Loiste kuvaa sähköverkkoaan dronella

Loiste Sähköverkko tekee tällä viikolla Ristijärven, Paltamon ja Pyhännän alueella testilentoja, joilla selvitetään dronen hyödyntämistä sähköverkon suunnittelussa, kunnossapidossa ja käytössä.

Pääasiassa testillä kartoitetaan dronen hyötyjä sähköverkon suunnittelun tukena, mutta samalla tutkitaan käyttömahdollisuudet kunnossapitotöissä ja vian etsinnässä. Droneen kiinnitetään laserkeilain ja kamera, joiden avulla testataan rajatun alueen mallintamista.

Loppuraportti tuloksista ja mahdollisista kehityskohteista julkaistaan syksyllä. Loisteen yhteistyökumppanina on Eltel Networks Pohjoinen.

Lisätietoja

Loiste Sähköverkko Oy, suunnittelupäällikkö Jenny Martiskainen, puh. 040 572 1493.

Eltel Networks Pohjoinen Oy, maastosuunnitteluesimies Aki Palo, puh. 040 311 4182.

Dronea ohjattaessa lennättäjän on säilytettävä näköyhteys kopteriin. Lentokorkeus on 100-150 metriä.