Parikkalassa syödään eniten karjalanpiirakoita, Lemi on karjalanpaistisin

KESKO JUTTUVINKKI 25.1.2017

K-ryhmän selvitti asiakasdatastaan K-ruokakauppojen ja niiden asiakkaiden eroja eri puolella Suomea. Etelä-Karjalasta mielenkiintoista dataa löytyy parikkalalaisten, lemiläisten ja taipalsaarelaisten ruokailutottumuksista.

Parikkalassa leipäosaston ostetuimpia ovat karjalanpiirakat. Lemiläiset puolestaan ostavat lihatuotteista useimmiten karjalanpaistia. Taipalsaarella myynnissä olevista virvoitusjuomista eniten juodaan erilaisia kivennäisvesiä. Nämä tuoteryhmät korostuvat Parikkalan, Lemin ja Taipalsaaren K-ruokakauppojen myynneissä.

K-ryhmä hyödyntää löytämiään ostokäyttäytymiseroja brändiuudistukseen liittyvässä markkinointikampanjassaan http://www.k-ruoka.fi/vaikutavalikoimaan.

Lappeenrannassa maistuvat rieska ja muikut

Suomalaiset arvostat paikallisia ja lähellä tuotettuja ruokia. Niiden osuuden arvioidaan jatkavan kasvuaan suomalaisten ostoskoreissa*. Lappeenrantalaisen K-Supermarket IsoKristiinan kauppias Teppo Kylmä kertoo, että perinneruokien arvostus näkyy myös hänen kaupassaan, jonka paikallisruokien top-lista on: karjalanpaisti, muikut ja rieska.

”Kauppani suosikkileipiä ovat paikallinen rieska ja kokonainen ruisleipä. Kaupassa leikattuja karjalanpaistilihoja puolestaan myydään Herkkutorilta tasaisesti koko ajan ja kaloista Saimaan muikkua tai Puruveden muikkua ei voita mikään”, kauppias luettelee.

K-Supermarket-ketju juhlistaa 100-vuotiasta Suomea maakuntien mauilla

K-Supermarket -ketjun kaupat juhlistavat 100-vuotiasta Suomea esittelemällä vuoden aikana kaupoissa eri maakuntien makuja. Kierros alkaa tammikuussa Itä- ja Keski-Suomesta, joiden maakuntien tyypillisiä ruokamakuja ja tuotteita kaupoissa on esillä ja tarjouksessa.

Itäsuomalaisessa ruokaperinteessä leipää leivottiin viikoittain, mikä näkyy edelleen alueella vahvana leipäkulttuurina. Myös uunissa haudutettujen liharuokien suosio on vankka. Liharuoista itäsuomalaisia yhdistää karjalanpaisti eli lihapotti, joka nautitaan esimerkiksi uunijuuresten kera.**

Videolla https://youtu.be/SGbIcGgEQXs K-kauppias Teppo Kylmä kertoo eteläkarjalaisesta ruokakulttuurista ja perinneruuista.

K-ryhmän uudesta brändikampanjasta johtaja Mia Ropponen, puh. 0105322444

K-kauppias Teppo Kylmä, puh. 010 321 3090