• K-ryhmän viestintä/

K-Rauta tutki: Etelä-Karjalaisista yli 70 % osaa tehdä kodin arkiaskareita tai pieniä korjaustöitä, lähes viidesosa suurempiakin remontteja

K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 27.9.2017

K-Raudan tuoreen tutkimuksen* mukaan Etelä-Karjalassa remontoidaan tarpeesta ja luotetaan ammattilaisiin. K-Raudan viime viikolla avattu maksuton Remonttineuvonta-palvelu opastaa nyt remontoijia aloittelijoista ammattilaisiin ja vastaa kaikenlaisiin remontointiin liittyviin kysymyksiin.

Etelä-Karjalassa kaksi kolmesta kokee remonttialan ammattilaiset parhaana neuvojen ja avun lähteenä remontoinnissa ja korjaustöissä. Vastaajista lähes 45 % luottaa kavereihin ja sukulaisiin, jotka ovat onnistuneet remontti- ja rakennustöissä.

Kun eteläkarjalaisilta kysyttiin, mitä he osaavat tehdä, 45 % vastaajista kertoi osaavansa tehdä pientä pintaremonttia kuten vaihtaa listoja, maalata seiniä sekä tapetoida. 18 % kertoo osaavansa tehdä suurempiakin remontteja aina lattioiden uusimisesta kokonaisten keittiöiden asennuksiin. 11 % eteläkarjalaisista ilmoittaa osaavansa tehdä lähes kaiken rakentamiseen ja remontointiin liittyvän. Kuitenkin jopa puolet kyselyyn vastanneista eteläkarjalaisista kokee, ettei osaa lainkaan tai juurikaan remontoida.

Yleisesti remontoimaan lähdetään pienten ylläpitoremonttien sijaan vasta, kun on pakko. Jopa 74 % ilmoitti remonttiaikeiden syntyvän, kun jokin asia vaatii korjausta. Inspiraation lähteissä sijalla kaksi on kavereiden onnistuneista esimerkeistä innostuneena remontteihin ryhtyminen (26 % vastaajista).

”Ei aina tarvitsisi odottaa, että listat irtoavat tai katto alkaa vuotaa, sillä kodin remontointia voisi ajatella myös huoltona. Eihän autonkaan anneta mennä palasiksi, ennen huoltoon vientiä”, K-Raudan aluepäällikkö Teemu Vartiainen miettii.

Luottamus ammattilaisiin vahvaa Etelä-Karjalassa

Remontoinnissa on erilaisia tilanteita, joissa apua tarvitaan ulkopuolisilta tahoilta. Eteläkarjalaisista vastaajista lähes 53 % kertoo joskus tarvinneensa tekijän remontille tai jollekin remontin vaiheelle, jota ei ole osannut tehdä itse. Niin ikään jopa puolet vastaajista on pohtinut, paljonko materiaaleja tarvitaan ja 58 %, millä työkaluilla varmistetaan paras lopputulos. Vastaajista lähes viidesosa on kuitenkin tehnyt remontin loppuun itse, vaikka onkin kysynyt välissä neuvoja.

”Etelä-Karjala on haja-asutusaluetta, ja siksi on ymmärrettävää, että esimerkiksi tavaran raskaus ja peräkärryttömyys nähdään remonttia ja rakennustöitä hankaloittavana tekijänä”, kertoo Vartiainen.

Myös näin eteläkarjalaiset ajattelevat remontoinnista:

• 42 % tietää, miten remontoinnista ylijäävät materiaalit tulee kierrättää.
  • Vastaajista 42 % ei ole koskaan kohdannut ongelmia asioinnissa rakennus- ja remontointiammattilaisten kanssa.
  • Lähes 32 % on tarvinnut apua materiaalien valinnassa.
  • Yli 10 % vastaajista ei tiedä, mistä saisi oikeita neuvoja ja osaavaa apua remontoinnissa.
  • Jopa 60 % vastaajista tietää melko paljon tai osittain minkälaisiin remontteihin tarvitaan viranomaiselta haettava rakennuslupa.

K-Raudan Remonttineuvonnasta vastauksia nopeasti – ”Remontoinnissa ei ole tyhmiä kysymyksiä”

Jotta suomalaisten kynnys remontoida olisi mahdollisimman matala, K-Rauta lanseerasi maksuttoman Remonttineuvonta-vastauspalvelun 20. syyskuuta. Remonttineuvonta tarjoaa apua yksinkertaisista kodin kunnostustöistä laajoihin remontointiprojekteihin.

Kyseessä on maksuton vastauspalvelu, jonka tarkoituksena on auttaa suomalaisia onnistumaan remontoinnissa ja madaltaa kynnystä kysyä remontointiin liittyviä kysymyksiä alan ammattilaisilta. Remontoinnin ja rakentamisen asiantuntijat vastaavat suomalaisten kysymyksiin puhelimen ja nettisivujen kautta päivittäin klo 8–16. Vastaus pyritään antamaan arkisin vuorokauden sisällä. Remontointi-sivustolta löytyy myös lisää tutkimustietoa suomalaisista remontoijista.

K-Rauta toteuttaa neuvontapalvelun yhdessä Peruskorjaamisen ja Rakentamisen Kehittämiskeskus PRKK ry:n kanssa. PRKK:lla on lähes 30 vuoden kokemus riippumattomasta rakentamisen ja remontoinnin neuvonnasta.

K-Raudan Remonttineuvonta, puh. 030 6363 738, avoinna arkisin klo 8-16.

* Kyselyn toteutti Cint K-Raudan toimeksiannosta elokuussa 2017, ja siihen vastasi 2 002 suomalaista. Otos on edustava vastaajajoukon iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan.

Lue lisää koko Suomen remontointitaidoista valtakunnallisesta taustatiedotteesta liitteenä.

Viestintäjohtaja Jessica Diktonius, K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kauppa, 040 709 9176, jessica.diktonius@kesko.fi

Aluepäällikkö Teemu Vartiainen, K-Rauta, puh. 050 323 9394, teemu.vartiainen@kesko.fi

k-rauta.fi/remonttineuvonta

Katso