Kuluttajat kokevat K-kaupat Suomen vastuullisimmiksi ruokakaupoiksi

K-kaupat koetaan kuluttajien keskuudessa Suomen ruokakaupoista vastuullisimmiksi. Suomalaisista brändeistä K-kaupat ovat vastuullisuusmielikuvissa seitsemäntenä. Asia ilmenee juuri julkaistusta pohjoismaiden suurimmasta kuluttajien vastuullisuuden mielikuvia kartoittavasta Sustainable Brand Index 2016 ‑raportista.

- Nyt saavutettu sijoitus on suoraa seurausta tekemästämme pitkäaikaisesta vastuullisuustyöstä. Raportin tulos osoittaa, että vastuullisia valintojamme myös arvostetaan yhä enemmän suomalaisten keskuudessa, kertoo Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

Vastuullisimmiksi suomalaisiksi brändeiksi nousivat kuluttajien mielikuvissa Valio, Fazer ja Oululainen. Yhteensä suomalaisia brändejä arvioitiin raportissa yhteensä 132.

K-ryhmä on viime aikoina nostanut keskusteluun suomalaisen ruoan asemaa. K-ryhmälle on ensiarvoisen tärkeää, että kotimaisten ruoantuottajien ja elintarviketeollisuuden elinvoimaisuudesta pidetään huolta. Sinivalkoinen Jalanjälki -kampanja, K-kauppiaat ja tuottajat yhteen tuoneet Lähiruokatreffit sekä vuonna 2015 aloitettu Tuottajalle kiitos ‑toimintamalli ovat parantaneet kotimaisen tuotannon ja lähiruoan arvostusta.

Tämän vuoden tammikuussa Kesko valittiin myös Maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalle sijalle 15 ja samalla maailman vastuullisimmaksi kaupan alan yritykseksi. Lisäksi marraskuussa 2015 Kesko valittiin ensimmäistä kertaa CDP:n Climate A -listalle, johon valittujen 113 yrityksen katsotaan toimivan esimerkillisesti ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Suomalaisten tuotteiden osuus K-ruokakauppojen valikoimassa on yli 80 %. Vuonna 2015 K-kauppiaiden suorat ostot Suomen maakunnista olivat 610 miljoonaa euroa ja kasvoivat 43 miljoonaa euroa edellisestä vuodesta.

Sustainable Brand Index on pohjoismaiden suurin brändien vastuullisuutta mittaava raportti. Sen aineisto perustuu 30 000 kuluttajan haastatteluihin ja mukana on 752 brändiä.

Sustainable Brand Index -raportti kokonaisuudessaan:

Vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, Kesko, p. 010 532 2536

Yli 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket ja K-market. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. K - jotta kaupassa olisi kiva käydä.