Maalaaminen yksi tärkeimmistä remontin aikana opituista taidoista – trendianalyytikko jakaa vinkit maalisävyn valintaan

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 20.9.2021

K-Rauta kysyi suomalaisilta, millaisia asioita kodin sisätilojen remontointi on heille opettanut*. Tärkeimmiksi uusiksi taidoiksi nimettiin tapetointi ja maalaaminen. Kodin pintojen päivittäminen on syksyn koittaessa erityisen ajankohtaista, kun viihtyvyyteen halutaan panostaa ja pimeneviin iltoihin luoda tunnelmaa uusilla väreillä. Nappaa tästä trendianalyytikko Susanna Björklundin vinkit syksyn maalausprojekteihin!

Kodin merkitys on syventynyt hyvinvointia ruokkivana paikkana. Syksy on sisustamisen ja kodin laittamisen kulta-aikaa. Viihtyvyyteen halutaan panostaa kesän jälkeen uudella tarmolla, ja moni löytää helpon ja nopean tavan luoda kotiin uudenlaista tunnelmaa maalaamalla. Syksyllä nousuaan jatkavat vahvat, mutta hieman murretut sävyt. Uudistusinnostuksen keskellä kannattaa trendien sijaan luottaa kuitenkin ensisijaisesti omaan makuun, vinkkaa trendianalyytikko Susanna Björklund.

”Maalaaminen ei ole vakavaa puuhaa, sillä väriä voi aina vaihtaa. Kyseessä on kohtuullisen pieni investointi sekä ajallisesti että kustannusmielessä. Rohkaisen testaamaan uusia värejä ennakkoluulottomasti, kokeilemalla saattaa löytää uuden lempparisävynsä. Väreihin voi myös siedättää itseään. Sävyjä voi testata ensin pienille alueille, esimerkiksi maalaamalla jakkaran tai yhden tehosteseinän. Jokainen kuitenkin tuntee oman makunsa parhaiten, ja siihen kannattaa ehdottomasti luottaa. Maku ja omat mieltymykset muuttuvat paljon hitaammin kuin trendit”, Björklund opastaa.

Sävykokoelma helpottaa värin valintaa

Susanna Björklund kuratoi K-Raudan Cello-merkille 200 sisämaalisävyn kokoelman. Siitä löytyy  20 ajankohtaista sävyä. ”Väriskaala on muuttunut pehmeämmäksi, ja ruskean kaikki sävyt ovat palanneet. Liika harmonia on kuitenkin tylsää, joten nyt tuntuu hyvältä sotkea pakkaa voimakkailla sävyillä, kuten vaikka kirkkailla vihreillä tai magentalla”, Björklund kertoo.

”Haluamme maalikokoelmalla kannustaa asiakkaitamme värien käyttöön. Kokoelman tarkoituksena on sekä helpottaa maalisävyn valintaa että niiden yhdistelemistä”, K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere taustoittaa.

K-Raudan teettämän tutkimuksen mukaan maalaaminen on yksi tärkeimmistä suomalaisten remontin aikana oppimista taidoista.

”Keskeinen oivallus maalaamisessa on suunnittelu. Kun sen oppii, ollaan jo pitkällä. Tärkeää on miettiä etukäteen, millaista tunnelmaa huoneeseen halutaan ja testata sävyjä kotiolosuhteissa. Etenkin syksyllä valon määrä vaihtelee valtavasti, joten haluttua väriä kannattaa arvioida päivällä luonnonvalossa iltahämärässä ja iltahämärässä valot päällä”, Björklund neuvoo.

Tekemällä oppii uutta

Maalaamisen ohella suomalaiset kokevat remontoinnin opettaneen myös muita tärkeitä taitoja. K-Raudan kyselyyn vastanneet, remontoinnista uutta oppineet suomalaiset listasivat tärkeimmiksi oppimikseen taidoiksi tapetoinnin ja maalaamisen sekä suunnittelun ja ideoinnin. Näiden jälkeen eniten mainintoja saivat remontointiasenne – esimerkiksi maltti ja luovuus – sekä työkalujen valintaan ja käyttöön liittyvät seikat.

”Remontoinnissa kerrytetään paitsi konkreettisia kädentaitoja myös yleishyödyllistä osaamista. Paras tapa opetella erilaisia remonttiprojekteja on rohkeasti kokeilla, mihin taidot riittävät. Kannattaa aloittaa kevyemmistä toteutuksista, esimerkiksi yhden seinän maalaamisesta, ja siirtyä vähitellen vaativampiin kokonaisuuksiin”, Olli Pere sanoo.

Kyselyyn vastanneet suomalaiset luottavat omiin kykyihinsä ja ovat innokkaita kehittämään osaamistaan. Yli puolet (54,5 %) vastaajista kuvaili osaavansa remontoida jonkin verran, ja olemaan valmiita kokeilemaan ja opettelemaan uutta. Sisäremontteja, kuten maalausta, tehdäänkin pääsääntöisesti itse. Valtaosa (72 %) vastaajista kertoi tekevänsä remontit pääsääntöisesti itse, mutta tukeutuvansa luvanvaraisissa töissä, kuten vesieristystöissä.

”Tuloksista käy ilmi suomalaisille tyypillinen tee se itse -mentaliteetti. Paljon halutaan tehdä itse, mutta myös uuden oppimiseen ollaan valmiita”, Pere arvioi. ”Haluamme K-Raudassa auttaa kaikentasoisia remontoijia onnistumaan tarjoamalla työohjeita, sopivat välineet ja vastauksia kinkkisimpiinkin tilanteisiin K-Raudan Remonttineuvonnasta.”

Viisi vinkkiä syksyn maalausprojekteihin

Maalaaminen on helppo ja nopea tapa kohottaa kodin ilmettä. Nappaa tästä parhaat vinkit syksyn maalausprojekteihin K-Raudan Cello-maaleilla.

1. Valitse houkuttelevat sävyt Cellon 200 sisämaalisävyn kokoelmasta
2. Testaa sävyjä kotioloissa, erilaisissa valaistuksissa väriliuskan tai
Cello Color Sample -värimallin avulla.
3. Maali kohteen mukaan: mattaa vai kiiltoa? Mitä kiiltävämpi maali, sitä paremmin se kestää mekaanista rasitusta, kuuluu nyrkkisääntö.
4. Valitse oikeat välineet: pienempiin pintoihin pensseli, suuremmat vaativat telaa.
5. Sitten kerrostamaan! Laadukkailla välineillä ja riittävällä maalin kerrospaksuudella pääset parhaaseen lopputulokseen.

+ Tiesitkö, että Cello-maaleilla on Avainlippu ja Joutsenmerkki, jotka kertovat että tuotteet on valmistettu ympäristöystävällisesti Suomessa.

*Remontointikyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 23.26.7.2021. Tutkimuksen kohderyhmä oli 1874-vuotiaat, jotka ovat itse tehneet sisäremontteja tai ostaneet remontointipalveluita viimeisen 2 vuoden aikana kodin sisätiloihin. Kyselyyn vastasi 501 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja alueen mukaan.

Lisätietoja K-Raudan verkkosivuilla:

Tutustu trendianalyytikko Susanna Björklundin K-Raudan omalle merkille Cellolle poimimaan 200 sisämaalisävyn kokoelmaan ja 20 ajankohtaiseen sävyyn Cello Sävyoppassa 2021: Cello Sävyopas 2021 (ipaper.io)

Tee sisämaalaus helposti asiantuntijan vinkeillä: Tee sisämaalaus helposti asiantuntijan vinkeillä - K-Rauta

K-Raudan maksuttomasta remonttineuvonnasta voit kysyä alan asiantuntijoilta mitä tahansa remontointiin liittyvää. Lähetä kysymyksesi lomakkeella https://www.k-rauta.fi/palvelut/remonttineuvonta tai soita puh. 044 700 1000 (ma-pe klo 9-15)

Ketjujohtaja Olli Pere, K-Rauta, puh. 050 306 3698, olli.pere@kesko.fi
Viestintäpäällikkö Reetta Hiltunen, K-Rauta, puh. 040 520 9381, reetta.hiltunen@kesko.fi
Kuvapyynnöt: PR-tuottaja Mere Sundqvist, K-Rauta, puh. 050 433 4078, mere.sundqvist@kesko.fi

Kuva 1: Trendianalyytikko Susanna Björklundin henkilökuvan kuvasi Riitta Sourander. Oikealla kuvassa Cello-sisämaalin sävy T1617.

Kuva 2: Trendianalyytikko Susanna Björklundin K-Raudalle kuratoimat 20 ajankohtaista sävyä.

Lataa lisää kuvia tästä linkistä.

Me K-Raudassa autamme niin kodin kunnostamisen ensikertalaisia kuin ammattilaisiakin onnistumaan rakentamisessa ja remontoinnissa mahdollisimman vaivattomasti. Laajin valikoima ja parhaat palvelumme varmistavat, että projektisi onnistuu – niin kivijalassa kuin verkossakin. Sinua palvelee 128 uudistunutta kauppaa kattaen koko Suomen Tammisaaresta Ivaloon. K-Rauta.fi