Lyhyet pyhät saivat oikaisemaan jouluruokien valmistuksessa – laatutasosta ei tingitty

K-ryhmän jouluviikon myyntidatan perusteella asiakkaiden jouluostoskoreihin päätyivät erityisesti sellaiset tuotteet, joiden avulla jouluvalmisteluja voitiin helpottaa sekä tuotteet, jotka liittyivät herkutteluun ja itsensä sekä läheisten hemmotteluun. Lyhyet pyhät ja jylläävä koronatilanne vaikuttivat jonkin verran jouluostoksiin.

K-ryhmä lehdistötiedote 28.12.2021

”Pitkään jatkuneen koronan varjossa elämisen vastapainoksi on joulufiilistä pidetty yllä syömällä hyvin ja kaunistautumalla. Varsinaisina pyhinä, jotka sattuivat viikonlopulle, on sekä satsattu laadukkaampiin vaihtoehtoihin että samalla oikaistu ostamalla valmiimpaa. Se näkyy eri tuoteryhmissä. Herkuteltukin on: makeisten myynti kävi tänä jouluna erityisen hyvin”, arvioi Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

Verkkokaupan datan perusteella verkosta ostettiin pääasiassa samoja tuotteita kuin kivijalasta. Selvästi kivijalkaa enemmän kasvaneet tuoteryhmät olivat naudanfileet, graavilohifileet ja kylmäsavulohifileet, mikä kertonee asiakkaiden luottamuksesta verkkokauppaan myös juhla-aterioiden pääraaka-aineiden hankinnassa. Myös valmiiden joulutorttujen myynti kasvoi verkossa voimakkaasti.

Joulua vietettiin etupäässä perhepiirissä ja lähimpien sukulaisten tai ystävien kesken. Moni halusi varmistaa joulunvieton turvallisuutta, ja tämä näkyi etenkin koronatestien myynnissä. Jouluviikolla ostettiin aiempaa enemmän useampia testejä kerralla. 2-4 testin ostaminen samaan aikaan nousi aiempaa korkeammalle tasolle. Jouluviikolla myytiin yhteensä lähes 200 000 testiä, mikä on yli tuplaten enemmän kuin viikkoa aiemmin.

Kinkku siivuina ja puuro valmiina

Tänä vuonna lyhyet pyhät vaikuttivat siihen, että yhä useampi osti tuotteita, joilla ruoanlaitossa voi oikaista. Yhä valmiimpien vaihtoehtojen suosio kasvoi. Esimerkiksi konditoriatuotteista tuoreet leivokset ja kakut tekivät kauppansa.

Kalassa erityisesti pakasteesta myytävien mätien myynti lähti kasvuun jo ennen joulua, ja niiden myynti kehittyi hyvin myös jouluviikolla. Kiinnostus mäteihin perustuu niiden helppokäyttöisyyteen ja toisaalta siihen, että ylipäätään laadukkaampien tuotteiden suosio on viimeisen vuoden aikana kasvanut.

Yhä useampi jätti kinkun paistamatta, ja osti valmiita kinkkusiivuja tai valmiiksi kypsennettyjä kinkkuja.  Kiinnostus valmiimpia ratkaisuja kohtaan starttasi jo viime vuonna ja siitä syystä tänä vuonna valikoimat olivat aiempaa laajemmat. Moni jätti riisipuuron valmistuksen väliin, ja valitsi valmiin vaihtoehdon.

• Tuoreet leivokset ja kakut +27 %
  • Pakastemäti +21 %
  • Kinkkusiivut +17 %
  • Puurot ja vellit +12 %

Vähän parempaa

Kiinnostus laadukkaita tuotteita kohtaan on noussut tämän vuoden aikana. Laadukkaampien tuotteiden suosiossa nähtiin kasvua myös jouluviikolla. Esimerkiksi joululaatikoiden osalta juuri laadukkaampien vaihtoehtojen myynti kasvoi perinteisiä laatikoita vauhdikkaammin. Yhä useampi valitsi myös palvelutiskiltä aterioita, kuten joululaatikoita, jolloin saa juuri itselle sopivan määrän. Kaupan omat välipala- ja take away -tuotteet olivat myös nousijatuoteryhmissä. Makeisissa yhä useampaa kiinnostavat hienommat ja rasioihin sekä kääreisiin pakatut konvehdit.

• Kaupan omat välipala- ja take away -tuotteet +38 %
  • Laadukkaammat hienokonvehdit +33 %
  • Rasiapakatut kääreelliset hienommat konvehdit +29 %
  • Poronliha pakastettu +22 %
  • Palvelutiskiateriat +13 %

Klassikot pitävät pintansa – sushin myynti kasvoi myös jouluviikolla

Joulun perinteiset herkut pitävät pintansa ostetuimpina vuodesta toiseen. Viime vuosina joulupöytään valittavien ruokalajien määrä on monipuolistunut ja se näkyy erityisesti erilaisten kalavaihtoehtojen kysynnän kasvuna. Kinkku on edelleen tärkeä osa jouluperinnettä, eniten myyntiä kasvattivat pienemmät kinkut. Klassikot pitävät pintansa myös makeispuolella, ja myydyimpien joukkoon ylsivät Fazerin ja Pandan suklaarasiat sekä vihreät kuulat. Vaikka klassikot pitivät pintansa, yhä useampi valitsee joulupöytään myös sushia, ja sen myynti kasvoi 14 %. Eniten sushia ostettiin jouluviikolla kuitenkin tasan viikko ennen joulua perjantaina 17.12.

Kasvisruokailu on arkipäiväistynyt ja perinteiselle joulukinkulle löytyy myös vegevaihtoehtoja, jotka ovat vakiinnuttaneet paikkansa ruokakauppojen valikoimissa. Monet perinteiset jouluruoat ovat jo valmiiksi kasvisruokia, joita voi tarvittaessa tuunata esimerkiksi maidottomiksi ja munattomiksi, joten kasvissyöjän ja vegaanin on helppo löytää sopivaa syötävää monipuolisesta joulupöydästä. K-Ruoka.fin vegeresepteissä perinteisten jouluruokien top-reseptien rinnalla paikkansa on vakiinnuttanut porkkanalohi eli porkkala.

Suosituimpia reseptejä olivat esimerkiksi kinkunpaisto-, porkkana- ja lanttulaatikon ohjeet. Uutena reseptinä top 5 listalle nousi glögipannacotta, vaihtelua joulupöytään haetaankin usein erityisesti jälkiruokiin.

Koti kaunistettiin perinteisillä kukilla: suosituimpia ovat vuodesta toiseen joulutähdet, amaryllikset ja hyasintit. Leikkokukkakimput kasvattavat suosiotaan. Tämän joulun kukkahitti löytyi kuitenkin jouluruususta, jonka suosion kasvu on näkynyt jo muutamien vuosien ajan.

Yllättäjät

Myyntidataa tarkastelemalla löytyi myös yllättäjätuoteryhmiä. Todennäköisesti pakkaskelien ansiosta linnunruokien kysyntä kasvoi +45 %. Perinteisille jouluruoille haettiin vaihtoehtoja esimerkiksi valmiista pastoista ja lasagneista. Mikrolämmitettävät ateriat ja lastenruoka ylsivät myös yllättävien nousijoiden listalle jouluviikolla. Maailman ateriakokonaisuuksista kiinnostivat erityisesti amerikkalaiset tuotteet.

Joulun hittilahjat kooltaan viime vuotta suurempia

Joulun hittilahjat olivat kooltaan viime vuotta suurempia. K-Citymarketeista ostettiin runsaasti erilaisia jättipehmoja, isoja Lego-paketteja, autoratoja ja Airfryereitä.

"Jättipehmot ovat vuodesta toiseen suosittuja, mutta tällä kertaa valikoimassamme oli ensimmäistä kertaa myös kaksi täysin kierrätysmateriaalista valmistettua pehmokarhua, jotka nousivat hyvin suosituiksi. Myös erilaiset koko perheen ajanviettoon soveltuvat pelit, kuten erilaiset pakohuonepelit, nousivat suosituiksi juuri tänä jouluna. Monen aikuisen paketista paljastui Airfryer, ja viime vuoden hittilahja lihashuoltovasara päätyi monen pukin konttiin", kertoo K-Citymarketin osto- ja myyntijohtaja Hannele Åberg.

Joulun 2021 myyntidata osoittaa, että ehostautuminen, itsestä huolenpitäminen ja hemmottelu on kiinnostanut suomalaiskodeissa keskimääräistä enemmän. Kosmetiikkaa ostetaan paitsi lahjaksi, myös itselle piristykseksi. Monen joulupakettiin käärittiinkin kosmetiikkaa tai premium-hiustenhoitotuotteita.

Urheilukaupan osalta suosituimpia joululahjatuotteita ovat olleet erilaiset merinovillakerrastot sekä maastohiihtovälineet. Intersporteista ja Budget Sporteista ostetaan joululahjoja paitsi läheisille, myös itselle.

”Suomalaiset ovat suuria merinovillakerrastojen ystäviä. Erityistä suosikkimerkkiä suomalaisilla ei kuitenkaan ole, vaan merinovilla-asuja ostetaan useilta eri brändeiltä. Merinovilla-asujen kasvanutta suosiota nostavat keskimääräistä aiemmin iskeneet pakkaset, jotka herättivät tarvetta kerrospukeutumiselle. Maastohiihto jatkaa edelleen edellisvuoden tapaan suurena hittinä, ja myös laskettelusettejä on ostettu runsaasti. Urheilukaupoista hankitaankin lahjoja sekä läheisille että myös itselle - myös omia toiveita toteutetaan urheilukauppakäynneillä”, Keskon vapaa-ajan kaupasta vastaava johtaja Sami Kiiski sanoo.

Lähde: K-ryhmän myyntidata 17.12.-24.12.2021.

Lisätietoja

Harri Hovi, tavarakaupan johtaja Keskon päivittäistavaratoimiala, puh. 050 383 7584
K-ryhmän viestintä, p. 010 5350 200, viestinta@kesko.fi (ark. 9-16)

K-ruokakauppojen asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.