Vastuulliset valinnat helpoiksi: K-Rauta sitoutuu lisäämään kestävästi tuotetun puutavaran osuutta

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 4.4.2019

Haaveiletko kesällä terassista, piharakentamisesta tai uudesta laiturista? K-Raudassa on saatavilla kattava valikoima puutavaraa erilaisiin rakennusprojekteihin. Yhä suurempi osa K-Raudan puutavaravalikoimasta on tuotettu vastuullisesti ja peräisin kestävästi hoidetuista metsistä.

Kesko on Global 100 -listalla maailman vastuullisin kaupan alan yritys jo viidettä vuotta peräkkäin. K-Rauta on osa K-ryhmää ja on toiminnassaan sitoutunut vastuullisuuteen. Vastuullisuus näkyy rautakaupassa esimerkiksi kestävää kehitystä kunnioittavina tuotantotapoina ja ympäristöystävällisinä materiaaleina. Puutavaran vastuullisesta alkuperästä kertova PEFC-sertifikaatti on yksi esimerkki vastuullisuudesta. PEFC-merkki kertoo, että valmistuksessa on käytetty sertifioitujen ja kestävästi hoidettujen metsien puuta.

”Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä K-ryhmä haluaa mahdollistaa asiakkaillemme kestävän elämäntavan. K-Rauta on rautakaupan markkinajohtaja Suomessa ja siten merkittävä kotimaisen puun myyjä: Myymämme puun kotimaisuusaste yli 95%. Olemme myös mukana kansainvälisessä puun alkuperän PEFC-sertifiointijärjestelmässä. PEFC-merkillä haluamme kertoa asiakkaillemme vastuullisesti tuotetusta puusta ja siten auttaa tekemään vastuullisia valintoja arjessa, kertoo K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere.

K-Raudassa on saatavilla PEFC-sertifioituina muun muassa rakennuspuutavaraa, paneeleja ja terassilautoja.

”Olemme K-Raudassa sitoutuneet kasvattamaan PEFC-sertifioitujen tuotteiden määrää valikoimassamme. Haluamme esimerkillämme rohkaista kaikkia alan toimijoita edistämään kestävästi tuotetun puun osuutta valikoimissa”, jatkaa Pere.

PEFC-sertifikaatti K-Raudan valikoimassa kattaa kuusi- ja mäntysahatavaran ja niiden jalosteet. Pelkästään kuusi- ja mäntysahatavaran PEFC-sertifioituja tuotteita on tällä hetkellä K-Raudan valikoimissa yli 1 000. Lisäksi valikoimassa on muita puuperäisiä piha- ja puutarhatuotteita, joilla on PEFC-sertifikaatti.

Messukeskuksessa käynnissä olevat Kevätmessut (4.-7.4.) esittelevät laajasti erilaisia rakentamisen ratkaisuja. Vastuullisiin vaihtoehtoihin voi tutustua K-Raudan osastolla 6h80, jossa tavattavissa myös PEFC-metsäsertifiointijärjestelmän edustaja kertomassa puun vastuullisuudesta.

K-Rauta on osa K-ryhmää, jossa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita edistetään aktiivisesti muun muassa puu- ja paperilinjauksella, joka on julkaistu kesäkuussa 2017. Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kaikki Keskon valikoimissa olevat puu- ja paperituotteet ovat kestävää alkuperää. Lue lisää: https://kesko.fi/yritys/vastuullisuus/kestavan-kehityksen-linjaukset/puu--ja-paperilinjaus/

PEFC on kansainvälinen metsänhoidon sertifiointijärjestelmä, joka edistää kestävää metsätaloutta maailmanlaajuisesti. Puun alkuperän PEFC-sertifiointi sisältää vaatimuksia metsien hoidolle ja käytölle sekä puuraaka-aineen ja puutavaran seurannalle toimitusketjussa. Maailman sertifioiduista metsistä yli puolet on sertifioitu PEFC-järjestelmän vaatimusten mukaisesti ja Suomessa talouskäytössä olevista metsistä noin 90 prosenttia. Lähde: https://pefc.fi/

K-Rauta-ketjun ketjujohtaja Olli Pere, p. 050 306 3698, olli.pere@kesko.fi
Viestintäjohtaja Jessica Diktonius, K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kauppa, p. 040 709 9176, jessica.diktonius@kesko.fi