• K-ryhmä/

Yli 100 tapahtumaa ja 73 000 liikkuvaa lasta ja nuorta – näin tuki muuttui liikkeeksi

K-ryhmän ja kumppaneiden Liike on lääke -hanke alkoi helmikuussa 2024 tavoitteenaan kannustaa lapset ja nuoret liikkeelle. Tähän mennessä hankkeen puitteissa on järjestetty jo yli 100 liikuntatapahtumaa, joissa on liikkunut kymmeniä tuhansia lapsia ja nuoria. K-ryhmä jatkaa liikkumisen pariin innostamista matalan kynnyksen harrastustoiminnan tukemisella.

Koska vain kolmasosa lapsista ja nuorista liikkuu riittävästi tutkimusten mukaan*, K-ryhmä ja K-kauppiaat tarttuivat haasteeseen yhdessä kumppaniensa Suomen Palloliiton, Suomen Koripalloliiton, Suomen Tennisliiton ja JVG:n kanssa Liike on lääke -hankkeella. Lajirajat ylittävän yhteistyön tavoitteena on kannustaa lapset ja nuoret liikkeelle.

K-ryhmä ja kumppanit järjestivät yhdessä kevään, kesän ja syksyn 2024 aikana yli 100 maksutonta lasten ja nuorten liikuntatapahtumaa ympäri Suomea. Näitä olivat Liike on lääke -nimiset monilajiset tapahtumat sekä Pirkka Street Basket -koripallotapahtumat. Tapahtumissa liikkui lähes 73 000 lasta ja nuorta.

Mukana tapahtumia järjestämässä oli 80 urheiluseuraa niin jalkapallon, koripallon, tenniksen kuin jääkiekonkin parista. Tapahtumissa sai kokeilla eri lajeja pelien ja tehtävien kautta. Mukana oli muun muassa pöytäjalkapalloa, lätkätutka ja minitennistä.

”Paikalliset urheiluseurat ovat olleet meille tärkeitä kumppaneita tapahtumissa, sillä ne tuntevat lasten ja nuorten liikuttamisen ruohonjuuritasolla. Jotta saamme lapset ja nuoret innostumaan liikkumisesta, tarjotun toiminnan pitää olla sellaista, mikä heitä aidosti kiinnostaa. Ilo ja innostaminen ovat keskeisiä asioita ja onnistuimme tässä hienosti yhdessä seurojen kanssa”, sanoo K-ryhmän viestintäjohtaja Karoliina Partanen.

Sponsorointi muuttuu – tukea kilpaurheilun lisäksi matalan kynnyksen harrastustoimintaan

Liike on lääke -hankkeen kautta K-ryhmän lajiliitoille ja urheiluseuroille tarjoama tuki muuttuu lasten ja nuorten harrastustoiminnaksi. Yleensä urheilusponsorointi suunnataan kilpaurheiluun, eli lähestyminen on uudenlainen.

”Sekä Kesko että K-kauppiaat ovat tukeneet lukuisia urheiluseuroja jo vuosia. Sen myötä olemme nähneet, miten motivaatio liikkumiseen syttyy. Liike on lääke on esimerkki siitä, miten sponsorointi muuttuu: ylitämme lajirajoja ja panostamme tavoitteellisen urheilun sijaan matalan kynnyksen toimintaan. Haluamme poistaa lasten ja nuorten liikkumisen esteitä erityisesti niiden parissa, jotka eivät vielä ole aktiivisia liikunnan harrastajia”, kertoo Partanen.

Liike on lääke on pitkän linjan hanke. Viimeksi se laajeni syyskuussa 2024, kun mukaan tuli 10 juniorijääkiekkoseuraa. Ne räätälöivät K-ryhmän tuen paikallisesti toimivaan muotoon, kuten luistelukouluiksi ja vähävaraisten nuorten harrastustoimintaan.

Millaista urheilusponsorointia K-ryhmä tekee osana Liike on lääke -hanketta?

• K-ryhmä on Suomen Koripalloliiton, Suomen Palloliiton ja Suomen Tennisliiton pääsponsori. Lisäksi K-ryhmä tukee montaa muutakin lajiliittoa ja pienempiä urheiluseuroja kautta maan.
  • Pirkka Street Basket- ja Liike on lääke -tapahtumien lisäksi K-ryhmä sponsoroi vuonna 2024 myös muun muassa HNMKY:n Yökoris -tapahtumaa.
  • Paikallinen K-kauppa on monelle harrastus- ja hyväntekeväisyystoimijalle tärkeä yhteistyökumppani. Kaupat voivat tukea oman alueensa vapaa-ajantoimintaa ja osallistua näin paikallisen hyvinvoinnin kehittämiseen. K-Kauppiasliiton ja K-ryhmän teettämässä tutkimuksessa havaittiin jo 2019, että 91 % kauppiaista sponsoroi urheiluseuroja tai urheilijoita omassa paikallisyhteisössään eri tavoin.
  • Kesko Oyj myöntää lahjoituksia yleishyödyllisille järjestöille yhtiökokouksen myöntämistä lahjoitusvaroista. Lahjoituskohteista päättää yhtiön hallitus. Hallituksen lahjoitusvaroista on ohjattu vuosittain lahjoituksia vähävaraisten lasten- ja nuorten urheilun tukemiseksi, esimerkiksi Hope Ry:n harrastustuelle ja Iceheartsille.

*Liitu-tutkimus 2022 ja valtakunnalliset fyysisen toimintakyvyn Move!-mittaustulokset 2023, opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö 2023.​

Lue lisää: https://www.k-ryhma.fi/liikeonlaake

K-ryhmän viestintä (ma-pe klo 9-16), 010 53 50200, viestinta@kesko.fi

K-ryhmän noin 45 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa ja Puolassa. Autamme noin 1 800 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin. kesko.fi