Auton hankinnassa tuntumaa myös istuimiin

Auto-ostoksilla kannattaa kiinnittää huomiota istuinten mukavuuteen, säätömahdollisuuksiin ja materiaaliin. Auton pitäisi tuntua mukavalta kaikille matkustajille, varsinkin jos auto on perheessä erikokoisten kuljettajien käytössä.

Katso aiheesta myös video "Istutko autossa mukavasti", jonka tiedoston löydät https://drive.google.com/drive/folders/1er6Jviws0T-RXqNPdADvB9IyxqFkw97h?usp=sharing

Auton istuimet vaikuttavat paitsi ajomukavuuteen, myös ajoturvallisuuteen. Autokaupoilla autoa pääsääntöisesti käyttävien kannattaa koejaa auto ja kiinnittää huomiota istuinmukavuuteen sekä istuimien säätömahdollisuuksiin.

- Mitä pidempi kuski on, sitä tärkeämpää on tarkistaa, saako penkin tarpeeksi taakse ja selkänojaa säädettyä sopivaksi. Pää ei saisi osua kattoon ja ajoasennon pitäisi olla mahdollisimman mukava. Myös takapenkkiläisten kohdalla on hyvä tarkistaa, että kaikille on riittävästi tilaa, kun etupenkkiläisten säädöt ovat kohdallaan, Kamuxin myyntipäällikkö Lauri Pennanen toteaa.

Lyhyenkin henkilön pitäisi ylettyä rattiin niin, että kädet pysyvät rentoina ja koukistuneena. Myös jalkojen pitäisi pysyä koukistuneena polkimia painettaessa.

Näkyvyys ja ulottuvuus olennaista

- Istuinta pitäisi saada säädettyä niin korkealle, että kuljettaja näkee hyvin joka puolelle. Polvitaipeiden ja penkin etureunan väliin pitäisi jäädä muutama sentti tilaa, jotta jalat eivät puudu, Pennanen kertoo.

Säätöjen lisäksi kannattaa tarkastella penkin leveyttä ja sen muotoilua, jotta varsinkin pidemmällä matkalla on mukava istua.

- Istuimen pitäisi tukea ristiselkää ja pitää alaselkä paikoillaan. Joissakin malleissa istuimen sivuttaistukia voi säätää kuljettajan selän leveyteen sopivaksi. Myös penkin pehmeyteen kannattaa kiinnittää huomiota, koska liian pehmeä istuin ei tue tarpeeksi vartaloa. Käytännöllistä olisi, jos jokainen kuljettaja voisi nostaa tai laskea niskatuen oman pään korkeudelle, Lauri Pennanen jatkaa.

Sähkösäädöillä tarkkuutta, muistipaikoilla helpotusta

Nykyään monissa uudemmissa käytetyissä autoissa on sähköiset säädöt, joten istuinten säätäminen on tarkempaa ja helpompaa.

- Joissakin uudemmissa käytetyissä autoissa on myös muistipaikat, johon eri perheenjäsenet voivat tallentaa oman ajoasennon säädöt. Näin säätöjä ei tarvitse hakea joka kertaa uudelleen, ja liikkeelle pääsee nopeammin, Lauri Pennanen vinkkaa.

Pennasen mukaan yksi pieni, mutta tärkeä asia istuimen lisäksi on se, voiko turvavyötä säätää, eli voiko sitä nostaa tai laskea niin, että se istuu mukavasti ajaessa eikä hierrä tai ota kaulasta kiinni.

Kangas- vai nahkapenkit?

Autoa hankittaessa kannattaa kiinnittää huomiota myös penkkien materiaaliin.

- Jos ajatellaan auton käyttöä eri vuodenaikoina, kangaspenkit voivat olla käytännöllisemmät. Kangaspenkki ei reagoi niin helposti lämpötiloihin, joten se on mukavampi istua erilaisissa lämpötiloissa. Nahkapenkit taas voivat tuntua kesällä kuumilta ja talvella taas kylmiltä. Nykyään nahkapenkkeihin saa myös tuuletuksen tai penkinlämmityksen, mikä tasaa lämpötilan vaihtelua, Lauri Pennanen huomauttaa.

- Nahkapenkit on helpompi pitää puhtaana, mikä on kätevää esimerkiksi lapsiperheissä ja lemmikkieläinten kanssa. Toisaalta monissa kangaspenkeissä on nykyään likaa hylkivä pinta. Monien penkkien sivuosissa ja selkänojissa käytetään eri materiaaleja lisäämään istuinmukavuutta, Lauri Pennanen toteaa.

- Auton istuimet on hyvä esimerkki siitä, miten mukavuus kulkee käsi kädessä ajoturvallisuuden kanssa. Ajomäärät, mahdolliset useat kuskit ja auton käyttötarkoitus ovat niitä seikkoja, joiden pohjalta asiaa kannattaa lähteä pohtimaan autoa hankkiessa, summaa Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

Kamux Malmi, myyntipäällikkö Lauri Pennanen, puh. 040 139 1430
Kamux Suomi, maajohtaja Tommi Iiskonmäki, puh. 040 5801 498

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Ensimmäinen Kamux-autoliike aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa, ja yhtiöllä on tällä hetkellä 48 autoliikettä Suomessa, 16 Ruotsissa ja neljä Saksassa. Yhtiö on myynyt perustamisensa jälkeen yli 200 000 käytettyä autoa, joista 46 596 autoa vuonna 2018. Kamuxin liikevaihto nousi 527,8 miljoonaan euroon vuonna 2018. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 472 henkilöä vuonna 2018. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

Avainsanat: