tekoälyä hyödyntämällä. Yhtiön taloudelliset tavoitteet pysyvät ennallaan.

Keskon liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan pysyvän hyvällä tasolla vuonna 2024 toimintaympäristön haasteista huolimatta. Täsmennämme tulosohjeistuksemme ja arvioimme nyt vuonna 2024 vertailukelpoisen liikevoiton olevan haarukassa 620 – 680 miljoonaa euroa.

LISÄTIETOJA, PUHELINKONFERENSSI JA WEBCAST

Lisätietoja asiasta antavat talous- ja rahoitusjohtaja Anu Hämäläinen, puhelin 010 53 23713, sijoittajasuhdejohtaja Hanna Jaakkola, puhelin 010 53 23540 ja talousjohtaja Eva Kaukinen, puhelin 010 53 22338. Englanninkielinen puhelinkonferenssi puolivuosikatsauksesta pidetään 23.7.2024 klo 9.00 (Suomen aikaa). Puhelinkonferenssiin kirjaudutaan Keskon internetsivuilla osoitteessa www.kesko.fi. Suomenkielinen webcast osavuosikatsausinfosta on nähtävissä klo 11.30 osoitteessa www.kesko.fi.

Keskon vuoden 2024 tammi-syyskuun osavuosikatsaus julkaistaan 30.10.2024. Lisäksi Kesko-konsernin myynti julkistetaan kuukausittain. Tiedotteet ja muu yritysinformaatio löytyvät Keskon internetsivuilta osoitteesta www.kesko.fi.

Tämä on tiivistelmä Kesko Oyj:n vuoden 2024 tammi-kesäkuun puolivuosikatsauksesta. Katsaus on kokonaisuudessaan tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja verkkosivuillamme, osoitteessa www.kesko.fi/sijoittaja/