Täl pual jokke maistuvat melonit, tois pual kurpitsat – katso mitä Turussa syödään

K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 12.7.2017

Ilpoisissa rouskutellaan korppuja ja Varissuolla vohveleita. Vertailimme K-Plussa-asiakkaiden ostoskoreja eri puolilla Turkua ja kokosimme yhteen Turun lähiöiden ja asuinalueiden yllättävät suosikkituotteet.

K-Market-ketju uudistuu lukumäärältään Suomen suurimmaksi kauppaketjuksi, ja K-Market löytyy yhä useammasta lähiöstä. Jokaisen K-ruokakaupan valikoima ja palvelut räätälöidään kaupan omien asiakkaiden toiveiden mukaiseksi.

"Jokainen K-ruokakauppa ja jokainen lähiö ja asuinalue ovat erilaisia. Edes Aurajoen kahdella puolin ei voi tarjota samanlaista valikoimaa. Asiakkaiden toiveita vastaavan valikoiman tarjoaminen lähellä ja helposti auttaa osaltaan pitämään myös lähiöt elinvoimaisina", sanoo K-Market-ketjun johtaja Jesper Åberg.

Vertailimme K-Plussa-asiakkaiden ostoskoreja eri puolilla Turkua ja kokosimme yhteen Turun lähiöiden ja asuinalueiden yllättävät suosikit. Kaikki lähiöiden suosikit löydät alempaa.

Keskustassa maistuvat hedelmät ja oluet
Turun keskustassa Aurajoen rannoilla maistuvat muun muassa oluet ja hedelmät. Mutta minkälaisia eroja on ostotottumuksissa Aurajoen kahdella eri puolella?

"Täl pual jokke" eli tuomiokirkon puolella muun muassa sienet, kotimaiset pienpanimo-oluet ja eksoottiset hedelmät korostuvat joen toista puolta enemmän. Myös päärynät, melonit ja kova rukiinen leipä löytyvät huomattavasti useammin ostoskoreista tällä puolella jokea.

"Tois pual jokke" juomaksi valitaankin usein smoothiet sekä ulkomaiset erikoisoluet. Kun joki ylitetään, vaihtuvat päärynät ja melonit kurkkuihin ja kurpitsoihin. Myös herkuttelujuustot ovat erityisessä suosiossa Kauppatorin puolella.

Lähiöiden erikoisuuksia: Jäkärlä on kotieläinlähiö, Härkämäessä urheillaan paljon
Ostoskorivertailun perusteella Jäkärlä on Turun virallinen kotieläinlähiö, sillä niin koiran-, kissan- kuin linnunruokaakin ostetaan Jäkärlässä muuta Turkua enemmän. Hepokullassa puolestaan korostuvat lastentuotteet, Ilpoisissa rouskutellaan eniten korppuja ja Runosmäessä ostetaan poikkeuksellisen paljon silliä ja silakkaa.

Härkämäessä asukkaat lienevät erityisen urheilullisia, sillä urheiluvalmisteiden ja lähdevesien myynti on selvästi korkeammalla kuin Turussa keskimäärin. Härkämäessä myös deodorantti löytyy ostoskoreista muuta Turkua useammin.

Tätä Turussa ostetaan – katso tästä Turun lähiöiden ja asuinalueiden erikoiset suosikit

Muun muassa seuraavat tuoteryhmät korostuvat Turun eri lähiöiden asukkaiden ostoskoreissa. Tiedot perustuvat K-Plussa-dataan.

Hepokullan hittituotteet: korput, lasten vellit, lastenruoka, vaipat ja hoitoliinat, popcorn

Härkämäen hittituotteet: urheiluvalmisteet, lähdevedet, vihreä ja valkoinen tee, savu- ja loimulohi, kertakäyttöastiat, purukumit, pakasteäyriäiset, deodorantti

Ilpoisten hittituotteet: korput, jäätelöiden monipakkaukset, kissanhiekat, piimä

Jäkärlän hittituotteet: irtomakeiset, porsaanliha, koiranruoat, linnunruoat, piparkakut, kissanruoat, kananmunat, parranajotuotteet

Runosmäen hittituotteet: kahvileivät, sillit ja silakat, perunat

Varissuon hittituotteet: suklaapatukat, vohvelit, pakastettu liha, pikakahvit, kaupan palvelutiskin salaatit

Keskusta, "täl pual jokke": sienet, kotimaiset pienpanimo-oluet, eksoottiset hedelmät, päärynät, kova rukiinen leipä, melonit

Keskusta, "tois pual jokke": ulkomainen erikoisolut, smoothiet, herkuttelujuustot, kurkut ja kurpitsat

Lisätiedot:
Jaakko Mäntyranta, tiedottaja, Kesko Oyj, puh. 010 532 1964, jaakko.mantyranta@kesko.fi.

K-Market on moderni kylä- tai kaupunkiyhteisön keskus, 2020-luvun kyläkauppa, lähellä jokaista suomalaista. K-Marketissa kaikki hyvä on lähellä, asioiminen on helppoa ja nopeaa sekä palvelu ystävällistä. K-Marketin kauppias luo valikoiman ja palvelut omien asiakkaiden toiveiden mukaisesti, joten jokainen K-Market on lähialueensa asiakkaiden näköinen. Kaupassa on asiakkaille sopiva monipuolinen valikoima, kattavat palvelut sekä luotettava kilpailukykyinen hintataso. www.k-market.fi.

Avainsanat: