Neste K -liikenneasemien kesä yhä kiireisempi – kahvia juodaan 415 000 litraa ja ravintola-annoksia syödään 750 000

Kesä on liikenneasemien tärkein asiakassesonki  katso kesän numerodata tiedotteen lopusta. Kesällä Neste K -liikenneasemien asiakkaat siirtyvät tummempiin- ja erikoiskahveihin, erityisesti jäätelön ja virvoitusjuomien myynti kasvaa, mutta autoa pestään harvemmin.

– Kesälomakaudesta johtuen eniten asiakaskäyntejä liikenneasemilla on perinteisesti heinäkuussa, sanoo Neste K -ketjun johtaja Mikko Paukkonen.

– Ravintoloissa syöminen on nouseva trendi, ja Neste K -asemat houkuttelevat kokeilemaan myös laadukasta ja uudenlaista matkaruokailua. Aurinkoinen toukokuu vahvisti tätä kehitystä, sillä ravintolaruokailujen määrä kasvoi yli 30 prosenttia edelliseen toukokuuhun verrattuna, kertoo Paukkonen.

Uudistuneiden asemien ravintola- ja kahvilatuotteet on suunnitellut Food Camp Finlandin keittiömestari Pekka Terävä. A la carte -listalla on tarjolla ruokatrendien sykkeessä kehittyvää street foodia ja perinteisiä suosikkeja.

Premium-burgereiden suosion lisääntyminen näkyy myös Neste K -liikenneasemilla, sillä tämän kesän hittituotteeksi näyttäisi muodostuvan Koon hampurilainen.

– Sen perustana on ollut perinteinen jenkkiburgeri, jossa ei ole majoneesia eikä muita ylimääräisiä ainesosia, jotta hampurilaisen omat maut tulevat esille, kertoo Paukkonen.

Myös Neste K:n ikoninen Baby Back Ribs -annos on edelleen asiakkaiden suosiossa. Koko kesän ravintolaruokailussa ennustetaan kasvua 20 % viime vuoteen verrattuna.

Ruokakaupasta virvoitusjuomia ja jäätelöitä

Neste K -liikenneasemilla palvelee neliöiltään kompakti, mutta perusvalikoimat sisältävä K-ruokakauppa. Kesällä parhaiten kauppaansa tekevät virvoitusjuomat, erilaiset nopeasti syötävät tuotteet munkeista valmispitsoihin sekä mökkieväiksi sopivat perustuotteet, kuten maitotuotteet, leivät, mehut, keksit, snacksit ja kasvikset.

– Neste K -asemilla kerta-annosjäätelöitä myydään kesäkuukausina 70 % asemien koko vuoden jäätelömyynnistä. Kesän aikaistuminen näkyi kasvaneena jäätelönkulutuksena myös toukokuussa, kertoo Paukkonen.

Kuuma kahvi myy myös kesällä ja asiakkaiden maku muuttuu vähitellen. Jo joka kolmas kuppi kahvia myydään tummapaahtona ja erikoiskahvien suosio lisääntyy tasaisesti. Mukaan ostettavien kahvien määrä on kasvussa. Kahvin kulutuksen arvioidaan kasvavan noin 10 % viime vuoteen verrattuna.

Nestekaasun ostopaikka – samalla pestään auto

Erilaisten autotarvikkeiden, mutta myös grillaustarvikkeiden myynti näkyy liikenneasemien myynnissä kesäisin. Erityisen suosittua on nestekaasujen ostaminen juuri liikenneasemalta.

Keskimäärin suomalainen pesee autonsa automaattipesussa 5–10 kertaa vuodessa, mutta kesällä autopesujen määrä vähenee suhteessa talveen – kesä koetaan huolettomaksi ajaksi auton huollon suhteen. Kesäkuukausina Neste K -asemilla ennustetaan pestävän autoa viime kesän tapaan 120 000 kertaa.

Neste K -ketjun kesä 2018 numeroina:

• 57/71 uudistettua asemaa
  • Tankkauksia lähes 2 miljoonaa
  • Arviolta puoli miljoonaa asiakasta ostaa jäätelön
  • Virvoitusjuomia myydään 1,2 miljoonaa pulloa ja tölkkiä
  • Sämpylöitä, patonkeja jne. myydään 400 000 kappaletta
  • Kahvia juodaan 2 miljoonaa kuppia eli 415 000 litraa
  • Ravintola-aterioita syödään 750 000
  • Saniteettitiloja hyödynnetään yli 2 miljoonaa kertaa
  • Autoa pestään 120 000 kertaa
  • Quick Wash -pesukadut pesevät jopa yli 40 autoa tunnissa

Mikko Paukkonen, ketjujohtaja, Neste K -liikenneasemat, p. 050 567 9761

Neste K -liikenneasemat tarjoavat asiakkaille palvelua ”Paremman pysähdyksen taktiikan” mukaisesti. Tavoitteena on tarjota asiakkaille Suomen ylivertaisin liikenneasemakokemus sekä parasta ruokaa maanteillä liikkujille. Nesteen ja Keskon yli 70 yhteistä asemaa muutetaan ja uudistetaan Neste K -liikenneasemiksi vuoden 2018 loppuun mennessä.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.