Suomalaisia ruoantuottajia tukeva Tuottajalle kiitos -tuotesarjalaajenee maitoihin

Pirkan Tuottajalle kiitos -tuotesarja laajenee huhtikuun alussa maitoihin. Tuotesarjan tuotteista maksetaan määrätty osuus suoraan suomalaisille tuottajille. K-ryhmän tavoitteena on Tuottajalle kiitos -toimintamallin kautta tukea suomalaisia tuottajia sadoilla tuhansilla euroilla vuonna 2016.

K-ruokakauppojen asiakkailla on ollut helmikuusta alkaen mahdollisuus tukea helposti suomalaisia ruoantuottajia. Tuolloin kauppoihin saapui myyntiin seitsemän Pirkan Tuottajalle kiitos -lihatuotetta, joista K-ryhmä maksaa lisätuen suoraan tuottajille. Lisätuki on sisällytetty tuotteen hintaan ja se on noin 5 % tuotteen hinnasta. Maaliskuun loppuun mennessä näiden tuotteiden myynnistä kertyy tuottajille tilitettäväksi jo lähes 50 000 euroa.

Huhtikuun alussa Tuottajalle kiitos -tuotesarja laajenee maitoihin. Tuotteet ovat Pirkka 1,5 litran kevytmaito ja Pirkka 1,5 litran rasvaton maito. Maidoista maksetaan tuottajalle lisätukea kolme senttiä tuotteelta.

- Molemmat Pirkka Tuottajalle kiitos -maidot ovat pakkauskooltaan uusia ja uskomme tuotteiden kiinnostavan erityisesti lapsiperheitä. Arviomme mukaan Tuottajalle kiitos -maitoja voidaan myydä vuoden aikana noin 10 miljoonaa litraa, jolloin yksin maitojen osalta saataisiin tuottajille kerättyä lisätukea jopa 200 000 euroa, kertoo tavarakaupasta vastaava johtaja Ari Akseli Keskolta.

- Maitotölkki on itsessään Suomen suurimpia medioita. Uutuusmaitojen myötä uskomme Tuottajalle kiitos -toimintamallin tulevan yhä tutummaksi suomalaisille kuluttajille. Kyseessä ei ole kertaluonteinen kampanja, vaan kyse on pysyvämmästä vastuullisesta toimintatavasta. Suomalaiset haluavat ostaa kotimaista ruokaa. Tuottajalle kiitos -tuotteet on yksi keino varmistaa, että kotimainen tuotanto pysyy elinvoimaisena, jatkaa Akseli.

Yhteensä Tuottajalle kiitos -tuotteilla pyritään keräämään vuoden aikana satoja tuhansia euroja. Tuottajalle kiitos -toimintamalli aloitettiin vuoden 2015 lopulla possukorttikampanjalle. Korttikampanjan kautta tuottajille tilitettiin vuoden alussa 100 000 euroa.

Kotimaista tuotantoa tuetaan vuonna 2016 monin tavoin

Keskolle on ensiarvoisen tärkeää, että kotimaisten ruoantuottajien ja elintarviketeollisuuden elinvoimaisuudesta pidetään huolta. K-ryhmä tukeekin vuoden aikana suomalaista ruoantuotantoa ja elintarviketeollisuutta monin eri keinoin ja työ tuo tulosta koko ajan. Sinivalkoinen Jalanjälki -kampanja, kauppiaat ja tuottajat yhteen tuoneet Lähiruokatreffit sekä vuonna 2015 aloitettu Tuottajalle kiitos -toimintamalli ovat parantaneet kotimaisen tuotannon ja lähiruoan arvostusta.

Suomalaisten tuotteiden osuus K-ruokakauppojen valikoimassa on yli 80 %. Vuonna 2015 K-kauppiaiden suorat ostot Suomen maakunnista olivat 610 miljoonaa euroa ja kasvoivat 43 miljoonaa euroa edellisestä vuodesta. K-kauppiailla on yrittäjinä täysi vapaus ja mahdollisuus kuulla oman kauppansa asiakkaiden toiveita ja lisätä valikoimiin asiakkaiden toivomia tuotteita. Usein asiakkaat toivovat juuri paikallisia tuotteita.

K-ruokakaupoissa myynnissä olevat Tuottajalle kiitos -tuotteet:

Tuotteen nimi: K-ryhmän lisätuki   tuottajalle / tuote:
Pirkka kevytmaito 1,5 l 0,03 €
Pirkka rasvaton maito 1,5 l 0,03 €
Pirkka porsaan jauheliha 400g  0,10 €
Pirkka porsaan palapaisti kinkusta 400 g  0,25 €
Pirkka kinkkusuikale 300 g  0,25 €
Pirkka porsaan ulkofilee n. 1,2kg  0,30 € / kg
Pirkka kinkkumakkara 300 g 0,10 €
Pirkka kuoreton nakki 600 g  0,10 €
Pirkka lenkki 540g  0,10 €

K-ryhmä tilittää lisätuen tavarantoimittajille ja varmistaa yhdessä MTK:n kanssa sen oikeudenmukaisen jaon edelleen tuottajille. Tuottajalle kiitos -tuotesarjan laajentamista uusiin tuotteisiin selvitetään aktiivisesti.

Johtaja Ari Akseli, Kesko, päivittäistavarakauppa, p. 010 532 3490
Viestintäjohtaja Karoliina Partanen, Kesko, päivittäistavarakauppa, p. 010 532 0744

Yli 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket ja K-market. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K - jotta kaupassa olisi kiva käydä.