Automyyjä muistuttaa: tarkista renkaasi kovilla pakkasilla – tietynlainen kitkarengas ja väärä ilmanpaine voivat aiheuttaa ongelmia lämpötilan laskiessa

Kun Suomeen iskee kiristyvät pakkaset, se tarkoittaa lämpimien vaatteiden lisäksi myös tekemistä autoilijoille, sillä pakkanen voi tuoda mukanaan ikäviä yllätyksiä. Kun sääennuste povaa roimasti miinusasteita, Kamux Olarin automyyjä Matias Hautala kehottaa tarkistamaan esimerkiksi oman menopelin renkaat ja lisävarusteet.

Monet eivät välttämättä tule ajatelleeksi, että kovilla pakkasilla auton renkaat ja niiden malli on hyvä tarkistaa huolellisesti.

”Hyvät talvirenkaat ovat erityisen tärkeä asia pakkasella. Esimerkiksi EU-kitkarenkaita ei ole suunniteltu koville pakkasille ja niiden kulutuspinta kovenee ja ajo-ominaisuudet heikkenevät lämpötilan pudotessa liian alas. Renkaista on myös syytä tarkistaa ilmanpaineet, sillä ne laskevat pakkasella. Tästä syystä painetta kannattaa olla noin 0.2 baria valmistajan ohjearvoa enemmän. Väärillä rengaspaineilla ajaminen lisää polttoaineen kulutusta ja heikentää ajovakautta. Lisäksi väärät rengaspaineet voivat aiheuttaa renkaan epätasaista kulumista”, Hautala toteaa.

Hautala muistuttaa, että pakkaskelejä varten on hyvä tarkistaa myös auton käynnistysakun kunto.

”Akun varaustila heikkenee paukkuvalla pakkasella. Mikäli käynnistys normaalilla kelillä on jo takkuilevaa, käynnistysakku on syytä vaihtaa uuteen. Myös jäähdytin- ja lasinpesunesteen pakkaskestävyys on hyvä tarkistaa.”

Nämä varusteet pitää löytyä jokaiselta talviautoilijalta – löytyykö sinun autostasi?

Nykyään autoilijoille on pakkas- ja talvikeleille tarjolla laajasti lisävarusteita aina moottorinlämmittimistä penkin-, ratin- ja peilien lämmittimiin. Hautalan mielestä edellä mainitut varusteet ovat erittäin hyödyllisiä, mutta jos sellaisia ei halua, niin jokaiselta autoilijoilta pitää löytyä ainakin kaksi varustetta.

”Tärkeimmät varusteet autossa talvella ovat perinteiset jääraappa ja lumiharja. Kylmässä on ikävää raapia tuulilasia puhtaaksi pankkikortilla. Näitä ei kannata unohtaa”.

Hautala muistuttaa, että vaikka kuinka aamulla väsyttää, auton huolellinen putsaaminen lumesta on tärkeää.

”Lasit sekä auto pitää ehdottomasti puhdistaa lumesta ja jäästä, ettei lumi- tai jääkokkareita lennä takana ajavan auton päälle. Autojen puhdistaminen on tärkeää myös Kamuxin myymälöissä talviaikaan, jotta koeajo on mukavaa ja turvallista.”

”Aamun käynnistyksiin sellainen vinkki vielä, että jos autossa on pa-käyttöinen lisälämmitin tai lohkolämmitin, sitä on hyvä hyödyntää talven kylmäkäynnistyksissä,” Hautala vinkkaa.

Neliveto paras lumisissa olosuhteissa – sähköautoilijan kannattaa miettiä ajamistaan

Kovien talvi- ja pakkaskelien iskiessä myös autolla on väliä. Hautala suosittelee nelivetoa erityisesti niille, jotka tietävät ajavansa paljon talvikeleillä.

”Neliveto auto on hyvä talvella, sillä nelivedolla ei niin herkästi jää kiinni lumikinoksiin tai auraamattomille tieosuuksille. Kannattaa kuitenkin muistaa, että nelivetoauton jarrutusmatka on sama kuin etu- tai takavetoisella autolla.”

Sähköautot ja lataushybridit ovat nouseva trendi Suomessa ja usein nousee esiin niiden ongelmat nimenomaan kovilla pakkasilla. Hautalan mukaan myös näillä autoilla muutama asia on hyvä ottaa huomioon.

”Sähköautolla ei välttämättä pääse samaa matkaa talven kylmillä keleillä kuin kesällä. Tähän vaikuttaa myös kuinka paljon auton ilmastointilaitetta tai muita lämmittimiä käytetään ajon aikana”, Hautala toteaa

Matias Hautala, automyyjä, Kamux Olari, puh. 040 809 4950

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen noin 300 000 käytettyä autoa, joista 55 432 autoa vuonna 2019. Kamuxin liikevaihto nousi 658,5 miljoonaan euroon vuonna 2019. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 595 henkilöä vuonna 2019. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.