Autokauppias paljastaa: nämä kolme kysymystä asiakkaat haluavat aina kysyä ennen auton ostoa

Autokauppias kohtaa työssään useita erilaisia kysymyksiä, mutta osa niistä toistuu muita useammin. Myös ennakkoluuloja saa välillä olla purkamassa.

Käytettyjen autojen jälleenmyyjä Kamux Hämeenlinnan myyntipäällikkö Ilari Kiviniemi toteaa erityisesti kolmen kysymyksen olevan muita yleisimpiä, kun asiakas saapuu autokaupoille.

”Ihmiset haluavat yleisimmin tietää ostotilanteessa, että mitkä ovat auton tyyppiviat, onko kyseisen auton huoltaminen kallista ja tippuuko tämän auton arvo nopeasti. Nämä kolme asiaa toistuvat usein ja tähän asiaan ei koronakaan ole tuonut muutosta”, Kiviniemi listaa.

Asiakkaan tullessa liikkeeseen myyjän tehtävä on kartoittaa, minkälaista autoa ollaan hakemassa. Tässä Kiviniemi on huomannut, että jotkin ennakkoluulot elävät sitkeästi.

”Asiakkaat voivat olla epäileväisiä jostain autosta luettuaan siitä vain negatiivisia asioita netissä. Kaikista autoista kuitenkin luultavasti löytyy pahaa sanottavaa netistä, joten kannattaa pitää mieli avoinna. Joillakin on myös ennakkoluuloja tiettyjä automerkkejä kohtaan. Esimerkiksi monella iäkkäämmän polven ihmisellä voi olla ennakkoluuloja esimerkiksi Skodaa kohtaan, jolla on ennen ollut huono maine, vaikka Skoda nykyään on hyvämaineinen. Autot kehittyvät koko ajan, ja tiettyä merkkiä tai mallia ei voi verrata siihen, millainen sen maine on ollut esimerkiksi 80-luvulla”, Kiviniemi antaa esimerkin.

Myös tietyt ennakkoluulot autokaupan tekemiseen liittyen tulevat Kiviniemen mukaan toisinaan esiin.

”Jos on pelkoa huijatuksi tulemisesta, niin fakta on se, että turvallisempaa auto on ostaa autoliikkeestä, missä noudatetaan lakisääteistä kuluttajasuojaa. Jos autoon tuleekin jotain ongelmia, on meillä selkeät vastuut”.

Asiakkaat paljastivat syyt auton valintaan

Kamuxin toteuttaman Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksen mukaan suomalaisten tärkein peruste autoa valitessa on sen luotettavuus. Peräti 70 % vastaajista nimesi sen erittäin tärkeäksi ominaisuudeksi. Toiseksi tärkeimmäksi koettiin turvallisuus, jota 62 % vastaajista piti erittäin tärkeänä. Kolmanneksi sijoittui miellyttävät ajo-ominaisuudet (50 %).

”Luotettavaa autoa etsiessä kannattaa katse kohdistaa perusautoihin, ilman mitään liian erikoisia varusteita, kuten panoramakattoja tai hierovia penkkejä. Turhat erikoisvarusteet kannattaa silloin karsia pois ja panostaa tunnettuihin merkkeihin”, Kiviniemi opastaa.

”Etsiessä autoa, jonka ykkösprioriteettina on turvallisuus, kannattaa hankkia mahdollisimman tuore auto, missä on nykyaikaiset turvallisuusjärjestelmät kuten ajovakautus, luistonestot ynnä muut. Turvallisuuteen vaikuttaa myös renkaiden kunto sekä miten auto on huollettu”, hän jatkaa.

Tommi Iiskonmäki, maajohtaja, Kamux Suomi Oy, 040 5801 498

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 77 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 280 000 käytettyä autoa, joista 55 432 autoa vuonna 2019. Kamuxin liikevaihto nousi 658,5 miljoonaan euroon vuonna 2019. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 595 henkilöä vuonna 2019. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.