Mocktaileista tuli tänä kesänä kaiken kansan juomia ravintoloissa

Alkoholittomien drinkkien eli mocktailien suosio on noussut tasaisesti viime vuosina, mutta tänä kesänä ne tekivät läpimurron valtavirran juomavalintana ravintoloissa. Alkoholittomien juomien kysynnän edelleen kasvaessa myös niiden tarjonta monipuolistuu. Ravintolassa alkoholittomiin juomiin panostaminen on jo liiketoimintakriittistä.

”Terveyden ja hyvinvoinnin trendit heijastuvat myös suomalaisten juomatapoihin, ja siksi kiinnostus alkoholittomia ja vähäalkoholisia juomia kohtaan on kasvanut vauhdilla. Sober curious -elämäntapa kiehtoo etenkin Z-sukupolvea. Alkoholittomia juomia kuluttavat myös he, jotka nauttivat myös alkoholijuomia”, kertoo Kespron juomista vastaava tuotepäällikkö Betty Mwiinga.

Kuriositeetista valtavirtaan

Kasvava kysyntä luo lisää tarjontaa ravintoloiden alkoholittomiin juomiin, mutta mocktaileilta osataan odottaa myös laatua ja elämyksellisyyttä. Kesprossa mocktailien suosio näkyy ravintoloilta tulevissa kysymyksissä alkoholittomien juomalistojen kehittämiseen liittyen.

”Mocktailit eivät ole alkoholia nauttivillekaan enää jännittävä kerran vuodessa kokeiltava kuriositeetti, vaan mocktail kilpailee kuluttajien valinnoissa tasaveroisesti alkoholillisten drinkkien sarjassa. Ravintoloille tämä tarkoittaa, että enää ei riitä, että tarjolla on vain yksi alkoholiton olut”, kertoo Mwiinga.

”Ravintolalle alkoholittomiin juomiin panostaminen on osoitus hyvästä palvelusta ja ajan hermolla olemisesta – toisin sanoen ravintola saattaa menettää potentiaalista myyntiään, jos alkoholitonta listaa ei kehitetä”, kertoo Mwiinga.

Tänä kesänä mocktailit kannusta

”Mocktailien suosion taustalla saattaa vaikuttaa myös drinkkeihin liitettävä elämyksellisyys, joka osaltaan liittyy drinkkien valmistustapahtuman seuraamiseen. Drinkin valmistuksesta on tullut osa drinkin nautintokokemusta, sillä valmistukseen tarvittavan käsityön arvostus on lisääntynyt”, sanoo Mwiinga.

Tuoreet raaka-aineet ovat laadukkaiden mocktailien perusta, sillä alkoholin puuttuminen ei anna mocktailissa anteeksi makuvirheitä. Toisaalta alkoholittomien tisleiden avulla mocktaileihinkin saadaan aidon cocktailin puraiseva terävyys.

”Mocktailien suosio tarkoittaa, että yhä useammin koko ravintolaseurue saattaa valita alkoholittoman vaihtoehdon, jolloin mocktail voidaan tarjoilla kätevästi ja trendikkäästi kannuissa. Jäillä viilennetty ja hedelmillä, marjoilla ja yrteillä koristeltu juomakannu on asiakkaalle houkutteleva tapa nauttia juomasta esimerkiksi kesäterassilla”, kertoo Mwiinga.

Kesän 2024 Kespron mocktail-reseptit:

- Coffee No-Tini
- Spring Fizz
- Shrubby Garden
- Kespro Sour

Betty Mwiinga, tuotepäällikkö, Kespro, p. 045 123 8680
Otto Heinonen, viestintäpäällikkö, Kespro, p. 050 566 2236

Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan (Foodservice) tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tarjoaa asiakkailleen räätälöidyt ja monipuoliset hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut. Kaikki toiminta perustuu tinkimättömään laatuun ja aitoon asiakasymmärrykseen. Kespro haluaa tehdä ulkona syömisestä elämyksellisempää, vastuullisempaa ja suositumpaa. Kespro on osa K-ryhmää. www.kespro.com