Koulunkäynnin digitalisoituminen muutti koululaukkuja – samalla perinteiset koulutarvikkeet kuten kontaktimuovi ja penaalit säilyttivät suosionsa

K-ryhmä lehdistötiedote 2.8.2022

Opetussuunnitelman muututtua vastaamaan aiempaa kattavammin nykyisen ja tulevaisuuden yhteiskunnan tieto- ja taitovaatimuksia yhä useampi lapsi opiskelee kirjojen sijaan erilaisten näyttöjen ääressä. Muuttuneet opiskelutavat näkyvät vaatimuksissa koululaukuille, mutta sähköistymisen vaikutus muihin perinteisiin koulutarvikkeisiin on ollut häviävän pieni.

Suomalaiset varautuvat jälleen perinteiseen, pääosin lähiopetuksena tapahtuvaan kouluvuoteen. Kun kahtena aiempana syksynä pelko koulujen siirtymisestä etäopetukseen siirsi reppuostoksia myöhäisemmäksi, nyt suomalaiset ovat palaamassa ostokäyttäytymisessään pandemiaa edeltävään aikaan. Tulevista viikoista on tulossa reppukaupan vilkkaimmat viikot.

”Koulureppujen ja -tarvikkeiden suurin sesonki on käynnistynyt perinteiseen tapaan heti heinäkuun alusta. Kuumimmillaan reppukaupan ennustetaan käyvän kahtena koulujen alkua edeltävänä viikkona. Kouluun varustautuminen esimerkiksi uuden repun tai penaalin muodossa on tärkeä koulunaloitusperinne monen ikäiselle. Ensimmäisenä varustetaan pikkukoululaiset: pienempien reput ostetaan isompien reppuja aiemmin”, kertoo K-Citymarketin valikoimapäällikkö Tuula Greus.

Digitalisaation, pandemian ja oppimisympäristön myötä muuttuneet opiskelutavat näkyvät eri-ikäisten repuissa ja laukuissa yhä voimakkaammin: tietokonetaskut ja -pehmusteet ovat tulleet jo alakoululaisten reppuihin. Kirjanmäärän pienentyminen näkyy reppujen koon monipuolistumisena: nykyään tarjolla on myös aiempaa pienempiä reppuja, vaikka isommat reput ovat edelleen säilyneet suosituimpina.

”Kun läppäri tai tabletti on korvannut kirjoja, vaatimukset laukuille muuttuvat. Erityisesti reput ja laukut, joissa on tila tai pehmustettu osio kannettavalle tietokoneelle, ovat kasvattaneet suosiotaan. Edelleen suosituimpia ovat niin sanotusti perinteisen kokoiset isot reput ja shopperit, joten näyttää siltä, että vaikka kirjamäärä onkin pienentynyt, halutaan reppuihin ja laukkuihin silti tilaa – ehkäpä kirjat ovat vapauttaneet tilaa jollekin muulle”, Greus arvioi.

Kaikkien tuntemien hahmojen rinnalle yksisarvisia ja dinosauruksia – sekä Marimekkoa

Pienet koululaiset pitävät edelleen kuvallisista repuista, joissa seikkailevat tutut lisenssihahmot tai esimerkiksi taruolennot. Vanhemmat koululaiset pitävät merkkirepuista, kuten Adidaksesta ja Nikestä. Merkkiuutuutena K-Citymarketeihin saapuu tänä vuonna Marimekon Roadie-sarja, jonka uskotaan puhuttelevan koululaisten lisäksi myös muita reppujen ystäviä. K-Citymarketeissa on myymälästä riippuen sesonkiaikana noin 75-90 erilaisen repun valikoima.

”Aikuisten on kuitenkin haastavaa etukäteen arvioida, mikä hahmo tämä vuonna nousee lasten ykkössuosikiksi, ykköshitit määrittyvät yleensä lopullisesti vasta reppukaupan käynnistyessä. Kestosuosikkien, kuten Frozen- ja Ryhmä Hau -reppujen suosio on edelleen suurta, mutta tänä vuonna reppuja koristavat myös mm. dinosaurukset, yksisarviset sekä merenneidot. Peliteemat, kuten Fortnite, ovat olleet myös erittäin suosittuja. Merkkireput, kuten Adidas ja Nike, ovat hahmoreppujen jälkeen myydyimpiä, ja niitä myydään eniten vähän isommille koululaisille. Merkkiuutuutena saataville tulevat tänä syksynä Marimekon Roadie-sarjan reput ja laukut”, Greus kertoo.

Analogisuus voittaa digin koulutarvikkeissa – eläinpenaalit ja klassinen kontaktimuovi suosittuja

Digitalisaatio ei ole vähentänyt kuitenkaan tarvetta perinteisille koulutarvikkeille. Myös kirjoja päällystetään edelleen: kontaktimuovi on koulu- ja toimistotarvikkeiden myydyimpiä tuotteita K-Citymarketeissa. Tarvikemyynti alkaa perinteisesti reppukauppaa aikaisemmin.

”Kouluun valmistautumisen kauppa alkaa kirjaosastoilla jo kesäkuussa koululaiskalentereilla, kun vanhat kalenterit uusitaan. Sitten, samoin kuin repuissa, myynti käynnistyy pienten koululaisten tuotteilla, kun isommat ostavat tarvikkeensa vasta lähempänä koulun alkua”, sanoo K-Citymarketin koulutarvikkeista vastaava valikoimapäällikkö Sirpa Havusela.

Koulutarvikkeissa myydyimmät tuotteet ovat vuodesta toiseen kopiopaperi, kontaktimuovi ja penaalit. Kyniä ja kumeja ostetaan lisäksi pitkin vuotta.

”Koulutarvikemyynti on yllättävän perinteistä, ja koululaiset näyttävät edelleen luottavan esimerkiksi perinteisten muistiinpanojen tekemiseen: analogisuus näyttää olevan edelleen kova juttu, sillä erikoiskyniä ja -vihkoja ostetaan edelleen joka vuosi. Trendinä on ollut jo useampana vuonna peräkkäin söpöt pehmeät eläinhahmopenaalit. Myyvimpinä värisävyinä ovat koulutarvikesarjoissa olleet pastellisävyt. Yksittäisiä hittituotteita ei ole viime vuosina ollut, vaan asiakkaat näyttävät arvostavan ennemminkin laajaa valikoimaa, josta voi valita eniten itseään miellyttävät tuotteet”, Havusela kertoo.

Perusvaatevalikoima uusiksi koulun alkaessa

Koulunalun vaatekauppa käynnistyy ensimmäiseksi verryttely- ja collegehousuilla, trikooleggareilla sekä ulkoiluhousuilla. Pienten koululaisten sisäpukeutumisessa pääteemana ovat erilaiset eläinprintit: kissat, koirat, bambit ja dinot. Myös erilaiset kukkaprintit jatkavat vahvoina. Lisenssituotteissa ensi syksynä vaatteissa nähdään tuttuja hahmoja kuten Muumeja ja Ryhmä Hau -koiria. Isommille koululaisille suosittuja ovat erilaiset peliteemat, kuten Minecraft.

”Loppukesällä ja alkusyksystä myymme paljon perusvaatteita, ja lisäksi moni päivittää kesän jälkeen myös alusvaate- ja sukkalaatikoiden sisältöä uuteen uskoon. Lasten pukeutumisen hittivärisävyiksi ennustamme syksylle vaaleanpunaista, lilaa, beigeä, toffeeta, vihreää, sinistä ja keltaista”, Greus kuvailee.

Tuula Greus, valikoimapäällikkö, puh. 050 306 4244, tuula.greus@kesko.fi
K-ryhmän viestintä, puh. 010 53 50200 (ma-pe 9-16), viestinta@kesko.fi

K-Citymarket on suomalainen moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset valikoimat elintarvikkeita ja käyttötavaraa. K-Citymarket tunnetaan inspiroivista valikoimistaan ja palveluistaan, erinomaisesta ruokaosaamisesta sekä vaivattomasta asiointikokemuksesta. Jokaisessa K-Citymarketissa toimii kauppiasyrittäjä. Suomessa on tällä hetkellä 81 K-Citymarketia. www.k-citymarket.fi

K-Citymarket – Aikasi arvoinen kauppa.