• K-ryhmä/

”Meillä on hyvä valmius uusien tuotteiden tarjontaan” - alkoholilain muutos mahdollistaa uudenlaiset juomavaihtoehdot niin piknikeille kuin pizzan seuraksi

Hyvän ruoan ja juoman yhdistäminen on alkoholilain muutoksen toteutuessa entistä helpompaa, kun ruokakaupan asiakkaille tulisi tarjolle enintään 8-prosenttiset käymisteitse valmistetut juomat. K-ryhmässä lakimuutokseen on valmistauduttu hyvissä ajoin niin tuotevalikoiman kuin asiakkaiden opastamisen näkökulmasta. Uudet tuotteet pyritään saamaan asiakkaille tarjolle ensimmäisestä mahdollisesta päivästä lähtien. Uusi laki edellyttää vielä presidentin vahvistuksen.

”Olemme iloisia, että Suomessa pyritään ottamaan askel kohti eurooppalaisia käytäntöjä. Hyvä ruoka ja juoma kuuluvat yhteen, ja lakimuutoksen toteutuessa pystymme tarjoamaan näitä entistä paremmin saman katon alta. Tämä olisi merkityksellinen asia erityisesti pienempien paikkakuntien pienille kaupoille, kun asiakkaiden ei enää tarvitsisi välttämättä lähteä ruokajuomien hankintaan suurempaan kaupunkiin – samalla muulle paikkakunnalle menetetään nimittäin usein koko ostoskori”, Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä toteaa.

”Meillä on hyvä valmius uusien tuotteiden tarjontaan. Aikataulun osalta pyrimme siihen, että uusia tuotteita on tarjolla kaupoissa heti, kun se lain puolesta on mahdollista. Valikoima tulisi kuitenkin täydentymään ja laajenemaan vielä sitä mukaa, kun valmistajat saavat uusia tuotteita toimitettua”, hän arvioi.

Pääpaino valkoviineissä ja kuohuviineissä

Erkkilän mukaan 8-prosenttiset viinit kytkeytyvät useisiin pinnalla oleviin trendeihin, joita ovat esimerkiksi siirtymä kohti miedompia alkoholijuomia, viinien maun mutkattomuus ja kuluttajien kiinnostus uudenlaisia pakkauksia kohtaan. Lisäksi kuluttajien suosiossa ovat tällä hetkellä erityisesti noin 10 euron valkoviinit.

K-ruokakauppoihin suunnitellussa 8-prosenttisten viinien valikoimassa pääpaino on valkoviineissä ja kuohuviineissä, mutta kauppoihin olisi tulossa myös punaviinejä.

”Makuprofiililtaan valikoimasuunnitelmissa on eniten makeita ja puolimakeita viinejä, mutta alkoholinpoistotekniikan myötä myös puolikuiviin ja kuiviin löytyy hyviä vaihtoehtoja”, Erkkilä esittää.

8-prosenttisissa viineissä on kolme eri suuntaa. Osa viineistä on luonnollisesti enintään 8 prosentin vahvuisia ja toisen ryhmän muodostavat viinit, joista alkoholia on poistettu. Kolmas suunta on viinipohjaiset aromatisoidut juomat, joihin kuuluvat esimerkiksi sangriat ja glögit.

Päätuotteet kaikista kaupoista – tietoa tarjolla valintojen tueksi

Alkuperämaista keskeisimmät ovat kauppoihin kaavailluissa viinivalikoimissa Italia, Espanja ja Saksa. Valikoima tulisi kattamaan erityyppisiä pakkauksia ja pakkauskokoja sekä eri hintaluokkia.

”Suunnitelmissamme valikoiman laajuus riippuu kaupan koosta, mutta lähdemme siitä, että päätuotteet olisivat saatavilla kaikissa kaupoissa. Tarjolla olevan Keskon varastovalikoiman lisäksi K-kauppiailla on aina mahdollisuus joustavaan omaan hankintaan esimerkiksi asiakastoiveiden perusteella”, Erkkilä kertoo.

Lakimuutokseen on K-ryhmässä valmistauduttu myös jo muun muassa henkilökunnan koulutuksella.

”Meille on tärkeää auttaa asiakkaita ruoan ja sopivan juoman yhdistämisessä. Olemme jo kevään aikana aloittaneet henkilökunnan koulutukset sekä valmistelleet hyllyopasteita kertomaan tuotteen ominaisuuksista ja käyttötarkoituksesta. Lisäksi tulisimme hyödyntämään digikanavia onnistuneiden viinivalintojen tueksi”, Erkkilä sanoo.

”Uusista tuotteista olisi löytyvillä hyviä vaihtoehtoja niin kesäisille piknikeille kuin pizzan, sushin tai mausteisten ruokien pariksi. Uusia tuotteita on suunnitteilla myös oluisiin ja siidereihin, joista useat ovat luontaisesti yli 5,5 prosentin vahvuisia”, hän summaa.

Aki Erkkilä, osto- ja myyntijohtaja, puh. 040 057 0292, aki.erkkila(a)kesko.fi
K-ryhmän viestintä, puh. 010 53 50 200, viestinta(a)kesko.fi

K-ruokakauppojen asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.