Tiina Kaarto-Alanko ehdolla K-ryhmän Vuoden nuorten työllistäjäksi

K-ryhmä etsi kesän ajan keskuudestaan Vuoden nuorten työllistäjää ja Vuoden nuorta työntekijää. Kumpaankin sarjaan tuli ehdotuksia yhteensä 303 kappaletta. Salon K-Rauta Passelin kauppias Tiina Kaarto-Alanko on ehdolla Vuoden nuorten työllistäjäksi. Voittajat julkistetaan K-ryhmän henkilöstön ammattilaismessuilla K-Team Päivillä 4.11.

K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 24.10.2017

K-rauta Passelin kauppiaan Tiina Kaarto-Alangon mielestä nuorille pitää antaa mahdollisuus nähdä ja kokea, mitä oikea työ on ja miksi sitä tehdään. Passelissa nuorille onkin tarjolla monia myyntiä tukevia tehtäviä tavaran vastaanotosta ja hyllytyksestä hintalappujen tekoon ja asiakkaiden opastukseen.

Rekrytointitilanteessa Tiina kiinnittää huomiota yleiseen asenteeseen ja reippaaseen olemukseen. Myöskin keskustelutaito ja halu oppia uutta ovat ratkaisevia tekijöitä valinnassa.

”Kättely, lippalakin ottaminen pois päästä ja silmiin katsominen keskusteltaessa vaikuttavat ainakin minun valintoihini”, Tiina sanoo.

K-Rauta Passelissa nuorten perehdytys työtehtäviin alkaa aina talon tapojen ja yhteisten pelisääntöjen läpikäynnillä. Osastoilla ohjataan lattiatason tekemistä ja aina on lupa kysyä neuvoa. Lisäksi nuoret paneutuvat K-Raudan verkkokoulutuksiin.

”Nuoret ovat nopeita oppimaan, jos vain saavat riittävästi opastusta. He myös ottavat vastuuta tekemisistään, jos heille sitä antaa. Nuoret ovat luonnollisia, ja on kiva kuunnella, kun he kertovat tulevaisuudensuunnitelmistaan”, kertoo kauppias.

Tiina Kaarto-Alanko kannustaa kaikkia työnantajia palkkaamaan nuoria.

”Nuoria kannattaa työllistää vaikka vain muutamaksi viikoksi. Sieltä joukosta voi löytyä kultakimpaleita tulevaisuutta varten. Jopa yläasteen TET-harjoittelijoissa on hyviä tyyppejä, joille myöhemmin voi tarjota kesäduunia tai lomasijaisuuksia. Kunnilta ja TE-keskuksista saa palkkatukea nuorten työllistämiseksi, joten rahakaan ei ole palkkaamisen esteenä”, Tiina vinkkaa.

K-ryhmän kesän K-duuni -kilpailu oli jatkoa aikaisempien vuosien K-duuni- ja kesäduunikampanjoille. Tiina Kaarto-Alangon lisäksi Vuoden nuorten työllistäjä -tittelin finalistit ovat Mari Korpikaivo, K-Supermarket Mari, Urjala ja Juuso Österman, K-Supermarket Eurajoen Portti. Vuoden nuori työntekijä -tittelin finalisteja puolestaan ovat Samuli Kalliala K-Rauta Lahdesjärvi, Tampere, Joni Koivisto, K-Market Tahmela, Tampere ja Anssi Salminen, K-Market Pirkka, Laihia.

Molempien sarjojen finalistien valintaan vaikuttivat henkilön saama ehdotusten määrä sekä niiden laadullinen sisältö K-ryhmän toimintaperiaatteiden mukaisesti.

K-kauppias Tiina Kaarto-Alanko, puh. 040 306 6211
Koulutuskoordinaattori Cecilia Jern, puh. 010 533 6263