• K-ryhmä/

Onko K-ruokakauppa uusi pankkiautomaatti? – Käteisnostojen määrä kaupan kassalta kaksinkertaistui vuodessa

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 4.7.2017

Yhä useampi K-ruokakauppojen asiakas nostaa ostosten yhteydessä käteistä rahaa. Kaikki K-ruokakaupat tarjoavat käteisen rahan nostopalvelua sielläkin, missä siihen ei ole muuten mahdollisuutta. Suomessa on yli 60 postinumeroaluetta, joilta löytyy K-ruokakauppa mutta ei pankkiautomaattia.

Käteisen rahan nosto ostosten yhteydessä onnistuu yli 1200 K-ruokakaupassa, jotka tunnistaa Osta & Nosta -tunnuksesta. Palvelu löytyy myös kaikista K-Marketeiksi muutetuista entisistä Siwoista ja Valintataloista. Rahaa voi korttiostosten yhteydessä nostaa aina 200 euroon saakka. Alarajaa nostoille ei ole asetettu.

"Alkuvuoden aikana käteisnostojen määrä K-ruokakaupoissa yli kaksinkertaistui verrattuna vuoden takaiseen. Käteisnostotapahtumia on alkuvuoden aikana ollut useita satoja tuhansia, ja asiakkaat ovat nyt selvästi löytäneen palvelun", sanoo Keskon palvelujohtaja Petri Toivonen.

K-ryhmän selvityksessä käteistä rahaa oli ruokakaupasta nostanut ostosten yhteydessä 17 % vastaajista, mutta palvelusta kiinnostuneita oli peräti 44 %.*

K-ruokakaupat mahdollistavat käteisen noston myös monilla sellaisilla paikkakunnilla, missä ei ole pankkiautomaattia tai muita pankkipalveluita.

"Käteisen nostaminen kassalta on erityisen suosittua kesäisin, esimerkiksi mökkipaikkakunnilla ja kesäteiden varrella. Palvelun merkitys korostuu pienemmillä paikkakunnilla. Suomessa on yli 60 postinumeroaluetta, joilta löytyy K-ruokakauppa mutta ei pankkiautomaattia", Toivonen sanoo.

Näin nostat käteistä kassalla:

1. Ennen kuin maksat ostoksesi, kerro kassahenkilölle summa, jonka haluat nostaa tililtäsi.
2. Hyväksy ostokset sekä nostosumma tunnusluvullasi (PIN).
3. Saat kassahenkilöltä rahat sekä kuitin, jossa osto ja nosto näkyvät eriteltynä. Kassa ei näe tili- tai korttitietojasi. Nosto on veloitukseton, mutta eri pankeilla voi olla omia veloituksia nostopalveluista. Selvitäthän oman korttisi ehdot pankistasi.

Postinumeroalueet, joilta löytyy K-ruokakauppa mutta ei pankkiautomaattia:

Ahlainen, Dragsfjärd, Fiskari, Föglö, Halsua, Hamari, Hinnerjoki, Hinthaara, Ilmarinen, Juuniemi, Kaipola, Kalanti, Kalkkinen, Kallaanvaara, Karigasniemi, Karvionkanava, Kilpisjärvi, Kinkomaa, Kiviniemi, Konnuslahti, Kontiomäki, Korppoo, Lahela, Lapväärtti, Launonen, Lautiosaari, Leppävesi, Lillby, Linnavuori, Lohiniva, Lokalahti, Läyliäinen, Martinniemi, Mellilä, Mustio, Muurola, Nuorgam, Näätämö, Ojakkala, Otava, Pankakoski, Petolahti, Piippola, Pulp, Pyhätunturi, Reijola, Röykkä, Ryttylä, Saarentaus, Saloinen, Sieppijärvi, Siivikkala, Sinettä, Sundom, Tarvasjoki, Vahto, Vanhalinna, Vanttauskoski, Visuvesi, Vuorentausta, Vårdö, Ylläsjärvi, Övermalax

*Lähde: Kysely kaupan palveluista ja lahjakorteista (6.4.–20.4.2017, N=839), K Digital Tutkimuspalvelut.

Jaakko Mäntyranta, tiedottaja, Kesko Oyj, puh. 010 532 1964, jaakko.mantyranta@kesko.fi

Noin 1400 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Avainsanat: