• K-ryhmä/

Vappuna K-ruokakaupat auki läpi Suomen – Suosikkituotetta simaa ostetaan keskimäärin 1,7 litraa per henkilö

K-ruokakaupat pitävät ovensa auki vappuna. Vapun ostoskorien perinteinen tuote on sima, jota ostetaan keskimäärin 1,7 litraa per henkilö. Moni tekee siman myös itse. Vappu onkin sitruunoiden ja fariinisokerin suurin sesonki. Tänä vuonna vapun hittireseptejä ovat pöhnämuna ja friikkipirtelö.

Kesko lehdistötiedote 26.4.

Alkuvuoden perusteella asiakkaat ovat löytäneet K-ruokakauppojen uudet aukioloajat. Moni hyödyntää vapaapäiviä kauppapäivinä helpottaakseen arjen pyöritystä.

”Asiakkaiden ostoskäyttäytymisessä tapahtuneen muutoksen ansiosta K-ruokakaupat pitävät ovensa auki vappuna ympäri Suomen”, kertoo Keskon varatoimitusjohtaja ja päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.

Oman K-ruokakaupan aukioloajan voi tarkistaa K-ruoka-mobiilisovelluksesta, kaupan omilta www-sivuilta sivuilta osoitteista www.k-citymarket.fi, www.k-supermarket.fi sekä www.k-market.fi tai Facebook-sivuilta.

Vappusimaa ostetaan eniten Pohjois-Suomessa ja Turun saaristossa
Vapun suosikkituotteita ovat sima ja munkit. K-Plussa-ostosdatan perusteella siman myynti keskittyy suuriin asutuskeskuksiin. K-ruokakaupoista simaa ostetaan keskimäärin 1,7 litraa per henkilö. Plussa-asiakkaiden ostoista koostettu kartta paljastaa, että valmista simaa ostetaan eniten Kainuussa ja Pohjois-Suomessa sekä Turun saaristossa ja Hangossa. Siman ostaja on tyypillisesti nainen. Vappusiman valinnassa painaa laatu. Hyllystä valitaan kotitekoisen oloista simaa ja esimerkiksi luomusima on myydyimpien tuotteiden joukossa.

Moni asiakas valmistaa simaa myös itse. Tämä näkyy sekä sitruunoiden että fariinisokerin myynnissä. Molemmissa tuoteryhmissä vappu on suurin sesonki. Sitruunan myynti kasvaa viisinkertaiseksi. Fariinisokerin vuosimyynnistä 30 prosenttia tulee vapun tienoon viikoilta 16–18.

Munkki voittaa tippaleivän
Vappuun olennaisesti kuuluvien makeiden herkkujen, munkin ja tippaleivän taiston voittaa ylivoimaisesti munkki, jota myydään vappuna arviolta kymmenkertaisesti tippaleipään verrattuna. Suosituimpia ovat täytemunkit ja lisäksi erilaiset kuorrutetut donitsit. Munkki maistuu suomalaisille ympäri vuoden, tippaleipiä syödään vain vappuna.

Jos sima ja munkit kyllästyttävät, tämän vuoden hittireseptejä ovat pöhnämuna ja friikkipirtelöt.

Australiasta Suomeen rantautunut jälkiruokavillitys, freak shake eli friikkipirtelö on korkeaan lasiin tai lasipurkkiin koottu pirtelöannos, jonka reunoilta pursuaa suklaa- ja toffeekastiketta, kermavaahtoa, makeisia ja strösseleitä sekä suolapähkinöitä ja pretzeleitä. Pirtelölasin päällä voi olla browniepaloja, kokonaisia donitseja tai vaikkapa keksejä.

Pääsiäisen töhnämunista inspiroituneena K-koekeittiö kehitti pöhnämunat, jotka syntyvät samalla idealla kuin soijamarinoidut kananmunat. Aikuiseen makuun sopivat pöhnikset tarjotaan sillin kera vappupiknikillä.

K-ruoka.fi:n huhtikuun hittireseptit:

Sima
Munkit
Tippaleipä
Friikkipirtelö eli freakshake
Pöhnämuna

Lisätietoja
Minttu Tirkkonen, viestintäpäällikkö, Keskon päivittäistavaratoimiala p. 010 53 275 78, minttu.tirkkonen@kesko.fi

Tiedotteen luvut perustuvat vuoden 2015 myyntitietoihin.
Simakartta on ladattavissa oheisen linkin takaa: http://marsu.kesko.fi/?cart=14264-ceclhjbcjg&l=FI
Simaa ostaneiden K-Plussa-asiakkaiden osuus kaikista K-Plussa-asiakkaista 1.1.2015–31.12.2015.

Noin 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket ja K-market. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.