Suomen suurin aurinkovoiman tuottaja K-ryhmä kasvattaa panoksiaan: K-kauppojen katoilla pian 32 aurinkovoimalaa

K-ryhmän 32 aurinkovoimalan yhteenlaskettu maksimiteho on 10,6 MWp ja vuotuinen sähköntuotanto noin 9 000 MWh. Tämä vastaa noin 450 omakotitalon vuotuista lämmittämistä. Jo tällä hetkellä K-ryhmän tuottaman aurinkovoiman osuus on 11 prosenttia koko Suomen aurinkovoiman tuotannosta. Aurinkovoimalainvestoinneillaan K-ryhmä jatkaa Suomen suurimpana aurinkosähkön tuottajana ja käyttäjänä.

K-kauppojen yhteyteen rakennettavat aurinkovoimalat ovat oleellinen osa Keskon juuri päivitettyä energiastrategiaa.

”Kaikki Keskon Suomessa hankkima ja käyttämä sähkö on uusiutuvaa. Uusiutuvan energian käyttö ja siihen panostaminen sopivat maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä meidän arvoihimme ja tavoitteisiimme”, sanoo K-ryhmän rakennuttamis- ja ylläpitojohtaja Jukka Anttila.

Aurinkovoima on oiva energiamuoto kaupan sähkön lähteeksi, koska kauppa kuluttaa esimerkiksi jäähdyttämisessä ja kylmälaitteissaan sähköä eniten silloin, kun aurinko paistaa ja voimalan tuotanto on suurimmillaan. Siksi aurinkovoimalla tuotettu sähkö pystytään käyttämään aina täysimääräisesti hyväksi. Esimerkiksi Vantaan Koivuhaan Onninen Mega Express -myymälän katon 390 aurinkopaneelia tuottavat lähes kaiken rakennuksessa kulutetun sähkön.

Uusinta aurinkopaneeliteknologiaa Helsingin Pohjois-Haagassa

K-ryhmällä on syksyllä 2018 tuotannossa 27 aurinkovoimalaa ja uusien rakentaminen jatkuu. Viimeisimmät aurinkovoimalat ovat valmistuneet Helsinkiin K-Supermarket Pohjois-Haagaan, Kouvolaan kauppakeskus Veturiin ja K-ryhmän keskusvarastoon Vantaan Hakkilaan. Näistä Kouvolassa ja Vantaan Hakkilassa sijaitsevat voimalat lukeutuvat Suomen suurimpiin yksittäisiin aurinkovoimaloihin.

Pohjois-Haagan aurinkovoimalassa on käytössä uusinta suomalaista teknologiaa edustavat, auringon kierron mukaan kääntyvät aurinkopaneelit. Paneelit seuraavat jatkuvasti auringon liikettä, mikä parantaa niiden tuottavuutta noin 40 prosenttia.

Oman sähkön tuottaminen kiinnostaa Suomessa

K-ryhmä on hyödyntänyt aurinkovoimaa jo yli 20 vuotta. Viime vuosina yritysten ja kuluttajien aurinkovoiman hyödyntäminen on lisääntynyt Suomessa selvästi. Aurinkoenergiaa tuottavien laitteiden ja järjestelmien kasvava kysyntä on huomattu myös K-ryhmään kuuluvalla Onnisella.

”Aurinkoenergiaan liittyvien tuotteiden ja järjestelmien kysyntä on viimeisten parin kolmen vuoden aikana lisääntynyt huomattavasti. Kun aurinkoenergian tuottaminen on tullut taloudellisesti järkeväksi, niin onhan se mahtava ajatus, että oma sähkö tuotetaan itse”, kertoo ilmanvaihto-, energia- ja kylmätuotteiden myyntijohtaja Ilkka Viita Onniselta.

Suomessa tuotettiin aurinkovoimaa vuoden 2017 aikana kokonaisuudessaan noin 26,3 GWh.

Jukka Anttila, rakennuttamis- ja ylläpitojohtaja, K-ryhmä, p. 050 61978

Ilkka Viita, ilmanvaihto-, energia- ja kylmätuotteiden myyntijohtaja, Onninen, p. 040 7767649

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 42 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 10 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 25 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin kaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi