K-Rauta kysyi, suomalaiset vastasivat: Mökin tärkeimmät varusteet ovat sauna, grilli ja takka — ja unelmissa on uusi laituri

K-RAUDAN LEHDISTÖTIEDOTE 19.6.2023

K-Raudan tutkimuksen mukaan peräti 39 % suomalaisista viettää kesällä aikaa omalla tai käytössään olevalla mökillä. Kun suomalaisilta kysyy toiveita mökin varustelutasosta, yksi on yli muiden: 92 % suomalaisista haluaa, että mökiltä löytyy sauna. Tulevaisuuden mökkiunelmissa siintävät puolestaan uusi laituri sekä palju tai poreamme. Viime vuonna mökkihaaveiden ykkösenä ollut aurinkopaneeli on pudonnut haavelistalla kolmanneksi.

Piha ja mökki ovat tärkeä osa suomalaisten kesää. 74 % suomalaisista viettää kesäisin aikaa omalla pihallaan tai omalla tai omassa käytössään olevalla mökillä. Mökin varustelutasosta suomalaisilla on hyvinkin erilaisia näkemyksiä, mutta muutama yhteisesti jaettu vaatimus meiltä löytyy. Tyypillisesti suomalaisilla on myös pihaa ja mökkiä koskevia suunnitelmia.

Mökin varusteiden kärkikolmikossa sauna, grilli ja takka

Mökillä kesällä aikaa viettävien mielestä tärkeimmät mökin varusteet ovat sauna, grilli, takka tai muu tulisija, sähköt ja terassi.

”Sauna on varusteissa ylivoimainen ykkönen 92 prosentilla. Tulos ei sinänsä yllättänyt, koska sauna yhdistyy niin voimakkaasti suomalaiseen kesään ja mökkeilyyn. Huomionarvoista kuitenkin on, että suomalaisille sauna on mökillä esimerkiksi sähköä tärkeämpi asia”, K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere kommentoi.

Lämmityksen mökille haluaa 50 % ja juoksevan veden 45 %.

”Vaikka mökeistä puhutaan usein kakkoskoteina, tutkimuksemme osoittaa, että todella suurelle osalle riittää myös hieman vaatimattomampi varustelu”, Pere taustoittaa.

Mökkiunelmissa uusi laituri

Mökillä kesällä aikaa viettävät unelmoivat eniten uudesta laiturista, paljusta tai poreammeesta sekä aurinkopaneeleista. Palju tai poreamme on ollut tämän ja viime kevään tutkimuksessa kakkosena mökkiunelmissa, mutta aurinkopaneelit ja uusi laituri vaihtoivat kärkikolmikossa paikkaa keskenään. Kolmen kärki on kuitenkin ollut tasainen tänä ja viime vuonna.

”Sähkön hinnan kehitys on varmasti vaikuttanut siihen, että aurinkopaneelit eivät enää ole suomalaisten ykköstoive mökille – mutta kärkikolmikossa ne toki edelleen ovat”, Pere taustoittaa.

*) K-Rauta tutki pihan käyttöä ja pihahaaveita kotona ja mökillä keväällä 2023 ja 2022. Aineisto kerättiin 12.-17.5.2023 ja 13.-20.4.2022 Kantar Finland Oy:n internetpaneelissa. Kohderyhmänä olivat 18−70-vuotiaat suomalaiset. Vastaajien kokonaismäärä oli molemmissa tutkimuksissa 1030. Aineisto edustaa suomalaisia iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan.

Lisätietoja K-Raudan verkkosivuilla

Tee grillitesti ja löydä sopiva grilli: https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/grillaus/grillitesti

Mökkisaunan remontointi: https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/kylpyhuoneremontti/mokkisaunan-remontointi

Vinkit helppoon mökkipihaan: https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/piha/helppo-mokkipiha