Suomalaiset kirivät roseeviineissä muuta Eurooppaa - Pirkka-viinien valikoimaan Rosé Côtes de Provence

Pirkka Rosé jatkaa Pirkka-viinien sarjaa, jossa asiakkaille tuodaan valittavaksi laadukkaita, omien alueidensa laatuviinejä kilpailukykyiseen hintaan. Roseeviinit ovat tällä hetkellä trendikkäitä maailmalla – ilmiö näkyy yhä enemmän myös Suomessa.

”Roseeviini on helppo ja kesäinen vaihtoehto, kun haetaan hyvää seurustelu- tai nautiskeluviiniä. Elegantti ja sesongin mukainen viini täydentää erinomaisesti Pirkka-viinien sarjaa ja on helposti lähestyttävä”, kertoo viinit maahantuovan Kespron tuotepäällikkö Vesa Kaukjärvi.

Kesällä nähdään roseepiikki

”Suomessa roseeviinien kulutus ja valikoimat eivät ole vielä yleiseurooppalaisella tasolla. Niiden suosio nousee Suomessa erityisesti kesäisin roseeviinin herättämien kesäisten mielikuvien takia. Kysynnän selvää kasvua todistettiin jälleen viime kesänä ja uskon tänä vuonna roseeviinien suosion edelleen nousevan”, kertoo Kaukjärvi.

”Maailmalla ja varsinkin Euroopan vanhoissa viinimaissa roseeviinit ovat osa vakiintunutta viinikulttuuria ja niitä nautitaan ympäri vuoden. Monissa maissa käytetään roseeviinejä paljon ruoan seurana. Se onkin hyvin gastronominen viini, jota voidaan yhdistää monien ruokien kanssa”, toteaa Kaukjärvi.

Vuonna 2020 Pirkka-viinien myynti kasvoi lähes kuusi ja puoli prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Yhteensä Pirkka-viinejä ostettiin viime vuonna yli 18 000 pulloa. Uutuutena viinisarjaan lanseerattiin aiemmin maaliskuussa myös Pirkka Ripasso.

Elegantti ja raikas – sopii sushille

Pirkka Roséen aromeissa on ruusuista kukkeutta, vaaleaa kivellistä hedelmää, kuten persikkaa ja pehmeää sitruksisuutta. Maku seuraa aromeja ja pitää sisällään vaaleaa hedelmää, persikkaa, nektariinia, appelsiinin kuorta sekä kevyttä marjaisuutta. Pirteä hapokkuus raikastaa ja tasapainottaa pitkää jälkimakua.

Etelä-Ranskan Provencesta tulevat roseeviinit ovat tyyliltään elegantteja ja herkkiä. Niissä on tasapainoinen ja selkeä makumaailma, jossa korostuvat raikkaus, kukkeus ja sitrushedelmien tuoma tasapaino. Pirkka Rosé sopii seurusteluun ja nautiskeluun, grilliruoille, kasviksille ja kaloille, raikkaille ja monipuolisille salaateille ja sushille.

Pirkka Rosé on tilattavissa Alkon verkkokaupasta sovitulla toimitusajalla. Tilaaja voi noutaa ne haluamastaan Alkon myymälästä.

Pirkka-viinejä on Alkon valikoimissa tällä hetkellä kahdeksan. Aiemmat Pirkka-viinit (Barolo, Amarone, samppanja, Chablis, Roero Arneis, Riesling ja Ripasso) ovat tilattavissa Alkon verkkokaupasta ja ne ovat saatavilla myös useista Alkon myymälöistä. Myymäläsaatavuuden voi tarkistaa Alkon verkkokaupasta.

Lue lisää Pirkka-viineistä:

Vesa Kaukjärvi, Kespro, tuotepäällikkö, puh. 040 7202 186
K-ryhmän mediapäivystys (ma-pe klo 9-16) puh. 010 53 50200

Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan (Foodservice) tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tarjoaa asiakkailleen räätälöidyt ja monipuoliset hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut. Kaikki toiminta perustuu tinkimättömään laatuun ja aitoon asiakasymmärrykseen. Kespro haluaa tehdä ulkona syömisestä elämyksellisempää, vastuullisempaa ja suositumpaa. Kespro on osa K-ryhmää. www.kespro.com

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka vähittäismyynti on 14 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 39 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on noin 11 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 18 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin ruokakaupan alan yritys (The Global 100 MostSustainableCorporations in the World). www.kesko.fi