Loiste osti lisää omistusta kaukolämpöyhtiöstä

Kajaanin kaupunginhallitus on päättänyt myydä 150 kpl Loiste Lämmön osaketta Loiste Energialle. Kauppasumma on 1,65 miljoonaa. Kaupan jälkeen Kajaanin kaupungin omistus lämpöyhtiöstä on 45,0 %:ia ja Loiste Energian omistus on 55 %:ia.

Loiste-konserni tavoittelee Kajaanin kaupunginhallituksessa tiistaina 18.12.2018 hyväksytyllä osakekaupalla liiketaloudellisesti parasta yritysrakennetta. Loiste esitti Kajaanin kaupungille omistuspohjan muuttamista siten, että lämpöyhtiö voidaan liittää Loiste-konserniin tytäryhtiönä aiemman osakkuusyhtiön sijaan.

- Osakekauppa selkeyttää omistajaohjausta, parantaa yhtiön kilpailukykyä ja kannattavuutta sekä nostaa koko Loiste-konsernin arvoa, sanoo Loiste-konsernin toimitusjohtaja Reino Huusko.

Uuden omistajaohjausmallin myötä Kajaanin kaupungin kaukolämmön tuotantoa, jakelua ja myyntiä voidaan kehittää keskitetysti.

- Loisteen ja Kajaanin kaupungin tekniset asiantuntijat ovat jo useamman vuoden kokoontuneet yhteen ja ideoineet Älykkään kaupungin teemaa Kajaanin osalta. Älykkäässä kaupungissa yhdistyy kestävä ja kustannustehokas kaupunki-infran hallinta sekä energian tuotanto ja käyttö, Huusko kertoo.

Loiste Lämpö, Loiste Energia ja Kainuun Voima muodostavat Kajaanin kaupungin kaukolämmön tuotannon, jakelun ja myynnin osalta tiiviin kokonaisuuden.

- Kajaanin kaupungin tavoitteena on saada pitkällä aikavälillä energiaomistuksiinsa paras mahdollinen yritysrakenne, kaupunginjohtaja Jari Tolonen toteaa.

Loisteen hallituksen puheenjohtaja Arto Okkosen mukaan ratkaisulla toteutetaan Kajaanin kaupungin omistajapoliittista linjausta kehittää ja kasvattaa kaupungin strategisia omistuksia.

Lisätietoja toimitusjohtaja Reino Huusko, puh. 050 570 3427, reino.huusko@loiste.fi

FAKTAA

• Kajaanin kaupunki omistaa Loiste-konsernista 76 %:ia
  • Loiste Lämpö harjoittaa kaukolämpötoimintaa Kajaanin kaupungin alueella
  • Yhtiöllä on noin 1 700 asiakasta ja noin 70 % kajaanilaisista asuu kaukolämmitetyissä taloissa
  • Vuonna 2017 kaukolämmön myynti oli 294 GWh
  • Kajaanin todellinen kokonaisomistus Loiste Lämmöstä oli aiemmin 88 %:ia ja osakekaupan jälkeen 87 %
  • Loiste Energia on vuokrannut Kajaanin kaupungin 50 %:n omistusosuuden Kainuun Voimasta

Älykkäässä kaupungissa yhdistyy kestävä ja kustannustehokas kaupunki-infran hallinta sekä energian tuotanto ja käyttö.