Yli puolet vuoden reppumyynnistä tehdään heinä-elokuussa – nämä kuosit trendaavat nyt

Uusien koulureppujen, penaalien ja kouluvaatteiden hankinta käy kuumimmillaan juuri nyt. Yli puolet K-ryhmän vuoden reppumyynnistä tehdään kahden kuukauden aikana heinä-elokuussa. Koululaisten reppu- ja vaatemuodin hittikuoseja ovat tv:stä ja peleistä tutut Muumit, Barbie, Fortnite, Minecraft, Spider-Man, Ryhmä Hau sekä Pipsa Possu.

Monelle perheelle alkavan syksyn uusien koulutarvikkeiden hankinta on tärkeä arkeen paluun rituaali. Etenkin uusille ekaluokkalaisille mieluisan repun ja penaalin hankinta on jännittävä päivä ja tarkka valinta.

Reppukuosien ikisuosiossa ovat tunnettujen sporttibrändien, kuten Niken, PUMAn, Björn Borgin ja Adidaksen yksiväriset, usein mustat reput. Muita kestosuosikkeja ovat eläinreput, joissa seikkailevat koirat, kissat ja hevoset.

“Televisiosta, elokuvista ja peleistä tutut hahmot trendaavat nyt erityisesti. Isompien koululaisten suosikkeja ovat Hype, Barbie, Fortnite ja Minecraft. Pienemmillä lapsilla suosittuja ovat Gabby’s Dollhouse, Spider-Man, Ryhmä Hau sekä Pipsa Possu. Paljon halutaan nyt myös kiiltäväpintaisia reppuja”, kertoo Keskon käyttötavaran osto- ja myyntijohtaja Hannele Åberg

Åberg muistuttaa, että repun ominaisuuksissa mieluisan kuosin lisäksi tärkeää on riittävä koko, jotta kirjoille ja muille välineille on tarpeeksi tilaa, sekä tarpeeksi leveät ja tukevat olkahihnat, sillä painoa saattaa kertyä paljonkin.

“Vaikka monessa perheessä budjetti saattaa näinä aikoina olla tiukalla, vaikuttaa siltä, että uusi reppu on sellainen asia, josta ei tingitä. Vuonna 2023 reppujen myynti kasvoi meillä 14 prosenttia edellisvuodesta. On tärkeää, että tarjolla on laaja skaala eri hintaisia vaihtoehtoja, joiden joukosta on varaa valita”, Åberg kertoo.

Koulun alkuun ostetaan kevyet lenkkarit – eri ikäisten vaatekuoseissa selkeät erot

Koulun alkuun lapsille ostetaan perinteisesti kevyet lenkkarit. Tänä syksynä suosittuja ovat hyvin värikkäät lenkkarit, joissa on paljon yksityiskohtia. Syksyn edetessä siirrytään varrellisiin välikausikenkiin, joiden suosittu ominaisuus on vedenpitävyys.

Kysytyimpiä back to school -sisävaatteita ovat collegehousut, leggingsit, lyhyt- ja pitkähihaiset trikoopaidat sekä mekot. Ulkoiluvaatteissa kysytyimpiä ovat nyt pienempien koululaisten sadeasut ja Softshell-haalarit.

“Pienten koululaisten vaatteita koristavat nyt eritoten Muumit, Ryhmä Hau, Super Mario, Barbie ja My Little Pony. Vaatteet ovat muutenkin hyvin värikkäitä ja täynnä kuoseja. Isompien koululaisten vaatteissa näkyvät reppujen tapaan Chupa Chups, Pokemon, Minecraft ja Fortnite, mutta pääosin vanhempien koululaisten vaatteet ovat värimaailmaltaan maltillisia ja yksivärisiä”, Hannele Åberg kertoo.

Lähde: K-ryhmän vuosien 2022, 2023 ja 2024 myyntidata.

K-ryhmän viestintä (ma-pe klo 9-16), 010 53 50200, viestinta@kesko.fi

K-Citymarket on suomalainen moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset valikoimat elintarvikkeita ja käyttötavaraa. K-Citymarket tunnetaan inspiroivista valikoimistaan ja palveluistaan, erinomaisesta ruokaosaamisesta sekä vaivattomasta asiointikokemuksesta. Jokaisessa K-Citymarketissa toimii kauppiasyrittäjä. Suomessa on tällä hetkellä 81 K-Citymarketia. www.k-citymarket.fi

K-Citymarket – Cittari hoitaa