Kajaanin Rouvankankaan jakeluverkkotyömaa on viimeistelyvaiheessa

Vimpelin kuntopoluilla ja Kainuun Prikaatin läheisyydessä näkynyt laaja sähköverkon rakennusurakka on edennyt viimeistelyvaiheeseen. Kuntopoluilla liikkuminen on nyt esteetöntä ja maakaapelointityöt ovat pääosin valmiit.

Kaivutöitä tehdään vielä Uuden Sairaalan työmaa-alueella, missä syöttökaapeleita viedään sairaalan uuteen sähköpääkeskukseen.

Myös Rouvankankaan uuden sähköaseman rakentaminen on aikataulussaan. Sähköaseman suunniteltu käyttöönotto on joulukuun alussa, jonka jälkeen toimitusvarmuus ja sähkönlaatu kasvavalla kaupunkialueella paranee entisestään. Koko urakan viimeistelytyöt ajoittuvat kevääseen 2019.

Sähköverkkoa korjataan yhä tykkylumen jäljiltä

Loiste Sähköverkon tarkastuksiin ja huoltokorjauksiin käytetään tämän vuoden aikana noin 1,7 M€ ja sähkölinjoja raivataan vuosisuunnitelman mukaisesti noin 1800 kilometrin matkalta.

Talven lumikuormaongelmista syntyneitä vikoja on löytynyt sähköverkon tarkastuksissa ja korjattu koko kesän ajan.

- Viime vuodenvaihteen tykkylumiongelma näkyi huomattavana piikkinä keskeytysluvuissa. Joulukuussa ja tammikuussa oli vioittuneita johtolähtöjä 1280 kpl, kun niitä on koko vuoden aikana keskimäärin vain 450 kpl. Toimitusvarmuuttamme kuvaava laskennallinen mittari eli keskeytyksestä aiheutuva haitta oli joulu-tammikuussa noin 11 M€, kun se on normaalina vuotena 2,7 M€, kertoo käyttöpäällikkö Ismo Reinikka.

Ilmatieteenlaitoksen jälkiraportin mukaan Kainuussa ollut täysin roudaton maa ja sääjaksojen, jolloin lämpötila olisi noussut yli +1 °C:n, puuttuminen tekivät tykkylumitilanteesta normaalia harvinaisemman. Ilmastonmuutoksen myötä Kainuun talvien on arvioitu tulevaisuudessa keskimäärin muuttuvan enemmän sen kaltaisiksi kuin millainen talvi 2017–2018 oli. Siten on todennäköistä, että vastaavantyyppisiä lumituhoja tulee esiintymään myös lähivuosikymmeninä.

- Talven lumikuormaongelmiin on kaikkiaan mennyt yli 9 M€. Summaan sisältyy kaikkien vikojen korjaukset ja puuston korvaukset. Vakiokorvauksia on maksettu yli 2 M€ noin 7000 asiakkaalle, Reinikka sanoo.

Rouvankankaan jakeluverkkohanke 2018 (video)

Käyttöpäällikkö Ismo Reinikka, puh. 050 589 2104
Verkostopäällikkö Jouni Huusko, puh. 0500 296 593