Uusi K-Citymarket Kuopion Haapaniemeen rakentuu savolaisin voimin

Kesko on valinnut K-Citymarket Kuopio Haapaniemen rakentajat. Pääurakoitsija on Jalon Rakentajat Oy. Työt alkavat heinä–elokuussa.

Uusi kauppa avautuu arviolta keväällä 2026. Rakennushankkeen pääurakoitsijaksi on valittu mikkeliläinen Jalon Rakentajat Oy. Muut valitut urakoitsijat ovat paikalliset Kuopion LVI-talo Oy, Sähkö Jave Oy sekä Caverion Suomi Oy.

Uuden rakennuksen koko on noin 12 000 neliömetriä. Se jakautuu K-Citymarketin elintarvike- ja käyttötavaraosastoihin sekä vuokrattaviin etumyymälöihin.

”Uskomme Kuopion kaupungin kasvun jatkuvan, joten on hienoa päästä toteuttamaan kolmas K-Citymarket Kuopioon. Rakennustöiden käynnistyessä hanke alkaa konkretisoitua nyt myös kaupunkikuvassa. Haapaniemen tontti on hankittu 18 vuotta sitten ja alueen edellisestä uudesta K-Citymarket -avauksestakin on kulunut jo 13 vuotta, joten ollaan historiallisen investoinnin äärellä. K-Citymarket Haapaniemen kaikki vuokrattavat etutilat on jo vuokrattu ja kauppiasvalinta on tarkoitus tehdä kuluvan kesän aikana”, kertoo Keskon Itä-Suomen aluejohtaja Jesse Kohonen.

Kesko on uudistanut K-ruokakauppoja noin miljardilla eurolla viime vuosina ja investoi vuositasolla päivittäistavarakauppaverkoston kehittämiseen 200–250 miljoonaa euroa.

Erityisesti hypermarket-formaattia edustavan K-Citymarketin myynti on kasvanut Suomessa merkittävästi ja sen vaikutus päivittäistavarakaupan markkinaosuuteen on olennainen. Lähivuosina avattavat hypermarketit ovat merkittävässä roolissa Keskon markkinaosuuden vahvistamisessa ja myynnin edelleen kasvattamisessa. Kuopion Haapaniemen K-Citymarketin lisäksi Kesko on rakentamassa lähivuosina uusia K-Citymarketeja Lempäälän Ideaparkiin, Lahden Paavolaan, Vantaan Kivistöön ja Porvoon Länsirannalle. Lisäksi Kesko laajentaa tänä vuonna Helsingin Vuosaaressa Kauppakeskus Columbuksessa olevan K-Supermarketin K-Citymarketiksi.

Keskon Itä-Suomen aluejohtaja Jesse Kohonen, 040 572 4031, jesse.kohonen@kesko.fi
K-ryhmän viestintä (ma-pe klo 9-16), 010 53 50200, viestinta@kesko.fi

Jalon Rakentajat Oy: Ville Kettunen, 050 521 5760, ville.kettunen@jalon.fi
Kuopion LVI-talo Oy: Jarno Holopainen, 040 731 4684